Totalt antall sidevisninger

torsdag 7. mars 2024

60 - 70 og 80 tallet.

 Heldig vi som er født og oppvokst fra 60 tallet gitt, Den beste musikken kom da, begynte på 60 tallet og ble gradvis bedre og bedre utover mot 80 tallet. Hvis vi begynner på 60 tallet så kan man nevne Beatles, The Doors, The Who, Pink Floyd dukket også opp. Det var den gangen man hadde radio Luxembourg som man måtte "tune" inn på og man fikk høre ny musikk før den kom i platesjappa. Akkurat dette husker jeg ikke veldig mye av men jeg hadde to søstre som satt foran radioen kan jeg huske om ikke annet.

En ikke helt uvanlig platespiller på jenterommet.

Det var tøffe tak i gamle dager man kunne høre en sang så måtte man snu platen hvis man hadde singel plater, LP plater (long play) der kunne man høre adskillig lenger før man måtte fysisk snu platen. Klart det hadde sin sjarm det også og høre knitringen fra stiften. Stiften ble jo slitt og den måtte skiftes fra tid til annen og platene ble jo også slitt ut hvis de ble spilt av ofte. Det var også lodd bak på armen som holdt stiften og det kunne justeres så det ble riktig trykk på stiften, dette for å motvirke stor slitasje. Det var ikke bare bare å spille av en plate den gangen.


På 70 tallet så hadde jeg en del forskjellige rack.

Man var liksom litt sjef når man hadde sånt noe på gutterommet og etter hvert i leiligheten og hus som man kjøpte seg, dette ser man vel svært sjelden i dag.
Baksiden var et skjærereir av dimensjoner.

På denne tiden så var det kun FM radio og mellom bølge og langbølge som gjaldt. Man måtte installere antenne til disse rackene og enten henge opp en medfølgende dipol antenne eller koble til en antenne på taket for best resultat
Jeg har en følelse av at man innredet leiligheten og særlig rommet som dette stod i. Det var jo veldig viktig med god lyd skal vite. Ut over 70 tallet så ble det en del forskjellig rack på meg, men Technics stod for meg som det gjeveste man kunne ha. Utover 70 tallet så ble jo musikken stadig bedre og Pink Floyd kom ut med Lp`n Dark side of the moon som er like fin den dag i dag og muligens ennå finere på Roger Waters sin nye versjon Dark side of the moon redux. Sjekk den ut. Deep Purple, David Bowie, Abba, Mike Oldfield, Slade, Elton John og Bob Dylan, bare for å nevne noen. Helt på slutten av 70 tallet kom Pink Floyd ut med albumet The Wall. Husker godt at jeg klarte å slite det ut og måtte kjøpe et nytt dobbelt album. Dette var tider. Plate butikker hadde man i de fleste byer og det var slettes ikke uvanlig å henge i dem og høre på musikk før man kjøpte platen, det var som å være i en bar, men man fikk ikke øl, men hodetelefoner og så kunne man tilbringe mye tid der og høre på god musikk gratis.
80 tallet kom og gikk og for meg så er 80 tallet det siste tiåret med god musikk. Men det er så klart min mening. Queen, Billy Idol, Aha, Dire Straits, ACDC, og mange flere hadde sin storhets tid her. Real musikk og ekte musikk ikke minst. Når man er vokst opp med platespillere, kassett spillere og opplevde at cd spilleren kom på markedet så har man jo opplevd noe. MP3 spillere har jo snudd litt på ting og tang og ikke minst smart telefoner. Der er jeg "stor" bruker telefonen som en MP3 spiller og trives utrolig godt med det. Det er så deilig å ha lyd i hjelmen når man kjører sykkel eller sykler og til og med i bilen. Utrolig deilig uten reklamen.
Her har man plass til noen tusen sanger og så klart med trådløse hodetelefoner eller øreplugger.

Utviklingen har kommet langt og hvor ender det?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar