Det ble tid til en rask liten formiddagstur i dag 2 pinsedag og du verden for mye båter det er utpå nå. Gleden med dagen i dag var at jeg så en kjempefin snekke, en god gammeldags tresnekke, det er fint det.
Ellers så er det nok av duster i 45 fots store båter som ikke skjønner at 5 knop også gjelder for dem, for min del synes jeg det er ålrigt med store bølger men jeg er usikker på om de som har båter fortøyd ved bryggene synes det samme. Jeg personelig synes sånne båtførere er noen skikkelige store klyser og jeg tenker om dem på følgende måte; 6 tonn teknikk og 90 kg uten logikk.
Når jeg padler surfski så blir det ikke mange bilder, er mest opptatt av balansen da ;o) Har hittil i år kommet opp i 473,6 km og ligger en del etter mitt mål men det nærmer seg greit. Det blir padling tirsdag og torsdag og til lørdagen så skal jeg delta på et løp i Moss.
Totalt antall sidevisninger
mandag 24. mai 2010
mandag 17. mai 2010
Dag 5
Dette ble siste dagen i "friperioden" min og det ble en tåkete tur rundt Veierland og Langøya, Start som vanlig fra Kjøpmanskjær. Utrolig stille og fint på vannet i dag men som sagt noe tåkete. Runder nordspissen av Veierland så kommer det jaggu meg en annen kar ut av tåka, det er bestandig koselig med andre padlere, det ble en 5 minutters prat om padling, pussig nok.
Padler bak Langøya og kommer fram omtrent ved sydspissen av Veierland, været virker noe lettere nå og det er bra, det skal jo ikke vare lenge såklart.......
Som sagt dette været skulle ikke holde seg og det begynner å regne, ikke ordentlig regn men sånn tett yr som gjør at man blir skikkelig våt overalt. Men og det er et stort men, det er drita koselig for det så lenge man sitter i båten og kan drikke litt vann og knaske på et medbrakt eple.
Det erogså noe mere båttraffikk i dag og man kan nå henge seg på litt hekk bølger og det er bestandig moro, henger på en passe stor balje og farten kommer opp i nesten 14 kmt, det er fint.
Er tilbake på brygga og kan konstantere 15,3 km i dag og da er målet nådd og vel så det 107,8 km ble det totalt. Jeg bare gleder meg til neste padletur jeg.
Padler bak Langøya og kommer fram omtrent ved sydspissen av Veierland, været virker noe lettere nå og det er bra, det skal jo ikke vare lenge såklart.......
Som sagt dette været skulle ikke holde seg og det begynner å regne, ikke ordentlig regn men sånn tett yr som gjør at man blir skikkelig våt overalt. Men og det er et stort men, det er drita koselig for det så lenge man sitter i båten og kan drikke litt vann og knaske på et medbrakt eple.
Det erogså noe mere båttraffikk i dag og man kan nå henge seg på litt hekk bølger og det er bestandig moro, henger på en passe stor balje og farten kommer opp i nesten 14 kmt, det er fint.
Er tilbake på brygga og kan konstantere 15,3 km i dag og da er målet nådd og vel så det 107,8 km ble det totalt. Jeg bare gleder meg til neste padletur jeg.
lørdag 15. mai 2010
Dag 4
I dag ble det en grei liten tur med Havpadlerne Tønsberg. Hilde og Torstein dukket opp denne dagen og sammen så padlet vi 12,5 km og da er jeg kommet opp i 92,5 km og ennå så er det 2 padledager igjen. I dag er det lørdag og jeg skal ha en kveldstur litt senere. I går, fredag var det Ikea og kjøp av noen store koifisker i Sarpsborg som stod på programmet, så da ble det ikke noe padling, deilig med en fridag.
torsdag 13. mai 2010
Dag 3
Dagen begynner litt sløvt med en god frokost og aviser. I dag ser været bra ut og jeg velger surfskien i dag. Turen legger jeg til Nøtterøy rundt, Tjøme rundt i går og Nøtterøy i dag, det blir bra.
Har kjøpt noen nye vanntette sokker fra Chill ett eller annet og de fungerer kjempebra når man padler med long john, da blir man jo ikke våt på bena. Kjøpt på Eian fritid i Drammen.
Turen starter i Kjøpmanskjær og jeg padler rett vest og så nordover inn mot byen. Har tilogmed litt lett medvind og da er livet godt å leve. Synes selv jeg holder et hyggelig høyt tempo, ligger på ca 10-11 kmt ikke racerfort men jeg padler jo også alene. Det er forsvinnende lite båter utpå og bra er det. Runder Rambergodden og kommer inn til Tønsberg, der trekker jeg inn magen og øker tempoet litt :o) Passerer kanalbrua og slapper av litt over Træla, Jeg har da padlet sammenhengende siden starten og merker nå at jeg er litt sliten, hadde jo over 30 km i går også. Veien går forbi Fjærholmen og Nesbrygga og plutselig så er jeg på Åresund, nordre Årø passeres og likeså søndre Årø. Plutselig så ser jeg Mågerø og da vet jeg at det ikke er særlig langt igjen. Øker tempoet litt og så padler jeg vestover igjen, inn mot Kjøpmanskjær.
Før jeg vet ordet av det så står jeg på brygga igjen.
Hvaskal man si om dagen? Bra men det er veldig lite spennende å se på på Nøtterøys vestside, mye bedre på øst siden da.
Dagens lengde ble 32,4 km og totalt på 3 dager har jeg da padlet 80 km, og jeg skal ut en tur med Havpadlerne nå straks (dette skriver jeg på dag 4)
Jeg brukte forøverig 3 timer og ca 35 minutter og er relativt fornøyd med det.
tirsdag 11. mai 2010
Dag 2
I dag stod jeg tidlig opp for jeg skulle padle rundt Tjøme en herlig liten tur på 30 km pluss. Det startet med en nydelig soloppgang men det er litt drøyt å si for jeg dro fra brygga kl 08.30 men pent var det uansett. Ferden går først rett øst for så og dreie sydover, det er en liten bris i dag fra nord så det passer jo bra. Passerer Kongehytta og hilser pent men det var visst ingen hjemme. I steden for å padle inn Røssesundet så padler jeg langs Froungen og inn i denne kanalen som deler Hvasser i to, da kommer jeg rett ut til Havna og jeg holder et hyggelig høyt tempo. Plutselig så er jeg på Verdens ende og der tar jeg et lite strekk og en shake (ja ja sånn som man drikker) Det som er ekstra gledelig nå er at vinden har snudd og nå blåser det fra sør :o) Bra beregnet ikke sant?
Runder tuppen på Tjøme og her er det litt mere friskt, passe store bølger og masse medvinds surf ,livet blir ikke så mye bedre enn dette.
Jeg ligger med en snitthastighet nordover på opptil 10kmt og jeg gliser bare fra øre til øre. Passerer vraket av Silvestre (gamle sement båten) og føler at jeg ligger an til ny personlig rekord Tjøme rundt. Skal bli spennende å se når jeg kommer i land. Plutselig så ser jeg tre kajakker foran meg, kan det være de tre damene fra i går? Ganske riktig og de driver med kosepadling. Jeg tar dem straks igjen og slår av en liten prat, det viser seg at de er tre studenter som holder på med eksamens oppgave sin, hmmmm kanskje man skulle begynne på skolen igjen?
De hadde overnattet på 2 steder og skulle ha en overnatting til før de setter kursen hjemover igjen, vel det er noen som har det, hyggelige var dem i allefall.
Jeg sier pent farvel og strekker ut de 2 siste km før jeg er på brygga igjen og da er jeg spent på hva gps`n sier...... Jada ny pers 3 timer og 47 min og en snitt hastighet på 8,1 kmt. Fjorårets beste var på 3 timer og 50 min og en snitt hastighet på 8 blank.
Så på dag to har jeg tilsammen 47,6 km og mangler bare 52,4 km før målet er nådd.
Rolf
Dag 1
Denne mandagen så blåser det ikke spesiellt mye men nok og det kommer i fra sør. Konemor kommer med et forslag som jeg synes er veldig bra, hun kjører meg ut til Verdens ende og jeg kan padle hjem, et lite downvind legg er bestandig deilig. Det blåser en del her ute på Verdens ende i dag og solen skinner. Livet er herlig dere.
Klokken var 10 over tre da jeg slapp hånden i brygga og la i vei innover. Jeg møtte tre unge jenter i kajakk på vei motvinds rundt Verdens ende. De hadde overnattet og var nå på vei mot Hui, sporty.
Ferden gikk lystig innover fjorden og jeg hadde vel en snittfart på mellom 8,5 og 9,5 km . Passerte Havna Hotel og der ligger det noen store hvite baljer, lurer på om alle har proppell, det går rykter om at det ligger båter her uten motor. Det er omtrent like kult som å ha kajakk uten åre. Veien vidre er uten overraskelser av noe slag og plutselig så ser jeg kongehytta på Mågerø, snart hjemme, runder Mågerøodden og sannelig sannelig der så jeg årets første brennmanet.
Kommer innover mot Kjøpmanskjær og nå blåser det kraftig motvind og da girer jeg opp og bestemmer meg for å ikke ligge under 7 kmt og det går nesten bra, kommer under noen ganger i de værste kastene. men får også se og kjenne forskjell på forskjellige padletak og klassisk surfski padling gir meget høy hastighet også i denne vinden, hmmm det gir rom for ettertanke.
Nå er klokka 08.00 og jeg skal ut å padle rundt Tjøme i dag. Turen i går ble på 15,8 km og i underkant av 2 timers padling. Gleder meg nå.
Klokken var 10 over tre da jeg slapp hånden i brygga og la i vei innover. Jeg møtte tre unge jenter i kajakk på vei motvinds rundt Verdens ende. De hadde overnattet og var nå på vei mot Hui, sporty.
Ferden gikk lystig innover fjorden og jeg hadde vel en snittfart på mellom 8,5 og 9,5 km . Passerte Havna Hotel og der ligger det noen store hvite baljer, lurer på om alle har proppell, det går rykter om at det ligger båter her uten motor. Det er omtrent like kult som å ha kajakk uten åre. Veien vidre er uten overraskelser av noe slag og plutselig så ser jeg kongehytta på Mågerø, snart hjemme, runder Mågerøodden og sannelig sannelig der så jeg årets første brennmanet.
Kommer innover mot Kjøpmanskjær og nå blåser det kraftig motvind og da girer jeg opp og bestemmer meg for å ikke ligge under 7 kmt og det går nesten bra, kommer under noen ganger i de værste kastene. men får også se og kjenne forskjell på forskjellige padletak og klassisk surfski padling gir meget høy hastighet også i denne vinden, hmmm det gir rom for ettertanke.
Nå er klokka 08.00 og jeg skal ut å padle rundt Tjøme i dag. Turen i går ble på 15,8 km og i underkant av 2 timers padling. Gleder meg nå.
søndag 9. mai 2010
1 uke fri fra jobb
Nå har jeg tatt meg en uke fri fra jobb, ikke bare for å padle men også snekre litt på garasjen vår samt å få pussa ferdig seilbåten. 1 uke stemmmer ikke helt for jeg får 11 dager fri, ååååå det skal bli så deilig. Har lovet meg selv å padle minst 100 km på disse dagene.
torsdag 6. mai 2010
Vårt forbruks samfunn
Det er en ting som slår meg og det slår meg kraftig.
Når det gjelder biler og tildels motorsykler så går utviklingen en vei. Nemlig mot hybrid og el -drift. Det er også store overskrifter om drivstoff forbruk pr km/mil.
Når det gjelder båt derimot så blir det veldig anderledes. Jeg satt akkurat og så på Discovery om en som eide en båt. 9000 liter disel tank som hvis han ville det kunne brukes opp på ca 3 timer, det er 3000 liter disel i timen det og vi snakker en båt!!
Hvor langt kom han på 3 timer? i underkant av 70 mil altså under 700 km på 9000 liter drivstoff det er 128 liter på mila og det er galskap spør du meg.
Vi har eksempler her i skjærgården i Tønsberg på båter med 4, FIRE v-8 moterer som er kun for lek. Er det snart på tide å forby motorer over en viss størrelse?
Når det gjelder biler og tildels motorsykler så går utviklingen en vei. Nemlig mot hybrid og el -drift. Det er også store overskrifter om drivstoff forbruk pr km/mil.
Når det gjelder båt derimot så blir det veldig anderledes. Jeg satt akkurat og så på Discovery om en som eide en båt. 9000 liter disel tank som hvis han ville det kunne brukes opp på ca 3 timer, det er 3000 liter disel i timen det og vi snakker en båt!!
Hvor langt kom han på 3 timer? i underkant av 70 mil altså under 700 km på 9000 liter drivstoff det er 128 liter på mila og det er galskap spør du meg.
Vi har eksempler her i skjærgården i Tønsberg på båter med 4, FIRE v-8 moterer som er kun for lek. Er det snart på tide å forby motorer over en viss størrelse?
Abonner på:
Innlegg (Atom)