Totalt antall sidevisninger

torsdag 15. september 2011

Skallevold tirsdag 13 september.

Hva skal man si om denne dagen, another shitty day in paradise kanskje? Det er de flotteste forholdene jeg har opplevd på denne stranden som padler. 3 meter pluss bølger, hadde en ufrivillig baklengs surf på 15,4 kmt og da går det relativt fort bakover. at jeg skulle komme opp i 16,7 kmt utenfor kajakken er en annen historie og den kommer om litt. Fabian (sønn på snart tretten) og Steinar F hadde bestemt oss for å padle i bølger denne dagen, at det skulle være så store bølger med så rene sett hadde vel ingen trodd.

Først noen bilder av Fabian.

In the break zone. Han tippet ikke.     ;ø)
Fabian på vei ut, det er respektabelt med bølger her inne.

Han tippet ikke her heller.

Etter å ha passet på "poden" en stund så var det Far sin tur. Tok en tur i elvekajakken først for å kjenne litt på forholdene og bli litt våt. Tok så havkajakken og dro gjennom noen store brytende bølger, jeg hadde så harde nedslag at gps`n slo seg av. Hadde også en baklengs surf på 15,4 kmt, tror det er ny rekord for meg. Moro var det lell. Så kom jeg ut forbi de store brytende bølgene og skulle padle innover igjen og da ser jeg hvor store bølgene egentlig er, vi snakker tre meter pluss. Det gikk jo skikkelig dritt og jeg tippet. Når jeg skulle rulle opp så var jeg så langt under vann at åra ikke kom over vannet. Da var det bare å "baile" og komme seg opp, Dette tok selvfølgelig bare noen sekunder, men jeg har aldri vært så dypt før med kajakken før. De neste bildene er det Arild Bjerknes som står for.                                                                           

Det var en fantastisk eftermiddag, mye bølger, mye juling men skikkelig gøy og bade temperaturen er helt topp på denne tiden av året. Så skal jeg komme tilbake til denne "velten" jeg  eller båten skar skikkelig ut og det ble uunngåelig at jeg skulle tippe. Det som så skjedde var at jeg fikk tak i båten igjen og åra og hang meg bare i cockpit åpningen det så en surf i brytende bølger med båten på tvers og meg hengende etter som et slips, hastigheten ble på gps`n målt til 16,6 kmt, dette er en ny rekord for meg og jeg lurer på om noen andre har surfet like fort på tvers "på utsiden" av båten.

Etter en hårete tur var det deilig med en tur i et stille tjern på land!!!!

2 kommentarer:

  1. Jeg klarte en baklengs-salto etter at dere dro. En bølge brøt i trynet på meg og tok meg med, noe jeg synes var greit fram til den begynnte å brekke igjen. Akteren av båten gikk enten i bunnen eller for dypt og baklengs-salto var et faktum. Rullet fint opp bare for å finne ut at trekket har løsnet og båten var full av vann. M

    SvarSlett
  2. Var forresten veldig flotte bølger til side-surf, var med på en i godt over 50 meter.

    SvarSlett