Totalt antall sidevisninger

onsdag 28. august 2024

Generasjon Z

 Generasjon Z, eller zoomers på nynorsk er en betegnelse på folk født mellom 1995 og 2010. Gjerne født med en lesebrett i ræva og en telefon i hånda. De er kjent for å ha en tålmodighet på ca 8,4 sekunder og snakker heller i telefonen og chatter, da er de trygge. Ja jøss tenker jeg, tenk på alle gærningene på nettet som er ute etter blomsten deres eller løken om du vil. Jeg vil nå heller gå alene i skogen for der møter man ikke mange gærninger tenker jeg. Disse zoomers benytter mobilen konstant og de har fått sosiale medier og avansert teknologi inn med melken fra puppen til mor. Bare You Tube alene blir besøkt 8-10 ganger per dag i gjennomsnitt av disse såklate zoomers. "Digital natives" er en annen og kanskje mer passende betegnelse på denne generasjonen, dette fordi de er de første som vokser opp med internett og adgang til kommunikasjon, spill, musikk, nettbutikker, og sosiale medier. Her kan de dele alt med hverandre også det som er litt mindre bra, nett mobbing er et eksempel og andre mindre heldige videoer. Av alle generasjoner, regnes zoomers for å være den hittil best utdannede og kunnskapsrike.

Bevisst påvirkning

Zoomers hører ikke på de tradisjonelle magasinenes spådommer om neste mote, kosthold og reisemål. De er overeksponert og langt mer skeptisk til det meste som blir publisert i media. Helt fra barnsben av har de blitt overeksponert for data og har derfor en skeptisk tilnærming til det som blir presentert. Dette har ført til at zoomers ser etter mer menneskelige anbefalinger fra kilder de stoler på. Dette er nok grunnen til at influensere har fått en stor plass for denne generasjonen. Denne selvtenkende og nettverksøkende generasjonen lar seg ikke lure og forføres av tradisjonelle merkevarer, polerte glansbilde annonser eller populære kjendiser. Denne generasjonen er ekstremt opptatt av det autentiske, ærlige, troverdige, transparente og rettferdige. De er verken bekymret eller engstelige, men de er derimot meget utålmodige og kritiske.

Den nye generasjonen.

Generasjonen er etterkommerne av flere generasjoner der overforbruk, kapitalisme og materialisme har vært i fokus. Nå står delingsøkonomi og forenkling av hverdagen for tur. De er i tillegg ansvarlige forbrukere og veldig opptatt av å inkludere en sosial sak, mangfold og åpenhet. Det som er litt godt med de nye zoomerne er at det er trendy å være et godt menneske. Det viser seg at også det å være opptatt av miljø, helse, kloden, feminisme og mobbing er noe som kjennetegner denne generasjonen. De er sjelden redde for å jobbe hardt og er veldig målrettet for å oppnå sine drømmer. Mange jobber gjerne frivillig, entreprenør og skaperånden står sterkt i denne generasjonen. De har kanskje hatt en enkel oppvekst i forhold til den forrige generasjonen. Det har på den annen side aldri vært et større press på å levere og alt blir delt med alle.

Always on

Det er dessverre en del negativ påvirkning på denne generasjonen ettersom de lever i en verden hvor sosiale medier går 24 timer i døgnet. De er stort sett aldri av logget, kan det virke som, og de våkner til en ny dag på mobilen som nå er full av snapper og meldinger og gud vet hva som har kommet i løpet av natten. Undersøkelser kan vise at de synes det er slitsomt og de kan ha problemer med å konsentrere seg. De har ofte flere instagram kontoer, en med de perfekte bildene og en helt privat, kun til de nærmeste vennene som også kan fremstå litt mer uhøytidelig. En zoomers vil ofte føle det som et ubehag med det å ikke få nok likes på sine innlegg. Humøret er nok ofte en proporsjonal greie til responsen.

Fremtiden.

Man kan si at zoomerne på mange måter er en revolusjonerende generasjon som faktisk har tvunget mange selskaper til å måtte tenke annerledes. De er generasjonen som alt har et overtak på teknologi på alle generasjoner som nå er i arbeidslivet. Ja de er semidyktige på det teknologiske men mangler veldig mye på arbeidslivets uskrevne regler tenker jeg. Ikke så reint lite heller vil jeg tro ved litt ettertanke.   Praktisk sans er et glemt kapittel for de fleste.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar