Totalt antall sidevisninger

lørdag 19. oktober 2024

En tåkefull rusletur i Tønsberg

 Det finnes ikke dårlig vær, bare våte klær.... Det var nesten sånn jeg følte det etter en liten rusletur i Tønsberg. Jeg skulle ha bilen på EU kontroll hos Roberg Auto, det beste lille verkstedet i Tønsberg. Bilen ble levert og jeg begynte å gå, først opp på Haugar.

Gatekunst på et høyt nivå, dette er i Vestfoldgaten.

Opp på Haugar, tåkete og fint i dag ja.

Haugar kunst museum i tåke, regner med at det er tåkefritt inne.

Her ser vi ned på Gråbrødre gaten, men den gaten jeg står på har ikke navn, hmmmm.

Reine skjære Lady og Landstrykeren jo.

Fine detaljer og garantert et godt naboskap.

Prinsesse Kristina av Tunsberg.

Tønsberg Domkirke

Tønsberg domkirke er en langkirke og katedral fra 1858 i Tønsberg og i Vestfold fylke. Domkirken er hovedkirken i Tunsberg bispedømme fra1948. Kirketårnet rager 50 meter over havet og har en høyde på 39 meter, noe som gjør den til Vestfolds tredje høyeste bygning, etter signaturen på Kaldnes og den høyeste skorsteinen på Esso raffineriet på Slagentangen, begge også i Tønsberg kommune.  Byggverket er i tegl og har 550 plasser. Kirken er reist på Lavranskirkens grunn. Lavranskirken ble oppført på 11-tallet og revet i 1811 - 1814. Prekestolen er fra 1621, altertavla fra 1764 fra Maria kirken. Altertavla, som har rike barokkutskjæringer er skåret av Jens Jølsen i 1764. Maleriet viser Jesus i Getsemane og er malt av Jacob Pedersen Lindgaard i 1770. Prekestolen som er rikt utskåret, ble hentet fra Lavranskirken og tatt i bruk i 1939. Litt historie der altså, levert av RulleRolf.


Veien opp til Slottsfjellet, her er det egentlig veldig fint.

Ja som sagt veldig fint.

De holder ut i slutten av oktober

Blir fine effekter av å ta bilder i et slikt vær.




Skulle egentlig ikke tro dette var midt i Tønsberg.

Et veldig kult hus i Tønsberg, tror aldri jeg har sett dette før Teglhageveien

Denne må vi ikke glemme, her var det en froskedam når jeg var liten gutt.

Burde være enkelt å tette til denne å så innføre frosk her igjen, var utrolig spennende for en liten gutt kan jeg huske.
Sånt noe gir meg litt ro i sjelen gitt.

Nye kajakk klubben, passer kanskje ikke helt inn i Nordbyen, men det kunne vært mye verre.

Her et eksempel på en dust som gjør ting på egenhånd......

Min bestemor og bestefar bodde i det hvite huset på høyre side.

Fint her da.

Byfjorden, håper snart det kommer en ny bru igjen, bilbro altså.



Gågata har blitt kjempefin.



Veldig fint med åpent overvann system.

Dette var en fin gåtur i dårlig vær og ca 9000 skritt senere så var jeg i bilen igjen.

1 kommentar: