Totalt antall sidevisninger

mandag 15. mars 2021

Mine tohjuls fremkomstmidler.

 Før jeg fylte 16 år så hadde jeg kjøpt meg en moped, jeg drømte om en Gilera men måtte ta til takke med en Suzuki ac50. Helt grei moped det og en god kamerat kjøpte en Gilera. Glemmer aldri mor til kameraten som sa noe sånt som se så fin Rolf sin er, med blinklys og greier. Gileraen var jo av offroad typen og hadde ikke slik luksus.

Dette gjorde jo noe med et guttesinn og jeg hadde noen små turer med denne.

Ble liksom litt tregt å kjøre og denne ble snart byttet ut mot en Yamaha 100, måtte bare ta lappen først og det foregikk på en Honda 350, 4 sylindret motor og en ikke helt lett kjørelærer bakpå men det gikk jo greit det også.

Da ble man jo helt konge med denne og jeg hadde et saueskinn på salen, alle hadde jo det.

Med denne så ble det en Oslo tur med en klassekamerat og det var jo spennende å kjøre til Oslo, ble en flott tur kan jeg huske og vi ble nok ganske slitne husker jeg.

Så nærmer man seg 18 år og interessen for motorsykler tiltok og jeg angrer jo ikke noe på det selv den dag i dag. Jeg bestilte og kjøpte en Kawasaki SR650 sprett ny og den ble hentet i mars måned husker jeg og jeg fikk en del av gutta i mc klubben til å sitte på så jeg kunne kjøre. Jeg fyller jo 18 i begynnelsen av mai og gleden er straks ganske stor. Siden jeg hadde 3 kjøretimer på "stor" sykkel så gikk mitt sertifikat automatisk over til tung sykkel den 2 mai 1980. Problemet var jo at jeg hadde den nye plastlappen og da måtte man ha nytt bilde på sertifikatet. Spurte om dette i slutten av april og en herremann på sakkyndig sa jo at dette var greit, men dette snappet en "ildsjel" på biltilsynet opp og sa at jeg måtte komme meg inn på morran og fornye lappen så kunne jeg dra hjem og kjøre. Urettferdig for de som hadde den gamle grønne lappen de kunne starte å kjøre klokken 00.00 på den dagen de fylte 18. Jeg kjørte så klart til Kilen og parkerte på en bensinstasjon der og gikk bort og fikk lappen. gleden var stor.

Den var veldig fin husker jeg og så hadde den et spesielt eksosanlegg.

Denne handlet jeg på Speed i Sandefjord og den kostet ny 28 800,- når jeg kom for å hente den så fikk jeg 4 800 kroner for Yen kursen hadde gått skikkelig ned. Akkurat det hadde vel ikke skjedd i dag, så det betyr at jeg betalte 24 000 sprett ny for denne i begynnelsen av 1980.

Neste sykkel, det ble et lite opphold, men neste sykkel ble en Suzuki 250X, dette var en morsom sykkel, lett rett i overkant av 110 kilo, vannavkjølt totakter med over 30 hester. Veldig kul å kjøre på bakhjulet med, dro den opp på 2 gir og skiftet men jeg kjørte på bakhjulet. (ikke veldig lurt på veien men jæskli kult)
Denne ble kjøpt i Holmestrand (Løvås motor) og jeg kjørte en hel vinter med denne.


På sikt så ble den litt liten så en ny, sprett ny Suzuki ble innkjøpt og det var en Suzuki 600 Dakar, en ensylindret jæv... uten elstart men med dekompresjons spak på styret. Gikk egentlig veldig greit å starte den nå jeg fikk teknikken inn. Med denne så kjørte en kompis og meg til Nordnorge i 1986 og det var litt av en tur kan jeg erindre.
Denne var ganske så grom synes jeg og den ga meg mange fine turer.

Så gikk det 3 åer eller noe som jeg ikke hadde noe mc, men lysten tok overhånd og en Yamaha 650 ble innkjøpt, en god klassiker og den ble også ombygget til en chopper men jeg fikk aldri rotet meg til å gjøre den ferdig, stivramme fra Calles chopper deler og en 14 tommer webgaffel ble også innkjøpt. Det faktum at jeg hadde en 14 tommers bilfelg med 205 60 14 bak så den stod neste uten støtte.
Denne hadde jeg det også mye moro med og som sagt så ble den bygget om.

Så ble det en ny brukt sykkel, nemlig en 1968 modell Kawasaki WR, tosylindret Triumph kopi. Skulle også bygges om til en chopper eller mer en bomber om dere vil. Stivramme som ble pulver lakkert og en springergaffel som ble kuttet fra 20 tommer over til 0 tommer over så den skulle få den rette stilen. Ble gitt opp og solgt.
Tenk denne med stivramme og en springer gaffel, hadde blitt kult det.

Så gikk det en liten stund igjen men lysten ble for stor og en Suzuki 750 DR BIG ble innkjøpt.
Denne var også kul(synes jeg) men en 1 sylindret 750... Man hadde lyst til å hoppe av ved 110 kmt.

Det er noe med offroader tenker jeg så neste sykkel ble en Africa Twin og det var kjørekomfort og litt til i en smekker maskin for å si det sånn, den ble hentet i Ålesund en tidlig morgen i mars for noen år siden. Busstur opp om natten uten søvn og kjøretur hjem i snøvær fra Dovre til Lillehammer og regn resten av veien. Husker jeg datt av sykkelen når jeg kom hjem og satt den på støtten (heldigvis)
Dette fargeskjema hadde jeg og med skinntrekk til tanken for tankvesken.

Så ble denne Africa Twin byttet inn i en seilbåt, det var jo helt greit det men det var liksom ikke noe suksess. ble et år eller to uten sykkel før konemor en vakker dag sa nå kan du finne deg en sykkel for jeg skal ha en ny bil. Velg hva du vil for 40 000. Jada vond å be er jeg i alle fall ikke. Da ble det en Ducati ST2, helt grei sykkel men fy for en kjørestilling, kjøpt uprøvd hos Løvås motor. Første gang jeg har hatt en motorsykkel som må på service.....
Kul sykkel og fin farge, morsomt drag i den også.

Så kommer vi til sommeren 2020 da ble det nok en gang en ny sykkel og denne gang en BMW R1100GS dette er sykkel med stor S. Perfekt kjørestilling og perfekt handling. Hvorfor har jeg ikke kjøpt noe sånt tidligere kan man spørre, skal denne byttes så blir det i en nyere modell, den jeg har er 98 modell men en fabelaktig turmaskin. Hentet den i NordNorge og det ble en perfekt kjøretur hjem av det.
Her fra første jobbtur i år 8 mars.

Dette er på Circle K i Narvik, første stopp på vei sydover.

Dette var noen mine sykler som har hatt skilter, har også hatt noen crossere som kanskje kommer som et lite innlegg en annen dag. Snart er det kjørbart igjen og da møtes vi sikkert på veien.
En sykkel som ikke forsvinner med det første er Velomobilen.
Denne gir meg stor glede året rundt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar