Totalt antall sidevisninger

torsdag 30. juli 2015

To Bonnagolt and beyond....

Etter som min plan var å padle fra Kristiandsand og til Farrisvannet der Kari Reine er turleder ble litt avkortet så fikk konemor kjøre meg til Gopledal, det er farrisvannet ved E 18. Da er du litt orientert.
Ble kjørt avgårde på fredagen og skulle møte flere padlere ved Kjose. Været er nydelig i dag og jeg padler lystig avgårde med en sprett ny Amok Draumr 3.0 hengekøye skal bli gøy å sjekke ut forbedringene på denne, ligge komforten er vel mye det samme vil jeg tro. Får litt vind sideveis bakfra og solen skinner og snart så er jeg på Sandviksodden, der ser jeg inn Nesfjorden og kan nesten se til Kjose. Begynner nå å kikke etter andre kajakker, men ser ingen.
Sandviksodden rett forut til venstre med Bjørnøya i bakgrunnen.
 Hvor mange padlere så jeg? Foreløpig ingen men jeg synes jeg ser en bevegelse borte ved Bjørnøya, får padle på litt til og jaggu meg der kommer Wenche til syne, dette blir bra, da er det selskap. Vi møter hverandre og padler mot klokka rundt Bjørnøya og over til Eikenesøya, der finner vi en liten holme og setter opp leir. Her får vi oppleve en fiskeørn som slår etter fisken på et blikkstille vann og det er litt magisk. At den ikke får noe fangst og flyr over mot oss og setter seg i et tre bare ca 100 meter fra oss er intet mindre enn en naturopplevelse av de helt store.
Amok`n på plass, større tarp er en nyhet, elastiske lommer til div ting er en annen, 
 Hengekøyeforlegger er min egen oppfinnelse og det er veldig deilig å bare gå ut av køya for nødvendig ærend om natten om man er plaget av slikt. Det er heldigvis ikke jeg, men da er det heldigvis deiligere å stå opp til frokost og plassere føttene på dette underlaget
På innsiden av tarpen.
Kvelden går over i natt og natt går over i dyp søvn, man sover nemlig meget godt i Draumr.
En sliten solnedgang, nå er det snart på tide å kveile beinhaugen i køya.

Det var da naboene på andre siden begynte med fyrverkeri.......
Dagen etter, vannlilje latinsk Nymphaea alba

På grunn av arbeider ved E18 så er vannstanden redusert med 1 meter. Kari ville over her.....

Dette er mellom Eikenesøya og Bjørnøya, på en måte.....

Lønsj dag 1 og vi rekker akkurat å spise litt før det begynner å regne.
Her passerer vi faktisk Bonnagolt, det ble til mange artige utrykk i løpet av kvelden.
 Man setter veldig pris på Kari når hun som turleder setter seg inn i forskjellig steder, navn og hendelser. Dette beriker turen på en veldig god måte, jeg gleder meg til neste år allerede og da snakker vi om å avslutte på Farrisbad med spa og middag. Hmmmm padlingen har utviklet seg gitt.
Det blir litt Lars Monsen feelingen her inne.
 Vi padler forbi Bjønnesøya og kommer til Komma, men vi stopper ikke der. Vi fortsetter nordover og passerer Kveldsvika og Markusrønningen før vi ankommer Neset som blir vår plass for natten.
Tor spiser skolebrød i kamo.

Ååå så blide vi er da ;ø)

Bra utnyttelse av armings til fjellduken, dette var smart, stor takk til Tor, btw dette er bena til Sigrun.

Mr kappsag, det ble jo et bra bål som gjorde en våt kveld koselig.

Rudi, RR og Sigrun.
Bålplassen vår, synes vi var flinke med "the tarp" skal uttales på erkeengelsk og med te i halsen.
Lyseblå er dag 1 og grått er dag 2.
Takk for en herlig tur alle sammen, koset meg stort og som sagt jeg gleder meg allerede til neste år.

2 kommentarer:

  1. Kul tur, det der. Fiskeørn har jeg ikke sett, tror ikke vi har den her. Den må googles.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hjelper deg litt her
      I Norge var den blitt nesten borte i 1930- og 1940-årene, men har siden tiltatt i antall og hekker nå først og fremst østafjells fra Sørlandet til Trøndelag, og i Finnmark. Den norske hekkebestanden er anslått til 150–200 par. Totalfredet i Norge siden 1962. Fiskeørnen trekker til Middelhavsområdet og tropisk Vest-Afrika.

      Slett