Totalt antall sidevisninger

torsdag 1. august 2019

Veloen i juli.

Tiden flyr unna når man har det gøy eller sykler i velomobil. De tre første dagen gikk med til jobb sykling og samme dag, altså 3 juli, så syklet jeg ut til en kar på Tjøme for et møte i Grevlingane triatlon klubb. Bestandig koselig det, kaffe og vafler i mengder.
Parkert på Tjøme.

Samtidig, eller det vil si at når jeg sykler hjemover og kommer til strekningen ved Plantasjen på Nøtterøy så drar jeg på litt, skal hver dag komme opp i 40 kilometer i timen. På vei til jobb så skal jeg komme opp i 60 pluss kilometer i timen. Nå er det hjemover veien som gjelder og i mai så hadde jeg 47 kilometer i timen. Passe fornøyd med det, 2 juli så dro jeg til med 48 kilometer i timen og 3 juli så toppet det seg med en foreløpig fart på 50,5 kilometer i timen.
TDF, prøver om jeg kan vinne en slik bikefinder.


TDF, prøver igjen.

TDF, og jeg prøver igjen....

Noen dager så sykler jeg en liten omvei hjem og den går via Torød, da blir det 19 kilometer i istedenfor 11,5 kilometer, livet leker tenker jeg. 11 juli var en slik dag, 12 juli er siste dag på jobb før ferien. Lørdag 13 juli så tar jeg en liten tur til Tjøme og polet der ute for litt rødvins handel, returen går via østre vei for da får jeg noen flotte nedover bakker, slikt noe er moro.
Et pinnsvin på morran, da blir jeg litt glad kjenner jeg.

Så hopper vi frem til 17 juli, da ble det en liten kosetur på 111 kilometer i et nydelig vær, jeg skulle levere et våttkort i Sandefjord og da sykler jeg da, finner greit frem i Gokstadveien et sted og overleverer et stk våttkort til en kar som presenterte seg som sin mors datter. Jaja tidlig på morran og misforståelsen ble kjapt oppklart. Tråkker så i vei mot Haukerød og legger i vei sydover på gamle E18 her er det også ganske godt å sykle. Belønningen med dette veivalget er en liten hamburger og en milkshake på Burgerking Ringdalskogen, smakte godt i varmen det.
Etter denne pitstoppen så gikk veien til Andebu og et besøk hos svigermor, det er også koselig. Hjemoverveien gikk via Dyrsøveien og forbi Borgeskogen og opp til gamle E18 igjen. Fra Skjee kirke så er det nesten 5 kilometer med nedoverbakke, bare en liten stigning ved Krizoo.
Her møtte jeg 3 TDF syklende karer som skulle den samme veien. Er fremdeles på flata og jeg ser de kommer litt nærmere. Så begynner nedoverbakken og jeg gunner på, da er det en av de som reiser seg og tråkker til. Da gjør jeg det samme og han blir bare mindre og mindre i speilet mitt. Han gir seg ikke og jeg tråkker til litt mer og han forsvinner nesten i speilet mitt. Har over 70 kilometer i timen nå og i denne oppover bakken ved Krizoo så har jeg ikke under 50 kmt. Jeg fortsetter å tråkke på ned til Sem og venter ved Circle K, det går ca 1 minutt før de passerer meg.
Del veien gutter, jeg lå tett på de over hele Semslinna.
Det som var morsomt over Semslinna var at jeg trillet veldig mye og lenge og måtte bremse flere ganger. Aerodynamikk er snodige greier, de gutta foran meg har det på en litt annen måte. Luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten, dobler du hastigheten så øker motstanden 4 ganger, noe å tenke på eller? Blir ikke helt det samme i velomobilen gitt.
Siden jeg er en hunde eier og folk kikker om jeg plukker dritt etter hundene mine. Hestedritt derimot.........
21 juli dro jeg ut på Verdens ende, dette er over Vrengen brua.
31 juli så legger jeg i vei på en litt lenger tur, hadde egentlig bestemt meg for å runde 200 kilometer i dag men kom meg litt sent avgårde, det er jo tross alt ferie. Det for bli som det blir og jeg triller avgårde, forbi brygga og over Semslinna (igjen) før jeg stopper på Circle K og tar den første kaffekoppen.
Her blir det båtløp til helgen og det var en del rigging som pågikk langs brygga.
Vassås og straks er jeg inne på Hvittingfossveien, svært behagelig temperatur i dag.
Snålaste sykkeltunnelen jeg har vært gjennom, kul klang fra musikken om ikke annet.
Det med musikk når man sykler er undervurdert, en god blanding på spille listene er god knall. Fra Dame Kiri Te Kanawa (opera) til Jimi Hendrix, Roger Waters, Nightwish, og veldig mye annet.

Byttet tilogmed fylke i dag, ned til Hvittingfoss så går det unna.
Stoppet på denne kroa ved rundkjøringen og kjøpte en pølse og en kaffe, smaker og er vel fortjent etter noen mil, bestemmer meg for å sykle nordover til Hvål bru og så nedover på Vestsideveien, en liten og fin vei uten mye trafikk.
Ved Hvål bru, ca en kilometer nord for Hvittingfoss.
Når jeg nå har passert denne brua så går ferden sydover igjen på Vestsideveien, her er det lite trafikk og kilometer etter kilometer legges bak meg, et stykke ned i veien så møter jeg en pakket syklist og jeg stopper for jeg ser at han er nyskjerrig. En svært så hyggelig Tysker på tur i Norge, vi har en 5 minutters prat før vi sykler hver til vårt igjen.
Dessverre så glemte jeg å spørre etter navnet, men skulle du lese dette så legg igjen navnet i kommentar feltet.
100 k er passert og ennå er dagen ung, dette er i nærheten av Svartstad (tror jeg det var)
Bare noen fine blomster som jeg fant.
Veien går videre forbi Åsrum vannet og så mot Ringdalsskogen for en liten stopp på Burgerking, jeg er helt gæren i dag og unner meg en liten milkshake med banan smak, fordi jeg fortjener det.
Så er det gamle E-18 tilbake mot Sem igjen og så hjemover ut på Nøtterøy. En fabelaktig dag er over.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar