Totalt antall sidevisninger

søndag 26. januar 2014

Litt lengere tur, søndag 26 januar.

Søndagen kommer med en del mindre vind, angivelig..... Reiser fra båthavnen på Kjøpmanskjær litt før klokken 11.00 og min båt er lastet med litt opptenningsved og pizza fra i går. Kaffe men trenger jeg å nevne det? Det snør kattunger når jeg setter meg i båten men det gjør da ingen ting, det er jo vinter er det ikke? De blåser lett østelig så da blir kursen satt ut på vestsiden av Tjøme, planen er Lindholmen vest og gå i land og fyre et bål. Når jeg kommer ut i Tjømekjæla så merker jeg at det blåser en del mer enn inne ved Kjøpmanskjær, der var det nok mye le.
Her holder jeg meg inne ved land og får da maks le, men man skal ikke så mye lengere ut før det blir mer bølger.

Det er litt fint med naturens skulpturer også, men jeg gleder meg til sommeren da.
Når jeg padler alene så tenker jeg på alt og ingenting om dere skjønner, det er svært meditativt. Koser meg ekstremt mye når jeg legger kilometer etter kilometer bak meg. Plutselig så er jeg ved Svelvikstranden og går derifra og over til Vakersholmen, følger denne sydover og går langs Hui også sydover. Bestemmer meg for å gå til Lindholmen og fyre bål der samt spise pizza fra gårsdagen. Mmm hjemmelaget pizza med scampi, varmet over bål og refleksvarme. Det var nesten bedre enn i går, manglet bare rødvinen.
Mellom Vakersholmen og Hui, her er det stille og pent.

Pizza over bål, smakte bedre enn jeg trodde, men så var den jo jæ.... god i utgangspunktet da.

Handske tørker, båten i bakgrunnen og det snør.
Det er noe helt eget med å sitte og stirre inn i et bål og nippe til en god kaffe og litt sjokolade (det er sjelden jeg spiser sjokolade, men det smakte godt i dag) Det er når jeg sitter her og kikker på bålet at jeg tenker på veien videre. Hmm skal jeg gå over til Knattholmen og bak denne, der er det lenge siden jeg har vært. Siden det også blåser ganske greit østlig vind så er vel ikke dette det dummeste jeg kan gjøre på en dag som i dag. Da vil jeg også sånn ca komme ut igjen i le av Veierland, god plan.
God sag for turbruk.

Enda bedre sammenpakket.
Veien over fra Lindholmen til Knattholmen ble huskete og grei, hmm mer bølger enn det jeg skulle tro gitt. Kommer greit bak Knattholmen og under denne bruen og da er det straks mindre bølger og vind siden jeg er i le av Veierland. Padler nordover og innom Arås før jeg krysser over til Veierland.
Bruen mellom Knattholmen og fastlandet.

Hva er nå dette, jo det er en av"gatelyktene" på Veierland som speiler seg i vannet.

Når jeg runder det nordvestre hjørnet på Veierland så får jeg østavinden rett i mot og det er skikkelig deilig. Vel vel bygger både moral og styrke vil jeg tro. En svært god dag er snart over og jeg gleder meg bare til neste tur jeg.
Kartet over dagens rute ser da slik ut, ble ca 24 km og det i tildels mye motvind og bølger.
Noen som vet åssen man skifter farge på ruten, synes litt dårlig denne grå.


3 kommentarer:

  1. Antar att du även har programmet Mapsource från Garmin, där du kan ändra färg på spåret. Google Earth visar sen spåret med vald färg. Låter underbart att kunna paddla även nu i januari. Ser fram emot att få följa fler turer som du gör! Fortsätt paddla o njut! Mvh Leif G M

    SvarSlett
  2. PS! Vad är det för märke på sågen du använder? Egen tillverkning?
    Mv undran Leif G M

    SvarSlett
  3. Hei Leif Koseli at du liker bloggen.
    Frisportsagen heter sagen og her er liten link http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=77460

    SvarSlett