Totalt antall sidevisninger

søndag 23. august 2020

Le cuisinier sauce

 Hold på kokke hatten her kommer en oppskrift på en god saus, denne er virkelig fra bunnen av og er både glutenfri og vegetar vennlig. Det siste er lett å gjøre noe med, men i dette tilfellet så er den godt egnet for vegetarianere. 

De 3 viktigste ingrediensene; sukker, portvin og en god balsamico.

For noen så høres dette sikkert litt rart ut, men følg oppskriften så får du smake. Jeg starter med å smelte ca 3 dl sukker, det skal bli en god karamell for å si det sånn. Tilsetter så ca 3 dl god balsamico og lar dette koke litt inn. Så tilsettes portvin eller egentlig hva du vil, jeg har med hell brukt cola flere ganger for å lage den barnevennlig. Jeg tilsetter i dette tilfellet ca 5 dl portvin.

Dette er veldig varmt så ta det rolig med "hellinga".

Så skal Portvin tilsettes og da er det kokkens plikt å kvalitets sikre dette.

Denne fikk godkjent og vel så det, vi snakker søndag formiddag  og da tar vi det litt med ro da. Dette skal også få lov til å koke litt sammen før jeg tilsetter kraft fra soppen, som nevnt tidligere så er denne veldig vegetar vennlig i tillegg til glutenfri.

Så god var den.

 
Steker sopp i smør og med salt og pepper og lar dette småputre i en kjele.

Denne kraften synes jeg er perfekt til sausen og de som er veggiser synes nok det samme. Det er som sagt ingen skam å koke ut noen kraftbein heller men med å ta hensyn så alle kan spise den samme sausen så blir det hyggeligere rundt bordet. (Tror jeg i alle fall) I dette tilfellet så skal jeg lage 4 liter saus og jeg tilsetter to fløtebokser, nå står soppen, sausen og trekker, snart tilsettes resten av sopp kraften og simsalabim så er sausen klar til å nytes. Dette er å betrakte som en grunnoppskrift, tilsett gjerne brunost og tyttebær syltetøy for en rundere smak. Det er bare din fantasi som setter grenser. Jeg siler bestandig sausen over i en annen kjele når den er klar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar