Totalt antall sidevisninger

onsdag 3. juli 2013

En gammel Dansk? Nei 14 hyggelige Dansker på tur.

For en tid tilbake så fikk vi en forespørsel om å få låne P-plass og klubbhus (Tønsberg kajakk klubb) til å sjøsette noen Dansker, det høres jo litt dramatisk ut men sånn var det altså.
Mandag kl 11.30 skulle de dukke opp og jeg hadde tilbudt meg å være guide for disse den første dagen og natten.
Man er naturlig nok litt spent på hvilke typer som dukker opp og disse var helt klart av det meget hyggelige utgaven,smukke mennesker. De var som tidligere skrevet 14 stykker og når deres henger var lettet for kajakker så kom det til syne et skafferi eller mat forråd som jeg ikke har sett før. Her var alt og da mener jeg alt. Heldigvis kjemisk fritt for Real turmat og dets like. tre litere med vin ble pakket opp så fort at jeg mistet tellingen, men det så ut til å være nok det også.
Som sagt, nok mat og drikke.
Det pakkes over en lav sko og alt får plass, meget imponerende
Jeg hadde litt mail kontakt med Henrik (turleder) og han forsikret meg om at jeg ikke skulle ta med noe mat, det var provianteret for meg også, dette lyder da godt. Det skulle det også bli ;ø)


I Danmark har man morgenmad og frokost, på Norsk så betyr det frokost og lunsj, Dette er frokosten.

Det er viktig å gi seg til kjenne, navn kommer.
Vi padlet i samlet flokk ut til Barneskjær for en kaffe stopp og en liten strekk. Planen er å campe på Ramsholmen. Det blåser litt lett sydvestlig og det blir noen bølger fra Gåsø og over til nevnte øy. Men alle her ser ut som om de har vært i en kajakk før så det går bra.
Landkjenning på Ramsholmen.

Når alle har fått et sted å sove så begynner middags gjengen.

Blomkål og strandkål og en del karri samt litt væske, nydelig, strandkål er en uutnyttet ressurs, smak på den neste gang.
 Det var veldig morsomt når vi kom i land og de fikk øye på denne strandkålen, det gikk nesten som ild i tørt grass, strandkål , strandkål og plutselig hadde alle det på leppene og det ble høstet fort inn. Snittet i strimler og forvellet sammen med blomkål. Dette var kjempegodt så da vet dere kanskje hva dere kan få på Camp RulleRolf  ;ø)
Andebryst, det er jo heller ikke feil på en kajakk tur er det vel. Det kan du jo tenke på når du sitter og spiser Real turmat.

Bålgryte. Og i bakgrunnen Kirsten som hadde vondt i "ballen"
 Må jo utdype dette litt men vi padler over til Ramsholmen så snakker jeg litt med Kirsten og hun forteller at hun her meget vondt i (som jeg hørte det) balla, det var like før jeg datt ut av kajakken, er det ikke en kvinne? puhh det viste seg at hun pratet om rumpeballen, så feil kan man altså høre på sjøen.
Maten er klar og det er bare å forsyne seg. andebryst og ris med kål, fantastisk godt og med rødvin til.

Det kan da ikke bli så meget bedre enn dette på en mandagskveld?

Man bytter på oppvasken, dette er bena til Kobe.

3 stk stormkjøkken til kaffe etter maten, sånn må det være til 15 pax.
Henrik, turleder.

Morgenmad, eller frokost om man vil, her ble det kokt en stor gryte med musli grøt.

Fiken i lake smakte veldig godt på musli`n.

Ser ut som om det har vært i folk før men du verden hvor godt det smakte

Heldig med været på morgenkvisten.

Dansk redskap.
 Dansk redskap tenker du kanskje, det er jo en spade. Det er riktig men Dansker på tur har en tendens til å grave ned skiten når dem driter og ære være dem for det. Det er for meg et pussig fenomen men det handler vel om sporløs ferdsel vil jeg tro. Jeg liker jo å markere litt, men det er mest på øya til Bjørn (les Tjøme)
Sunblock på nese og lepper er smart, så smart var ikke jeg......
Exped, jeg sier ikke mer.

Snart klar til avgang igjen, etter en meget god morgemmad.

Her er vi utenfor Skarvesete og har noen fine surfer på vei mot Bolærn, jeg fikk 17 kmt på Zegul`n

Fotografen som tar bilde av fotografen,bestandig morsomt.

En veldig fornøyd Dansk pige, navn kommer.

Her er to sel, ca to av fjorten (14) som lå på Selskjær pussig nok.

Så er det frokost tid på Østre Bolærn.

Det er noe eget ved Danske skiver, her ble det laget en hjemmelaget quaccamole, snadder mat var det.

Skaffetid, nok en gang veldig godt.

Dette kalles en farbror i Danmark, som vi sier en cowboystrekk.

Tid for min hjemreise. smil for helvede og de grinede, tror det betyr smiler  ;ø)

Ville jo være med på bilde jeg også.....

Men her er alle blide og fornøyde.
Etterord, morgenmad og morgenbrød fikk en ny betydelse når jeg forklarte hva morgenbrød betyr på Norsk, det ble liv i leieren da gitt. Morgenbrød på norsk betyr morgenstivert på Dansk, så vet dere det altså.
Takk for et herlig følge alle sammen.

1 kommentar:

  1. Artig reportasje Rolf! Og noen gode tips fikk jeg også - mellom linjene :)

    SvarSlett