Totalt antall sidevisninger

søndag 18. juni 2023

Slanger i og rundt dammen vår.

 

Her et bilde fra 31 juli 2022, vi har mange slike i hagen.

For noen år siden så kom det plutselig salamandrer i dammen, frosk og padder har jeg hatt siden år 2, altså året etter at jeg anla dammen, det pleier å komme ca 25 par parrende padder, les ca 50 stykker. De legger egg i store dammen, koien spiser ikke padde egg da de er giftige. Frosken har aldri lagt egg i store dammen da de eggene umiddelbart blir ansett som for. Det forandret seg når jeg lagde til noen små dammer gitt. Nå er det store klaser hvert år, utenfor rekkevidde av eggspisende koier.
Eggene mine kan du ikke spise, tenker jeg denne padden sier.

Så plutselig en dag så finner jeg et stort "ømset" slangeskinn ved dammen, jaja da har vi fått orm i hagen også, husk at stålorm er en øgle. Etter hvert så popper det fram en buorm, eller flere. Dette skjer så klart når endelig jeg får yngel på koi karpene, Buormen er en fabelaktig flott jeger og den forsyner seg grovt av koi yngel. Buorm, Natrix Natrix, den er grå eller svartbrun med uregelmessige svarte flekker og er veldig lett kjennelig med gule flekker på hver side av nakken. Den er dagaktiv og lever vesentlig av padder, frosk, fisk og amfibier, da er det jo ikke særlig rart at den trives hos meg. Den tok nok også en del salmandere. Jaja det er naturens gang og så lenge disse salamenderne parrer seg så går nok det bra vil jeg tro. Som om ikke det var nok så kom det hegrer her og de forsynte seg grovt, men jeg kom med et mottrekk, se bilde.
Denne gjør susen mot hegrene, pluss at jeg skremmer på meg hjertestans når jeg klipper plenen....

Buorm unge i hånden på konemor.

Jeg synes de faktisk er søte.

De blir fanget og sluppet ut ved et ferskvann på Nøtterøy.

Husk at alle slanger i Norge er fredet, selv hoggormen. Hoggormen er en fabelaktig musejeger og jeg ville gjerne ha noen slike ved huset gitt.
Nesten som en jungel, men i en dam på Nøtterøy altså.

Pleier å løfte litt på damduken og her pleier det å ligge 2-3 buormer og en stålorm.

Livet er mangfoldig med en dam i hagen.

2 kommentarer:

  1. Herlighet så spennende! Du har et stort mangfold i den hagen. Fascinerende hvordan dyra finner fram til go’bitene 😁

    SvarSlett