Totalt antall sidevisninger

tirsdag 21. juli 2020

En lang dag, en jæ... lang dag.

Overfarten med Fjordline gikk overraskende greit og smertefritt bortsett fra noen nedsnødde idioter på buffet restauranten, makan til frekkhet. Man legger ikke sin oppvask på nabo bordet uansett om det sitter folk eller ikke der. Buffet i denne Corona tiden er ikke å anbefale for dere som kanskje skal reise til Danmark. Det å stå og kikke på maten mens en annen må legge det opp på tallerken din er ikke å anbefale, det var rett og slett drit trist.
Var oppe klokken 05.50 og nede på bildekket, eller heter det velomobil dekket klokken 06.15 der møtte jeg en hyggelig kar på en BMW rs 1100, kjekk sykkel for å si det sånn. Han hadde 3 kilometer å kjøre så var han hjemme. Jeg har i utgangspunktet 600 kilometer hjem, vi får se hvordan det går.
Jeg har en avtale klokken 09.00 på Podbike så det betyr at jeg har god tid før jeg må være der. Sykler via Hafrsfjord og en stopp ved "sverd i fjell". Forresten når vi kjørte av fergen så var det sedvanlig kontroll ved politiet og hun forlangte legitimasjon. Hææ må du se legitimasjon svarer jeg. Litt småsur på morran denne politi kvinnen. Det blir replisert ganske snurt JAA. trenger du det når jeg kommer fra Norge? Hun ser ut som 48 spørsmålstegn og jeg sier jeg har kjørt på i Langesund og ikke vært av fergen, altså Norge til Norge om man kan si det slik. Litt lett fliring og hun ønsker meg god tur videre.
Toll og politi venter, tidlig en tirsdag morgen, så gjør vi så osv osv 😇
Grått og trist på morran men lyst og trivelig i mitt hode.
Tidlig på morran og bruk av tele på kameraet, ved å zoome inn og gå bakover så blir jo sverdene tydlige.

Ikke helt den samme effekten bare ved å ta et bilde, bruk litt tid tenker jeg.

Frokost på Biltema i Sandnes, 46 kroner og man sitter inne, dette er god knall.
Sykkelstiene her nede er noe for seg selv, ekspress sykkelstier mange steder og vekk fra veien, det er det litt Danmark over om jeg må få si det sånn. Så begynner klokken å nærme seg 09.00 og jeg ser det kommer folk inn på Podbike, Biltema ligger rett over veien så utsikten er upåklagelig.
Bare et teaserbilde herifra, testen kommer som et eget innlegg om litt.
Jeg kan fortelle om en 16 kilometer lang test tur som jeg kommer tilbake til om en liten stund ( i et annet innlegg) Tiden går fort i hyggelig lag og jeg sier pent farvel til Per og Anne Lise før jeg legger ut på livets lystige landevei. Klokken har vel passert 12.00 og veien jeg sykler på heter 510 og jeg stopper på Circle K Tjelta, der blir det en hamburger og en kaffekopp som fortæres inne på stasjonen. til nå i dag så har jeg syklet 49,1 kilometer. Setter meg i sykkelen igjen og tenker at Egersund er helt greit i dag, ved Bore så foretaes det en feilnavigering og jeg havner inne på en kjempestor p plass i et industri område. Må bare innrømme at jeg skjønner ingen ting og jeg roter rundt inne ved Klepp, det tar sikkert en time før jeg kommer meg ut på rett vei, delvis grunnet sykling forbudt på riksveien.
Kommer etterhvert ut på Nordsjøvegen eller vei nummer 507 og herifra så går det greit unna. Ligger og koser meg i 40 kilometer i timen og livet leker virkelig nå og landskapet er vakkert og i tillegg er det veldig lite trafikk.
Flatt, flott og førti, her gikk det unna og kilometer etter kilometer passerte i et hyggelig tempo.
Når jeg nærmer meg Egersund så blir det noe mer bakker både oppover og nedover pussig nok. ved 107 kilometer så passerer jeg Ogna og det er vel her det begynner å stige litt men ingen ting av alvorlig karakter ennå. Kommer vel inn til Egersund etter 125 kilometer og tar en velfortjent, meget velfortjent øl og en burger til, det smakte himmelsk.
Liten bakke som heller oppover, nema problema dette her.

Downtown Egersund, her smakte det utrolig godt med en stor øl.

Øl og burger forsvant som ild i tørt grass eller noe.
Etter Egersund så bestemmer jeg meg for å begynne å kikke etter et sted å sette opp telt og sove litt. Det var ikke så lett da det er skikkelig vått overalt og camping plasser er det få av som jeg ser (om ikke annet) Da blir det sånn rundt neste sving kanskje eller neste sving osv osv og sånn gikk nå kilometerne unna plutselig så hadde jeg passert Rekeland og Drageland og var ved Jøssingfjorden. Da har jeg syklet 162 kilometer og en rask kikk på kartet tilsier at jeg kan sykle til Flekkefjord og finne et hotell der.
En veldig lang oppover bakke, tror det er Måhølen i bakgrunnen.

Fra et utsiktspunkt over Jøssingfjorden, her oppe er det fint.

Sykkel tunnelen, her kan man leie hengekøye og sove. Møtte 2 damer og to barn som skulle henge her i natt.
Når man vel kommer ned herifra så kommer man forbi et sted som heter Hellern og de fleste har sikkert sett disse husene som er bygd under fjellet, merkelig tomt, men kult.
Dette er Helleren og det er jo fint her for all del.

På vei oppover igjen, her ser vi inn mot Helleren og Jøssingfjorden.
Ting begynner å gå litt tregere nå men jeg ser lyset i enden av tunnelen og Flekkefjord er innen rekkevidde. Jeg blir i alle fall ikke lei av å se på landskapet mens jeg ruller forbi, det er pent her i vest. Jeg begynner å bli litt sliten men det er nok mest i hodet, så kommer jeg forbi en kirkegård og den har det minste kapellet jeg har sett, jeg har ikke tid til å stoppe men tar noen bilder i forbifarten.
Den er jo ikke stort større enn en utedo.
 Kommer etterhvert inn på kjente trakter og jeg ser Flekkefjord i det fjerne, da er det bare å finne et hotell. På Grand hotell så var det fullt men Flekkefjord fjord hotell hadde ledig rom og en meget flott plass til velomobilen, fornøyd nå etter bare 193,9 kilometer. Kommer opp på rommet og spretter en Podbike øl, tar et kork aquavite og hopper i dusjen.
Veldig god IPA med en fabelaktig smak.
Jeg reiser lett og har tatt med litt pent brukte boxere og sokker så når det byttes så går skittentøyet i søpla. Liker ikke å hive ting, men det er klart når man nesten ser gjennom stoffet og det er hull i sokkene da er levetiden over. Sokkene gjorde det meg mest vondt å kaste da jeg kjøpte de på New Zealand. Hadde en sen innsjekk men rakk en tur i baren for en øl til og så var det tilbake på rommet og håpe at Ole kom på besøk, tror han kom før hodet hadde funnet seg til rette på puta. Opp klokken 08.00 en god frokost og en liten cowboy strekk før jeg gjør meg klar til å sykle videre.
Dagens lille tur, trykk gjerne på bildet for en større utgave, de 4 siste milene gikk det mye opp og ned.
Kommer en liten rapport til om litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar