Paddle Expo er for enkelte høstens vakreste eventyr, her samles nemlig hele Europa og sikkert noen fra Amerika også, for å sjekke ut neste års nyheter på kajakkfronten. Som i fjor så valgte vi å kjøre bil også i år, det er bare 130 mil å tilbringe i en bil. 130 mil høres sikkert langt ut for de fleste men når VeltePetter kjører mens RR og SM drikker både øl og tyrker, ja da går ferden unna.
|
Kjør trygt og sikkert med en X5 samt VeltePetter bak ratt og gasspedal. |
|
Containerhavna i Hamburg er stor, dette er "bare" hekken på en båt. |
|
Ennå dro vi på litt til ;) |
|
Vi kom da trygt og godt frem til hotellet i år også midt i Nurenberg sentrum med gåavstand til gamlebyen. Det er i gamlebyen det skjer matmessig. Litt nyere historie om Nurenberg.
I 1933 gjør Adolf Hitler Nürnberg til
Stadt der Reichsparteitage og
dermed til en av de viktigste nazistiske kultbyer, senere kalt "førerbyer" Dermed forsøkte han i "den tyskeste av de tyske byer" å fremstille nazismen som fullendelsen av den tyske historie. Til dette formål påbegynte han starten av det som heter
Reichsparteitagsgelände eller Nazipartiet om dere vil. I Nurenberg ble dette holdt hver sensommer frem til 1938. På messeområdet så ser vi restene av disse store stadioner hvor disse store nazistiske propagandaoppvisninger ble holdt, Litt skremmende å tenke på, men dette er heldigvis historie. I Nurenberg vedtok riksdagen den 15 september 1935 de beryktede Nurenberg lover som gjorde Tyske jøder til annenrangs borgere. Under 2 verdenskrig ble byens historiske sentrum sterkt ødelagt. Siden Nurenberg fremstod som symbol på nazismen, vedtok de allierte seierherrer i 1945 at det rettslige oppgjør med nazismen skulle holdes her.
Nürnbergprosessen er en betegnelse som er brukt om rettssakene mot
de ledende tyske nasjonalsosialistene etter annen verdenskrig.
Rettssakene ble gjennomført i den tyske byen Nürnberg fra november 1945
til oktober 1946. Litt historie her med RulleRolf altså.
|
Ryggsekk, hmmm hva kan det bæres i den tro, hint vi er på en kajakk messe.... |
|
Ryggsekken inneholder en av disse og dette var en kul ting, lett å bære og lett å rulle, Eskimorulle ikke trille..... |
|
Disse kajakkene brettet du sammen som et papir, sikkert derfor de ble kalt origo, det er en gammel Japansk papirbrette teknikk eller kunst om dere vil. De kan brettes sammen 20.000 ganger. Det tilsvarer 76 år med bretting hver dag eller 38 år om du bretter ut og inn når du er ferdig hver eneste dag. Padler du i snitt 50 dager i året så burde den holde i 400 år.......
|
Nydelige modeller og farger. |
|
Kajakker fra
Rebel er meget vakre og linjelekre kreasjoner. I samarbeid med Polske
Aquarius så blir dette meget bra. Ansvarlig for design av Rebel er Johan Wirsen, utrolig hyggelig herremann.
|
Hva er nå dette? Det må en Svenske til såklart, snart er det klart for 3d printing av kajakker. |
|
Melker kajakk er produsenten som satser friskt og fremtidsrettet med en stor 3d printer som printer fullsize kajakker på en time. Her er planen at du har x modeller å velge mellom og man kan da fullstendig tilpasse kajakken etter din kropp. Reiser du til fabrikken så kan du prøvesitte og er du misfornøyd så freses båten opp igjen og en ny printes ut. Ca startpris vil være 15.000 sek. Dette vil jeg komme tilbake til etter et fabrikksbesøk.
|
Melker kajakk har en flott range av kajakker med innstøp av bambus, det er eke bambus ikke lakk. |
|
Reed Chillcheater er et nytt merke som Kajakkgrossisten tar inn. Dette er en tørr tørrdrakt, med det så mener jeg at denne drakten ikke puster og hvis den ikke puster ut så slipper den heller ikke vann inn. Så dumt tenker du kanskje da blir du svett da jo. Er du dum tenker jeg da, hva har du på deg utenfor en tørrdrakt? Jo de fleste har på en vest som klemmer rundt brøstkassa eller bryster om dere vil og da holdes svetten på innsiden. Nuvel nok om denne krangelen med meg selv, denne drakten er foret med 3 mm polarflecce på innsiden og den er da laget i et "gummimateriale" som var helt ekstremt behagelig å ha på seg. Jeg har fått min med glidlås rundt livet, lett å bimmelimme og bommelomme med denne. Selvfølgelig med tisseluke og hette som man kan kneppe på. Greit med avtagbar hette tenker jeg og flott når man ruller så forsvinner vannet mye raskere enn med en fastmontert hette. Det er også lett å gå toppløs uten å ta av seg hele drakten ved ilandstigninger.
Drakten kan også lages etter mål mot et lite pristillegg, kommer tilbake med en test om litt.
|
Reed sin tørrdrakt, akkurat denne på bildet er min ;ø) |
|
|
Det er ikke CC og PG men RR og SM Foto: Petter Ødegård |
|
Dette morsomme foto er levert av Petter, eller VeltePetter som er hans egentlige navn når det gjelder kajakkpadling om ikke annet. Det er jo såklart viktig å holde kontakten med de der hjemme.
En dag på messa holder nå er det middag og øl som gjelder og vi reiser til
Heilig geist spital i Nurenberg. Der har vi vært før og der reiser vi igjen, meget god mat og utrolig flott stemning.
|
Det er vel ikke så "gæli" her vil jeg tro. |
|
Gode og mette og nesten ferdigdrekki på øl så beveger vi oss tilbake til hotellet for litt mer øl i baren og der treffer vi på en full Islending som også hadde vært på messa. Han hadde store problemer å fortelle forskjellen på en sit on top og en sit on bottom kajakk. Har sjelden flira så mye av et medmenneske. Are you fucking with me? Yes svarte jo vi i kor såklart, mer øl og mere fliring er vel kort fortalt resten av den kvelden. Opp klokken halv åtte for en grei frokost og inn i bilen med oss.
Etter en sedvanlig stopp i Flensburg hvor man kan kjøpe en kasse øl (24 bokser med 12 %) halv litere sådann for 55 DKR så tar gråten meg. Hallo Norge, en slik boks som man må på polet for å kjøpe koster mer for 1 EN boks en hele kassa i Tyskland. Nuvel vi setter oss i bilen igjen og slurer avgårde. Petter sier vi må fylle tanken en gang til da kjørecomputer sier at vi ikke kommer frem til Hirtshals, vi går med andre ord tom for go go juice 5 mil syd for Hirtshals. La oss prøve litt seriøs slipstreaming før vi fyller tanken. Som sagt så gjort, vi lå bak en trailer gjennom hele Danmark. Resultat vi kunne gjøre 25 mil forbi Hirtshals. En liten reduksjon i hastighet fra 180-200 kmt til ca 80-85 kmt gjorde et såpass stort utslag. Reduksjonen i hastighet hadde jo flere positive følger, RR og SM slapp å drekke seg til mot for å sitte på og forurensningen gikk jo betydelig ned såklart. Seriøst så ville jo følgene med en ulykke bli kraftig redusert. Vel hjemme igjen og med en betydelig oppgradering av barskapet så er det bare å vent til neste års messe
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar