Totalt antall sidevisninger

torsdag 6. august 2020

BMW R 1100 GS

Jeg har vært heldig og kjøpt meg en skikkelig flott motor sykkel (igjen) Grom sykkelen stod langt oppe i nord, ikke veldig langt fra Evenes flyplass. Da passer det med en flytur oppover og en kjøretur nedover. Kjøre utstyr ble handlet og en flott hjelm med intercom likeså. dette blir flott vil jeg tro.
Fløy med Widerøe og det var en opplevelse i seg selv med maske på hele veien. Dro fra Sandefjord (Torp) en tidlig tirsdag morgen i regn og tåke og med relativt lav temperatur og landet på Evenes 1 time og 40 minutter senere til en syden stemning, 25 grader og strålende sol. 
Møter selger, Joar og vi kjører avgårde til Bogen der står nemlig herligheten. Ordner alt av papirer og omregistreringen og kjører avgårde. For en maskin er det første jeg tenker, sittestilling er perfekt. Det må sies at jeg kjøpte den usett og sendte penger avgårde. Ikke det dummeste jeg har gjort. Dette var jo tidlig på morran og siden det ikke var noe servering på flyet så ble det en kaffestopp i Narvik med en liten frokost baguett, jeg har jo tatt med Circle K koppen såklart.
Ble en sving innom det nordligste fylket også, skal jo egentlig være Finmark og Troms.

Her er'n 😎

Oppholdet i Narvik ble kort og veien ligger klar for mer kjøring, kjører nå på E6 og veiene her oppe er utrolig mc vennlige og en natur som savner sidestykke, jeg koser meg. Kjører forbi Forså og der skal jeg ta til venstre og inn på vei 827 mot Kjøpsvik og Hundholmen. Her tenkt til å overraske familien med et lite besøk. Det ble bra det og jeg bodde hos Gøran i to dager.
Det ble jo litt øl og vin og noen koselige samtaler utover i sommer natten.

Blir vel aldri lei av å sitte å se på sola.

Blir ennå bedre med et vinglass i hånden. Hundholmen til venstre.

Gøran er litt av en blidfis.

Dette er familiehytta og her fant jeg noen tekster som var skrevet av min mor i 1974-5

Mat må man ha og nakkekoteletter med øl gjorde susen det gitt.

En liten fisketur ble det tid til og Gøran kokte den fisken til perfeksjon.

Dette var så godt og ørebenet på torsken var ennå bedre, mmmm

Multer i fløte er undervurdert, pyntet med brennesle.

Dagen før avreise ble det tid til et boblebad, med verdens beste utsikt, tusen takk Gøran.

Jeg har jo bestemt meg for å kjøre langt i morgen så jeg vil ta første ferge kl 06.00 og det betyr å stå opp klokken 05.20. Hopper over frokost og regner med å ta en kaffe og svele på fergen, den gang ei, kafen åpnet ikke før betjeningen kom på på anløps stedet. Ja ja da blir det ca 15 mil med kjøring til Fauske og en Circle K stasjon der. Været er topp og tanken er nesten tom så jeg kjørte de to siste mila med hjertet i halsen men jeg kom da frem. Baguett og kaffe i Fauske er helt innafor det. Her ble jeg oppmerksom på stasjonen sine små hjelpere, masse fugler som plukket mosa insekter fra grillen på biler som stod parkert.
Fauske og en liten frokost stopp

Ble å kjøre sammen med to kjekke karer til Trøndelag, vi skiltes ved Steinkjær omtrent.

Jeg tok av ved Asp og inn på en liten vei, som gikk over i en grusvei, nå ble jeg usikker gitt. Skal jo besøke en gammel padle venn, Ole Kristian og han bor i Bjugn, veien dit ble lenger en lang og jeg hadde trodd jeg skulle være der omtrent klokken 18.00 men klokka ble nærmere 20.30. Jeg startet jo klokken 05.40 fra Hundholmen så det ble en lang dag for å si det mildt. Jeg klager ikke for været var bra og BMW'n er bra. Vel installert og jeg ble servert en nydelig kjøttsuppe og med tilhørende øl så da leker livet igjen da. Ble noen fine samtaler utover kvelden og natten kom snikende på. En god frokost med kaffe og en litt sen avgang da skyene hang litt vel lavt. Kommer meg avgårde og rekker akkurat inn på fergen som går mellom Brekstad og Valset klokken 11.00. Tusen hjertelig takk for en flott kveld og gode samtaler Ole Kristian.
Den er så kul (synes jeg) Fra hagen til Ole Kristian.

På fergen, siste fergen for denne gang.

Planen var jo å kjøre Atlanterhavs veien og Trollstigen, Geiranger osv osv men når jeg kommer til Orkanger og skal ta av mot Kristiansund da ligger skyene langt nede i fjellveggen og jeg hopper elegant over den omveien i dag, bestiller rom på Fagernes hotell og konser på å kjøre dit i dag. Kjører nå på RV 700 og dette er en vei som angivelig skal gå mot E6 men det er vel øde tenker nå jeg og bensin lampa har begynt å lyse igjen. Ja ja jeg rekker vel frem til Berkåk og en Circle K stasjon der, det gjorde jeg ikke gitt. Gikk bensin tom ved Stamnan og her var det ikke mange mennesker gitt, gikk til forskjellige hus men ingen var hjemme, kledde av meg jakka og låste hjelmen fast på sykkelen og bestemte meg for å ringe etter en taxi og få tak i bensin på Berkåk. Da kommer det to mennesker gitt med en hest og jeg var vel ikke sen om å spørre dem, de var så klart ikke herifra og ba meg vente litt til bonden kom. Kort fortalt så tømte vi sitte gressklipperne hans og en liten skvett med motorsag bensin så fikk jeg fylt på en snau liter bensin og jeg kom meg trygt til Berkåk. 
Utsikten fra rommet på Fagernes hotell. 

Denne møtte jeg på Hof, sjelden pen spør dere meg.

Siste burger på en stasjon i Hof, ikke Circle K.......

1751,7 kilometer på første tur, happy nå.

Endelig hjemme igjen, denne lille bensinkannen er nå fast ekstra utstyr.

Gleder meg til fortsettelsen på dette eventyret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar