Totalt antall sidevisninger

søndag 28. mars 2021

Istrehågan.

 Snål overskrift og det kan jeg være enig med dere i. Du verden for et sted her i hjertet av Vestfold, (sorry Telemark jeg vedkjenner ikke der på det nuværende tidspunkt) altså i hjertet av Vestfold ligger et sted som heter Istrehågan. Jeg var innom der i dag med både bikkjer og konemor, jeg ble svært overrasket over stedet og her skal jeg garantert tilbake med kamera.

Her var det fint og jeg visste ikke om dette stedet.

Steinsettingene på Istrehågan er blant de mest spektakulære kulturminnene du kan finne i Vestfold. Store steinmonumenter i Europa, du har kanskje sett steinsettingen i tegneserien om Asterix og Obelix? På kontinentet og på de britiske øyer finnes det store shteinkonstruksjoner hvor lange steiner er satt på høykant i jorda. I Frankrike og England kalles de menhirer som betyr lang stein. De største ligger i Carnac i Frankrike, den er datert 5000 f.Kr. Lignende steinkonstruksjoner i England, som Stonehenge har man sett som kultiske plasser, kanskje også som steder der folk kunne observere himmellegemer.


Steinsettingene på Istrehågan er graver. To av de fem steinsettingen har form som skip. Et viktig forhistorisk symbol i og utenfor dagens Norge. På begynnelsen av 1960 tallet gravde arkeologene i steinsettingene. De fant brente beinrester i alle sammen. I tillegg fant de spillebrikker av bein, leirkarskår, bjørneklør og rester av kull som det gikk an å datere. Funnene er gaver lagt ned med den døde. De beviser at steinsettingene er graver, De er datert til 400-500 etter Kristus, det vil si den delen av jernalderen som kalles folkevandringstid.



Her var det skikkelig fint ingen tvil om det.

Som skrevet tidligere så skal jeg tilbake hit en morgen eller kveld og med Nikon kameraet, tror det kan bli kule bilder her. Bikkjene fikk gjort det de skulle og vi kjørte videre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar