Totalt antall sidevisninger

mandag 2. juni 2014

Da er nybåten i hus.

Først og fremst en stor takk til Kajakk sport og fritid i Sandefjord som leverer båten. De har også fått inn masse nyheter så stikk en tur innom og sjekk ut butikken. Vel vel reiste ned til Sandefjord og hentet "Freyan" på torsdags morgen, to timer etterpå var jeg på vannet for en første testrunde. Dro fra Kjøpmanskjær og padlet mot Veierland. For en båt, den er rask og veldig rsponsiv på roret. Den er jo ikke akkurat stygg å se på heller. Lastekapasitet som en liten van, jeg gleder meg til å dra på tur med denne.
Kajakken matcher bilen på en måte.....
Det er morsomt å sette seg opp i en ny båt som aldri har vært sittet i før, lukten av ny epoxy i lastelukene er jomfruelig å snuse på. Det hørtes jo ikke bra ut men jeg regner med at dere skjønner hva jeg mener. legger båten ned på vannet og setter meg selv oppi, pussig nok. Skyver ifra og tar de første åretakene, dette lover godt. Freya skyter bra fart og er stabil og fin. Det er mye båt trafikk her og det skal bli spennende å se åssen hun tar bølgene som kommer i fra flere kanter.

Første bildet fra kontorplassen, tatt med telefonen.
Jeg glemte jo kameraet hjemme og Goproen er ikke særlig klar, nesten tom for strøm i den også. Holdt til en rulletest om ikke annet. Setter snuten hjemover igjen og padler bare 10 kilometer på denne første turen, avslutter med litt rulling.



Tur to litt senere på dagen er en vanlig torsdagstur med Havpadlerne Tønsberg, de starter fra Fjærholmen og jeg starter fra Kjøpmanskjær. Har med litt frukt og nok kaffe så jeg tar en liten stopp etter ti kilometers padling. Det er så deilig i solen i dag. Finner tilogmed en blåse i dag også, da blir jo dagen ekstra fin. Rart med den nybåt følelsen, man bærer båten ut av vannet og på vannet igjen. Trenger liksom ikke å padle opp på stranden med en gang. Kommer greit bort til Fjærholmen og det er vel ikke det største oppmøte i dag, vi blir bare 5 stykker. Er i grunnen så gira at jeg glemmer å ta bilder, det er ikke helt likt meg i grunnen.
Møtte han her midtfjords i en Biltemasitontopkajakk, så vingleete ut.
Thomas, Egil, Jan og en til (husker ikke navnet) er på plass og klare til å gå i båtene, Thomas prøvesitter Freyan på grunt vann mens hjertet mitt går opp i halsen, vil jo helst ripe den opp selv.
Fjærholmen rett forut.
Det blir en veldig kort padletur i kveld for HPT da Thomas må dra hjem litt tidligere. Vi padler ut til Hvalø og tar litt kaffe og kake, for å feire nybåten eller rett og slett for at det er så godt. Jeg forlater de andre her og padler hjemover igjen. Ved et eller annet fugleskjær så er det mye aktivitet av måker i lufta og jeg tenker at de fråtser i en insekts sverm, så jeg setter kursen mot skjæret for å se. Det er da jeg ser to drittunger som skremmer opp fuglene og de går jo såklart til angrep for å forsvare ungene sine, det som så skjer er at de samme drittungene hiver stokker og stein på fuglene...... Jeg blir så irritert og bestemmer meg for å padle bort og si i fra. Runder denne lille øya og der ligger det tre store båter fortøyd utenpå hverandre og helt sikkert med et feste i skiltet til fuglereservatet også. Blir bare så oppgitt snur og padler hjemover. Prate fornuft til noen med 7 tonn teknikk og med 90 kilo uten logikk er ikke noe jeg ønsker på denne tiden av døgnet. Jævla idioter.
Idiotenes tid er ikke over, vi ser en måke som har lagt seg ned igjen helt til høyre i bildet.
Padler relativt lystig videre og båten er virkelig et smykke og helt rå å padle. Dette sparkebrettet som båten er ustyrt med er utrolig deilig å hvile føttene på og selvfølgelig sparke fra med. Sete er justerbart med en enkel "plugg" og i tillegg er båten utstyrt med en regulerbar ryggstøtte. Utstyrt med en enkel pumpe så blåser man opp ryggstøtten med noen få pumpetrykk. Helt enkelt genialt.
Reine skjære blodtrykksmåleren, men du verden hvor behagelig.
Dette er behagelig, veldig behagelig og lettjustert, bare å dra i tauet.
Her er "pluggen" for å justere setet, dra den bare rett opp og skyv deg forover eller bakover.
Nå vet ikke jeg hvor mye Freya Hoffmeister har samarbeidet med produsenten men du verden for en båt hun har vært med å kreere. I mine øyne er dette et smykke av en kajakk og jeg gleder meg til å dra på langtur med denne. Det gleder meg også stort å fortelle at Kajakk sport og fritid i Sandefjord har bestillt ytterligere 4 eller 6 båter til av Freya`n. Løp og kjøp
Det er en liten ting og det er at den ikke er veldig kul i Easy lift stativet så den får ligge på taket den rette veien.
Kart over kveldens rute.

2 kommentarer:

  1. Der var hun ja! Gratulerer!

    SvarSlett
  2. Great looking boat Rolf - I hope you ge

    t many happy kilometres with her! I also get really annoyed with people who mistreat the natural environment - with boats it seems more horsepower = less sense....

    Kind regards

    SvarSlett