Totalt antall sidevisninger

fredag 14. juni 2024

Noen refleksjoner i og om en rundkjøring.

 Jeg liker motorsykler og jeg kjører motorsykkel (pussig nok). På min vei til og fra jobb så kjører jeg gjennom 5 rundkjøringer, på en alternativ rute så må jeg gjennom 6 rundkjøringer. Antall rundkjøringer er uvesentlig, det er mer antall idioter som plager meg litt. Hvor vanskelig kan det være å kjøre i en rundkjøring egentlig? Ganske vanskelig skal vi tro de som driver med statistikk osv. Jeg ser og observerer på en daglig basis utrolig mye rart og jeg har begynt å "spå" når jeg nærmer meg disse rundkjøringene. Den og den bilen kommer til å skifte felt midt i runden, eller skifter felt før runden for så å skifte felt i det dem ikke blinker ut av rundkjøringen. Ofte så treffer jeg og det skremmer meg litt. Er det 2 felt inn og 2 felt ut så er det bare å ligge i valgt felt, ikke bytte felt. Jeg som mc fører er ganske utsatt når en bil bestemmer seg for å skifte felt midt i runden. Nå må det sies at jeg liker å tro at jeg kjører riktig, det er jo ikke helt sikkert, men jeg liker å tro det. Det jeg absolutt gjør er å sørge for et handlingsrom i disse altfor ofte nevnte rundkjøringene. 

En nesten ulykke har jeg hatt ved kanalbrua, jeg ligger i høyre felt og rett før jeg svinger over mot brua så smatter en bil foran meg og jeg kunne glatt havnet i autovernet. Han kom såklart fra venstre felt. Det gjorde jeg ikke da nevnte handlingsrom var på plass denne morran. Dette var på "klumpen" BMW 1150 GSA en ganske så stor jævel av en motorsykkel.

Som skrevet ikke den minste motorsykkelen på markedet, ikke den største heller for all del.

Jeg tutet ganske intenst og så at sjåføren skvatt til litt. Den har et hyggelig pådrag når jeg gir litt gass, så jeg skvatt inn foran før brua var passert, så reduserte jeg hastigheten til ca 15 kmt, når den tanketomme idioten blunket for å skifte felt så gjorde jeg det samme. For å si det slik, det ble en annen rute til jobben denne dagen. Dette var bare et eksempel på nesten daglige opplevelser. BMW, Audi og andre litt flotte biler gjør jo at de som jobber med å montere blinklys på fabrikken gråter sine modige tårer, når ting de legger sin sjel i ikke blir brukt (vil jeg tro). Det er som noen har sagt før meg, uansett hvor trist dagen din er så tenk på at et sted står det noen og monterer blinklys. Ganske ofte så ser jeg også at biler kutter når de skal rett frem, gjelder særlig der hvor det er to felt inn og ett felt ut. Atter en gang når jeg kommer på en motorsykkel så er det jeg som eventuellt taper, men handlingsrom er greit å beregne og legge inn så unngår man å bli statistikk.

Moroklumpen, denne er litt mindre 310 kubikk og den skal ta meg til Nordkapp iår.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar