Totalt antall sidevisninger

søndag 3. mai 2020

Nore og Uvdal stavkirke og hjem.

Det er jo bursdagen min i dag og i presang fra konemor, hun er lur, så fikk jeg en presang som bestod av en kjøretur opp til nevnte sted med frokost i bilen. Ja det var en flott presang, ingen tvil om det. I innlegget fra Rødberg og hjem så merket jeg meg to segmenter på Strava som jeg skal prøve å slå i dag, mer om det senere.

 Den ser ikke veldig stor ut men det er plass til 170 stykker. Foto: Marit Irene Skaug
Fra innsiden, det er nesten så jeg må komme opp her en dag når det er åpent. Foto:Frode Inge Helland
Fredag 1 mai og stikkpilla er klar for en kjøretur i morgen, det er jeg også gitt.
Veien oppover i dalom gikk veldig greit og vi plukket opp konemors bror så hun skulle få selskap på hjemveien. Alltid lurt å tenke på det. Ble en handlestopp på Veggli og en god frokost i ca 80 kmt videre nordover. Kommer greit opp til Rødberg og vi fortsetter litt til, helt til denne kirken som forøvrig var veldig fin.
Den ser ikke veldig stor ut, men det er faktisk plass til 170 mennesker på innsiden.
Været ser jo brukbart ut om ikke annet, bare 190 kilometer igjen.
The road goes ever on, som de sier i en kjent film og jeg koser meg når jeg sier farvel til konemor og Kjetil. Det er ganske bratt til å begynne med og Rødberg passeres ganske raskt, der står jo fruen på en bensin stasjon og jeg passer på å stoppe så jeg får med "diskene" til forhjula. Glemte jo å sette på de i min iver etter å komme avgårde. Vel jeg tråkker å videre og snart kommer jeg til første segment på Strava og det heter "Dukes of Hazards" min forrige rekord var på 3 minutter og 10 sekunder. Jeg måtte slå lederen som lå på 3 minutter og 8 sekunder. Kunne nesten ikke vente til jeg kom hjem, men det måtte jeg jo. Ble en KOM tittel her og min nye rekord ble på 2 minutter og 45 sekunder.
Fra en nødvendig tisse stopp ved Noresjø, her la jeg vekk trekket også da det ble ganske varmt.
Det føltes som om det gikk litt raskere i dag, men det er sikkert fordi jeg har syklet her en gang tidligere. Plutselig så var jeg ved Veggli igjen og her syklet jeg bare rett forbi og heldigvis så er det lite trafikk i dag også, jaja Corona er ikke bare negativt. Det er jo som å sykle i en stor og evig lang  nedoverbakke og vipps så er jeg på Kongsberg.
Ble en pitstopp på Skollenborg for inntak av en matpakke og noe å drikke på.
Etter denne pitstoppen så er jeg klar for neste segment fra rundkjøringen og mot Hvittingfoss (forbi denne golfbanen) Forrige gang så syklet jeg på 4 minutter og 52 sekunder og jeg er like spent på tiden i dag også. Det ble en ny KOM og tiden ble 4 minutter og 26 sekunder. Dagen er helt topp.
Straks Hvittingfoss, men skyene ser noe regntunge ut og det skulle vise seg å være rett.

Passerer Hvitting foss og det går litt trått over mot Lønnskollen, tregt opp og raskt ned. Møtte også en gammel kamerat midt i bakken, hyggelig å hilse på deg igjen Roger.
Kommer helt greit ned på Andebuveien og passerer Glasshytta på Vivestadlinna da åpner himmelen seg og trekket kommer ganske raskt på igjen. Det regner helt grusomt, men jeg sitter jo delvis tørt i Stikkpilla mi. Regnet gir seg etter ca 15 minutter og solen kommer opp igjen. Rett før Kverne svingene så sjener stikkpilla ganske markant og jaggu meg så har jeg punktert på bakhjulet..... Det er den 10 punkteringen hittil i år.
Det som skjedde her var at slangen kom på utsiden av dekket og det smalt noe helt forjæv...
Nå skal jeg dobbelt sjekke at slangen ligger inne i dekket før jeg pumper opp trykket, dette skjedde med en ny slange. Gjør man ikke feil så gjør man ingen ting tenker jeg. Ble en kaffe kopp på Lampeland og en kopp med varm sjokolade på Sem. Skal finne en Circle K på Kongsberg også og stoppe innom der neste gang jeg tar denne turen. Alt i alt så ble det en meget vellykket dag og jeg syklet 189,65 kilometer og dette ble årets lengste så langt, men det er fremdeles mye igjen av året for å si det sånn.
En hyggelig tur dette her.

2 kommentarer:

  1. 10 punkteringer. Få deg nye dekk med punkteringsbeskyttelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tre av de var en stein som satt fast i dekket. Hvilket merke vil du anbefale?

      Slett