Totalt antall sidevisninger

søndag 3. mars 2019

Litt mekking.

Merket forleden dag at jeg liksom ikke fikk noe fart på velomobilen, får bestandig veloen opp i ca 30 kilometer rett etter takeoff. Nå synes jeg det gikk tregt og sjekket hastighets måleren og denne viste 19 kilometer i timen. Noe er galt, enten med meg eller veloen.... Håper ikke det er meg (igjen) for å si det sånn. Tråkket opp en liten bakke og trillet og ganske så riktig den henger litt på bremsene. Phuu da var det iallfall ikke meg. Jazzer litt på styret og det kan virke som om bremsene gikk av. Det samme skjer etter neste harde oppbremsing, det går litt og så slipper den taket igjen. Vel vel da må den inn i stua og fikses på.
Det er rett og slett for surt og kaldt til å stå i garasjen.
Nå er det ikke bare bare og ta av hjula med alt av oppheng så en liten titt på YouTube, ga meg mot til å skru på denne. Bare man bruker hue så hadde det gått greit uten YouTube også. Samtidig så er det deilig å få den inn og se over litt.

Rimelig møkkete på undersiden, så den skal vaskes her ganske snart.
Teknisk sett så var det bare 4 bolter/muttere som skulle løsnes pluss selve hjulbolten. Bremsebåndene så fine ut og fjærene som drar dette sammen igjen virket også veldig bra, tror rett og slett wirer må smøres opp, er nok muligens tørt i strømpa om dere skjønner.

Dette tok meg ca 3 timer siden det var første gangen jeg har gjort det.
Man trenger egentlig en nedslipet 10 mm fastnøkkel for å få av 3 stag til opphenget, jeg hadde ikke mulighet til å slipe ned en 10 mm fastnøkkel så jeg fikk bruke en lang og tynn nebbtang. Det gikk veldig greit. Demonterte og satt sammen høyre side først og tok så venstre side, der er speedometer ledningen koblet til og den trengtes å lirkes ut, men det også gikk greit. Så på venstre side brukte jeg bare en 30 minutters tid på demontering og montering. Job well done sier nå jeg og triller fornøyd ned i garasjen igjen. må bare få tak i noe ordentlig smøring så Sykkel låven i Tønsberg skal besøkes i morgen mandag. Nå skal jeg gå en tur med de 3 små hunder så skal den testes en liten tur
Rupert lå og kikket på meg under denne operasjonen.
Tidligere eier av velomobilen har gått fra 3 hjul til 1 hjul, Bjørn Lunde i farta.
Sol og sommer kommer.

ps det var når jeg gikk ned i garasjen og la en flaske med lock tite i "sykkelskapet" at jeg fant en ned slipet 10 mm fastnøkkel, Bjørn hadde laget en slik til denne jobben. Close your eye and see.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar