Totalt antall sidevisninger

torsdag 28. mars 2013

Skjærtorsdag

I dag spratt jeg opp klokken 05.30, kikker ut av viduet og ser bare en grå vegg..... Sjelden har jeg vel hatt så stor lyst til å hoppe tilbake i loppekassa, men skal jeg padle så skal jeg padle. Har egentlig planlagt å padle to ganger rundt Tjøme i dag, men da trodde jeg været skulle være litt mer på min side. Nå har ikke jeg noe problem med å padle i tåka, men jeg feilnavigerte et par steder, jeg har ikke kart på gps`n foreløpig. Det synes jeg var synd i dag gitt. Når jeg nærmer meg Mostranda så er det så mange skjær jeg ikke kjenner igjen, det er jo ikke så rart jeg er langt øst for selve Mostranda, ja ja.
Klokka var i alle fall 06.20 når jeg skjøv kajakken ut fra brygga i Kjøpmanskjær, måtte da padle ca 15 meter i is før jeg kom til åpent vann. Runder Verdens Ende rett før klokken 09.00 og her ute er det like tåkete, trodde det skulle vært klarere her men....
Begynner med et bilde av et skjær siden det er ..... torsdag, fatter ikke hvor jeg tar det fra.
Vrengen bru i tåke, klokka er straks halv sju eller 06.30 om du vil.

Dette er ved Dirhue, rett etter denne formasjonen skal jeg padle mot Mostranda.

Det eneste lille jeg så av sola på over fire timer....... jippi!

Ser ikke tåkete ut når kanalen er 3 meter bred, det var deilig å hvile øyene litt.

Samme sted, bare en annen vinkel.
Det gjør noe med hodet når man padler i tett tåke, alle lyder blir liksom forsterket og lyden av ærfugl som brisker seg for "damen" er ganske intens. Det er også veldig mye ærfugl på sjøen, et sted så telte ca 15 hanner på ei dame, stakkars høne tenkte jeg. Ellers så er det mye svaner, tjeld, ender i forskjellige utgaver og annet flybart som jeg ikke vet navnet på og i tåka så kommer man ganske nært innpå. Rett syd for Havna hotell så blir det rom for den første pit stoppen, kaffe og turmat med vann fra en termos som ikke holdt varmen, det var ikke godt. For å si det sånn, den termosen ble fyllt med sand/grus for deretter å bli mistet overbord, uffda. Dypt savnet vil du ikke bli, selv om du forhåpenligvis ligger dypt.
Det er nå en egen stemning i tåke.



Det er vanskelig å si noe om sikten, men jeg ligger 5 meter fra land og det er ikke langt man kan se.
Fin stemning og det er tilogmed to svaner på bildet.

Fra dagens første pitstopp og pi.... stopp, det blir kaffe inn og noe annet ut.
Veien videre etter denne stoppen gikk i slalom mellom store tjukke isflak og jeg bare håpet at det ikke var noe is som lå fast, men selvfølgelig var det is i sundet rett etter Havna hotel. Jeg begynte å brøyte men måtte gi meg, shit, jeg har ikke lyst til å snu. Hmm, inne ved land var det en smal stripe vann og litt lenger nord var ikke isen så veldig bred, ca 20 meter. Det kan gå og skam de som gir seg sier nå jeg. Kom gjennom og jeg var lykkelig over det, der jeg satt i tåka. Kommer under Røssesund brua og det er fremdeles like tåkete men nå har jeg godt håp om å komme gjennom hele Røssesundet. Noen isflak er det her og der men ikke verre en en liten sving, så kommer jeg forbi. Passerer Engø og her er det ikke noe is og da er det fritt frem for resten av turen, bortsett fra tåken da.
Røssesund i tåke, pussig nok, begynner å bli lei nå etter 25 km..........

Tror dette er syd på Burø og her måtte jeg sette en kurs over til Mågerø for jeg så ikke over til andre siden.

Dette er syd på Veierland ved pitstopp nummer to, mer kaffe og matpakke, har padlet ca 38 km og det er deilig med stopp to.
 På dette tidspunktet så er det nesten sol fra skyfri himmel, bare nesten. Når jeg rundet fyrlykta på Mågerø og hadde kursen mot Kjøpmanskjær igjen da begynte det å sprekke opp litt. Som sagt så hadde jeg tenkt meg to ganger rundt Tjøme i dag men siden jeg brukte så lang tid på runde en så tok jeg heller en avstikker rundt Veierland, da ble det iallefall ca 14 km lenger enn om jeg hadde gått rett til Kjøpmanskjær igjen.
Det er ikke mange dotter på himmelen nå, 4 timer i tåke og ca 2 timer i økende sol, det er god knall det.
 Hva skal man si om dagen? jeg angrer kanskje på at jeg ikke stod ennå tidligere opp, det var lyst nok bare tåkete. På den positive siden så kan man si at det hverken regnet eller snødde, men jeg hadde nok padlet for det. Og moralen er? Kom dere ut for pokker, i regn sol eller tåke, det er like koselig.
Tjøme rundt generalmajor RR melder om en strålende tur og melder seg nå for sofapass, vel fortjent spør du meg ;ø)

2 kommentarer:

  1. Samme start her på Slemmestad, med tåke/overskyet vær. men det slapp tidlig, og sola kom for fullt. Ble varmt inni Kokataten etterhvert...

    SvarSlett
  2. Utrolig spennende å padle i tåkedis så lenge en er kjent:) Lydene bærer langt og det er magisk å være på sjøen slike dager.

    Men ser solen fant frem til deg tilslutt:)))

    Fin påske forsatt:))

    SvarSlett