Totalt antall sidevisninger

torsdag 26. november 2015

Amok Draumr 1.0 og 3.0

Rar overskrift kanskje men dette er mine erfaringer med den Norske hengekøya og jeg har vært den lykkelige eier av disse en god stund, først ut var pussig nok Draumr 1.0 Først og fremst så må jeg berømme teamet bak utviklingen av et såpass godt og innovativt produkt. Bare det å henge opp denne køya er en lek, her er det ikke snakk om snakeskin eller andre rare ringer for justeringer. Finn to trær og heng den opp, stort enklere enn dette kan det ikke være. Enkelt er et nøkkelord i denne sammnheng, ridgeline består av et vevd bånd som ikke strekker seg. Dette er utrolig flott når man har hengt opp køya, man trenger ikke etterstramme noe i det hele tatt, i motsetning til de fleste konkurrenter som bruker tau. Har egen erfaring med et konkurrenerende merke og da måtte jeg gjerne etterstramme både en og to ganger. Selve opphenget på Amok Draumr er genialt enklet med kun en karabinkrok på det nevnte båndet. Ridgelinen har kun to karabinkroker en rød og en grønn så du kan bestemme retningen før du henger den opp. Det er jo veldig greit å vite om du vil ligge å se på utsikten eller ha ryggen i mot. Det følger med en tarp hvis du velger det alternativet og den holder deg tørr i regnværet, selv i blåsvær. Tarpen på 3.0 er litt større enn den på 1.0 men for meg så er begge godt utprøvet i regn og blåsvær.
Rett fra butikken og opp i trærna, den ser bananformet ut men det retter seg når man ligger i den.
Med tarpen.
Denne første prøvenatten foregikk i hagen og siden vi hadde hester i hagen og de krever frokost så sier jeg til konemor at jeg forer i morgen tidlig. Erfaring med å ligge på bakken i telt tilsa at jeg kom til å stå tidlig opp, den gang ei..... Våkner ca klokken 08.30 til lystig knegging og et syn som sa meg at hestene hadde fått frokost. Det er første gang jeg har forsovet meg utendørs og det ble slettes ikke den siste.
En annen god ting med denne hengekøyen er eget rom for liggeunderlag, altså det er ingenting som vil skli unna i nattens mulm og mørke, fantastisk. Draumr er også utstyrt med noen vevde bånd på siden så man kan rigge seg til som om man skulle sitte i en god stressless, uten untak den beste måten å sitte på ute i naturen.
Praktisk bruk; Har lenge drevet med padling og ute på en øy i Nøtterøy skjærgården fant jeg et tre som jeg hadde lyst til å prøve.
Et ekte hengekøyetre, et tre en hengekøye. Hvor mange har egentlig ligget i bare et tre?
Blir ikke veldig mye bedre enn dette.    
Fra en annen øytur, det var meldt store nedbørsmengder, derav ekstra tarp, grunnet god og lang frokost.
Jeg padlet fra Mandal og til Nøtterøy i fjor og hang godt hver eneste kveld/natt stor takk til Amok for det.
Jeg padlet fra Kristiandsand og hjem i år og hang like godt. Det er noe med en hengekøye som både er lett å sette opp og ligge godt som gjør det verdt å dra på tur. Det er nok ikke alle som tenker at det går an å ligge på magen i en hengekøye men med Amok sin Draumr så er det ingen problem. Ei heller på siden såklart.
Fra en tur på Farrisvannet i sommer. Dette er 3.0 se større tarp.
Her i Farris så lå jeg i hengekøya og kunne se fiskeørnen slå etter fisk utpå kveldingen og det hele var helt magisk. Jeg nevnte noe om å forsove seg litt tidligere i teksten og så godt som samtlige ganger (det er ikke få) så sover jeg lengere enn planlagt, det er forsåvidt ikke noe galt med det når man er på tur. Det sier mer om sovekomforten i en slik hengekøye.
Fra min siste tur med hengekøye, dette er fra Strangnes kanot marathon i Sverige, sent i oktober.
Strangnes er ganske nærme Stockholm og jeg sov godt i de Svenske skogene også selv om det var tåkete. Lader godt opp til nesten 50 kilometer med padling og som første Nordmann her var det også godt å drive reklame for en "mycket snygg Norsk Hangmatta". Alle som tittet var svært forundret over det geniale konseptet og anti bananform. Når jeg nevnte innbygget myggnett, stressless funksjon, lommer og generellt enkelt oppheng så svimla det nesten for de fleste. Hva mysigt, var den kommentaren jeg fikk flest av.
Dette er ikke Amok sin løsning, men det ser ikke bra ut spør dere meg.

Amok sin løsning, den lille karabinen er til tarpen. Enklere kan det ikke bli.
 Er jeg fornøyd med å ha blitt en hengekøyekar (hkk) det vil jeg uten unntak svare ja på og alle jeg møter anbefaler jeg å prøve denne køya. Det jeg har kjøpt/gjort i tillegg er å kjøpe et par nøtter, slike som fjellklatrere bruker for sikring, da kan jeg nemlig henge meg opp i en fjellvegg og et tre om det er mulig. Så har jeg sydd meg en hengekøyeforlegger, det er veldig greit å ha et "teppe" å tråkke på når man skal ut  av køya, hvis man har noen nattlige ærender. Så har jeg også sydd meg en kaffekopp holder til å henge på ridgelinen. Med den så har jeg det makaløst flott på morran.
Ja jeg har ligget ute i nesten minus 15 grader uten problem, med myggnettet oppe så luner det veldig godt samtidig som det er utrolig friskt å ligge slik. En stor takk til en god vintersovepose og et godt liggeunderlag, men det sier seg selv. Hengekøye er særlig egnet for Exped sine underlag.
Nå gleder jeg meg til Havheng i romjulen.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. http://www.amokequipment.com/ og ca 3500 komplett.
      Du vil ikke angre Bor du i nærheten av Nøtterøy så kan du prøve en hos meg.

      Slett