Totalt antall sidevisninger

søndag 2. februar 2014

Jeg har en drøm.....

En rolig søndagmorgen med litt surfing på nettet resulterte i et besøk på Lars Verket sine sider og der fant jeg en video, se på denne Den varer i ca 15 minutter men er vel verdt innsatsen.

Så har jeg lest meg litt opp på dette plastproblemet i en litt større målestokk. Leste en artikkel i Dagbladet for en stund siden og der sto det noe sånn som at det flyter plastsøppel i et området som tilsvarer størrelsen av Norge ganger to!!!!
Nå viser det seg at det er fem slike områder som gjerne kalles for Great Pacific Garbage Patch
Drømmen min og det blir jo bare med en drøm for jeg har vel ikke noen mulighet til å påvirke verdens ledere til å starte dette.
Man bygger/bygger om trålere til å kunne samle inn dette plastskrotet, det burde være lett å fange.
Det må bygges/bygges om store fabrikk skip som kan prossesere og sortere dette avfallet og sende det til land som ny råvare i plastindustrien. Jeg håper allerede nå at du har sett likheten til hvalfangsten. Denne industien vil sysselsette tusenvis av mennesker på tvers av landegrenser og det ville være en industri som ikke går tom for oppdrag med det første. 
Tenk hvis noen av de store nasjonene her i verden kunne avsette noen prosenter av det beløpet som de bruker på krigsindustrien til dette. Gå til krig, ja men til krig mot plasten som flyter i havet.




1 kommentar:

  1. Uff, fæle bilder. Helt enig med deg - det har forundret meg at dette problemet får så lite oppmerksomhet.

    Her i området gidder ikke kommunene organisere for strandryddedagen en gang, de fleste! Da kunne man fått gjort LITT i hvert fall, rimelig enkelt. Men neida. :(

    (Kanskje jeg tar jobben med å lage litt holoi om det i år, vi får se. I fjor tok jeg jobben med å sjekke og dokumentere at veldig lite skjedde, så mulig jeg følger det opp.)

    SvarSlett