Totalt antall sidevisninger

tirsdag 25. oktober 2016

En liten test av Jolly Roger

Når man er på kurs så hender det ofte at en deltager eller flere spør om å få teste min båt, jeg er selvfølgelig ikke treg å be og det betyr at jeg noen ganger må padle en plastbåt. Det er overhodet ingenting galt med en plastbåt men for meg litt annerledes, da jeg stort sett har bare glassfiber og karbon/kevlar båter i stallen min, les garasjen. Tilbake til denne båten,

Kajakken er produsert i robust trelags polytylen med lavt dekk og et svakt v-formet skrog. Dette gjør at den går veldig lett i vannet selv med mye sjø, vekt kapasiteten på denne er på 155 kg, det er ganske bra synes jeg.
Kajakken virker for meg overraskende stødig og lett padlet, vi hadde en del bølger og motskvælp på dette kurset hvor jeg fikk "låne" denne og denne kunne jeg ha padlet langt og lengre enn langt. Sittestillingen for meg var komfortabel, men som jeg ofte sier så må man padle seg inn i båten man kjøper. Denne kajakken er utstyrt med "nøkkelhull" cockpit og kan fremstå som trang, men samtlige kursdeltagere har kommet like lett ut av denne ved wet exit øvelsen. Kajakken er også lettrullet og man får god kontakt med båten, god lastekapasitet og båten er vel egnet for nybegynneren som ønsker litt mer enn en bred balje om dere skjønner. Egentlig så ble jeg litt overasket når jeg padlet denne. Det er ikke så ofte at jeg føler meg ett med kajakken men denne her var et lite hederlig untak i så måte. Den heter riktignok Jolly Roger men det er Point65 som står bak utviklingen og det burde jo bety litt













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar