Som sikkert noen har fått med seg så sykler jeg en velomobil, ei lita hvit stikkpille kan den se ut som. Før jeg fikk kjøpt denne så forhåndsbestilte jeg en Podbike, den er helt annerledes enn en Quest men jeg har trua for å si det sånn.I motsetning til Questen som har vanlig kjede og derailur så har Podbike et pedal elektrisk fremdrifts system. Det betyr at man tråkker på "vanlige" sykkelpedaler men istedenfor å drive et kjede så driver disse en generator som gir strøm til en motor på et av bakhjulene, den andre motoren får strøm fra en batteri pakke og så er det en del elektronikk der i mellom.
Nå skulle det være en forhåndsvisning på siste prototypen og jeg tok turen til Sandnes. Greit med en nesten 50 mils kjøretur en fredag. Fant greit frem til hotellet og Forus lab lå ikke så langt unna.
|
Per Hassel prater og prater, vi andre venter i spenning på avdukingen. |
|
Den ser spennende ut og en del nyheter var det jo, blant annet bedre lys. |
|
Kul inn og ut stignings mulighet vil jeg si. |
|
Første test tur, ikke meg altså. |
|
Canopy nede og teddy for rake off. |
Må bare si at det så overraskende raskt og smidig ut når første mann dro av sted, gleder meg litt kjenner jeg og vil den svare til forventningene? En annen smart ting er justeringen av pedalene man flytter rett og slett hele pedal stellet frem eller tilbake, det er jo ikke noe kjedet og ta hensyn til.
|
Det ble en god runde rundt kvartalet og vi var vel en ca 50-60 stykker så ting tok litt tid. |
Men som dem sier venter man på noe godt så venter man ganske lenge. Endelig ble det min tur og i iveren etter å komme meg avgårde så glemte jeg å sette på Sporttrackeren...... Den var ulidelig kjappt oppe i maks hastighet og den føltes helt utrolig stabil og fin og med en kjempegod sving radius. Det var dessverre noe "bug" i elektronikken siden de akkurat hadde skiftet en plattform og ting var ikke helt gjennom testet. Hvis jeg forstod det riktig er det mange parametere man kan "foffle" med selv en av de er muligheten til å tråkke fortere og dermed kjøre fortere enn de batteridrevne 25 kmt. Det blir jo som en vanlig el sykkel hvor motor kutter ved 25 kmt. Dette er et parameter jeg vil ha og krever for at bestillingen skal gå videre. Regner med at dette vil gå i orden.
|
Det ble både sent og mørkt før jeg sa farvel. |
Bort til hotellet og litt vin og sider pluss en Domino`s pizza, ble en bra kveld det. Våknet til et utrolig flott vær og en ennå bedre frokost før jeg la kursen hjemover igjen og da via Sirdalen, har jo planer om å sykle ned til neste test og da legger jeg veien om Sirdal og Setesdalen. Jeg jukser litt og tar ferga fra Langesund til Stavanger.....
For de som har forhånds reservert så er prisen 50.000 men da er det en del ekstra utstyr som ikke er med se under.
|
Det er jo litt å velge i. |
Jeg har fremdeles ikke mistet interessen for dette prosjektet men vil vente med å bestemme meg til jeg får tatt en lengre testtur i varierende terreng.
|
Gleder meg til å sykle her. |
En flott fredag og lørdag er over og det ble bare rundt 95 mil på den delvise bilfrie fredagen, jeg så ikke mye til den for å si det sånn.
Lurer på hvordan en kan trå opp i 60 km/t med Podbiken når den kutter ved 25 km/t? Jeg sliter med å få min WAW opp i 60 på flatt/uten motor.
SvarSlettDen ene motoren kutter ved 25kmt og den andre skal da generatoren (les pedalene) gå for, jeg har troa på dette.
SlettPodbike bygger in en grense på 60 km/t, og da snakker vi nedover, for å forebygge at batteri blir for varmt av regenerasjon av strømmen.
SvarSlettOg ja, Anders jeg tror at mange av oss slite til å komme opp i 60 på flatt mark, det er nok helt normal......