Totalt antall sidevisninger

søndag 9. september 2018

Tenke grønt.

Nå renner det over for meg snart. På et kajakk kurs på sensommeren så padler vi forbi en båt med 3 utenbordsmotorer, det er vel i overkant mange motorer. 3 - TRE 400 hesters motorer i hekken på en liten båt, disse tre motorene har til sammen 7800 kubikk og 18 sylindre og de drikker 440 liter bensin ved 7000 rpm pr time, på en times tid så har vedkommende brukt bensin for 7500 kroner. Akkurat det kjenner jeg at jeg driter litt i hva folk bruker penger på, men bensin for 7500 kroner, tar deg glatt til Nordkapp og retur. Poenget er på en måte at disse folkene bruker fossilt drivstoff som burde forbeholdes kollektiv trafikk og andre yrkesfaglige transportbehov. Er det virkelig slik at noen få rike skal ødsle bort felles goder på lek og idiotisk transport. En skjærgårdsjeep er ikke annet enn en vannscooter på steroider.
Takke meg til kajakk som overhodet ikke forurenser. Foto Anita Skåre.
Det må også sies at jeg utmerket godt husker når alle hadde snekke eller andre åpne små saktegående båter, da var det koselig å besøke skjærgården, svært få ulykker på sjøen medførte det også. At folk falt overbord og drukna er ikke av samme kaliber som i dag. I dag er det fylla og stor hastighet som dreper.


1 kommentar: