Totalt antall sidevisninger

onsdag 1. februar 2017

Norsk Velomobil eller Podbike.

Podbike datt jeg over via et elbil forum grunnet litt lesing om en Opel Ampera.
For å gjøre en lang historie litt kortere så har jeg forhåndsbestillt en slik en. Det som skiller denne litt fra andre velomobiler er fremdrifts systemet. Den har en elektrisk motor og i Norge (samt som en EU standard EN 15194) Det som er veldig spesielt på denne er at den er pedaldrevet men det er ikke kjede eller gir (ikke reimdrift eller kardang heller) Pedalene driver en generator som leverer strøm til motoren, på rein batteridrift så er det kun tillatt med en hastighet på 25 kilometer i timen, generer du mer strøm med pedalene (enkelt forklart) så kan du sykle så fort du vil. I tillegg så regenerer den strøm til batteriet i nedoverbakker.


Så kul at den er nesten vondt å se på.

Det som er ekstra flott med denne er at den kan plasseres på høykant når man parkerer den.
 Med denne så spiller det ingen rolle om det regner når jeg skal til jobben, jeg har bestillt batteripakke for 120 kilometers rekkevidde og den skal også ha hengerfeste så jeg kan få med kajakken på en henger som er under bygging. Blir nok litt av et syn vil jeg tro. Podbiken er 2,8 meter lang og med en henger og en surfski på 6,5 meter så vil dette vekke oppsikt uansett hvor jeg drar.
Gleder meg bare litt, det er nesten så jeg ønsker at bomringen skal komme opp igjen og en forstsettelse følger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar