Totalt antall sidevisninger

søndag 6. november 2016

Rebel Ilaga, en liten test.

En tur til Tyskland og Paddle expo fører bestandig mye med seg. Etter en god prat med Johan Wirsen så ble jeg overbevist og vips så kom det en Ilaga, en Rebel Ilaga i garasjen min. Så finnes det de som sier at det ikke lønner seg å skrive blogg......
Er`n ikke lang da?

Tilbake til denne båten, en Ilaga er en super smekker grønnlandsbåt. Den er hele 545 lang og med et sete som innbyr til rulling, mye rulling dette på grunn av en meget skrå montert ryggstøtte. Cockpit er relativt volumiøs og jeg føler at jeg sitter bra i denne.
Nydelige linjer på denne ;ø)

Også i denne båten må man padle seg inn og den krever nok noe tilvenning. Første gangen jeg satt meg inn, eller skled inn fra bakdekket, så merker man at det er litt trangere med denne ocean cockpiten. Fikk litt strekk i låra etter 4 kilometer, men det er ikke verre enn at det skal overvinnes.
Med forsåvidt lavt volum var båten i disse bølgene mer under vann enn over, føltes det som til tider. Dette kan jo skyldes min matchvekt, men det var ingen dårlig følelse for å si det slik.
Ilaga betyr venn og denne kan bli min nye venn for å si det sånn.

Kajakken føltes veldig stabil og fin og ikke minst så var den lettpadlet. I litt medvind og bølger dro jeg den lett opp i 15 kmt, dette med en euro åre men såklart skal den brukes med en grønnlandsåre.
En annen god ting er jo vekten og den veier bare 17 kilo, det synes jeg er ganske lett. Gleder meg til en overnattingstur til sommeren, da skal det pakkes ekstra lett og det gleder jeg meg til å prøve.
Pakkvolumet i denne båten er nok litt redusert og det er greit men jeg har jo ikke kjøpt denne for langtursbruk da. Blir nok et c moment for meg og pakke med begrenset plass men jeg skal helt sikkert overleve dette.
Kajakken var superlett å rulle og jeg gleder meg til mer rulling med denne og med et nytt medlemskap i Kongsberg kajakk klubb så regner jeg med at det ikke burde bli noe problem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar