Totalt antall sidevisninger

onsdag 13. juni 2018

Tanker om luftmotstand

Jeg kan ikke noe for det men jeg gliser når jeg sykler velomobilen til jobb, eller på tur for den saks skyld. Det er en svært behagelig sittestilling, har tilgang til banan, drikke Circle K koppen har sin faste plass. Behagelig musikk (min smak) er en fryd å høre på ut i en blåtann høyttaler.

Beregninger viser at hos en sykkelrytter alene på flat vei, med en hastighet på ca 48 km/t
så vil ca 85% av den totale energi gå med til å overvinne luftmotstanden.

Dette er jo grunnen til at jeg har valgt velomobil. Tenker litt på dette når jeg cruiser i 65 kmt ved Plantasjen på Nøtterøy. Ja det er en svak nedoverbakke men jeg må bremse i en oppoverbakke grunnet en sving. Må du det med en racersykkel???? Nei.

Luftmotstand = 0,5*r*Cw*A*(vsyklist-vluft)^2, der Cw er luftens tetthet (ca1,2 kg/m^3 ved 1 att trykk og 20 grader i luften)
Cw er en konstant som sier noe om hvor aerodynamisk du og sykkelen er.
En snerten liten Porsche har mye lavere Cw enn en diger lastebil.

Dobler du hastigheten så firdobler du motstanden.

Luftmotstanden er lik Cd ganget med bilens/sykkelens tverrsnitt, med luftas tetthet og med hastigheten (m/sek) i kvadrat, det hele delt på to. Bilens glatthet kommer selvsagt av formen, men også av lengden dividert på tverrsnittet, dvs. tykkelsen. Luftas tetthet? Ja, kjør i åtti og stikk en hånd ut av vinduet. Den blir nesten revet av. Lufta er treg og tregest nede ved bakken, der antallet luftmolekyler pr kubikkmeter er størst. Tettheten ligger på 1,2 kg/kubikkmeter normalt, men synker selvsagt drastisk om bilen kjører over Hardangervidda, eller flyr.

Du skjønner jo at dette er som en kule, minimal luftmotstand er tingen her.
Som dere ser på bildet over så "slipper" også lufta veldig effektivt i hekken på velomobilen, det blir ikke et vakuum som bremser hastigheten i nevneverdig grad. Jeg bruker den til og fra jobb hver dag og jeg gleder meg til det blir litt kjøligere, det er greit å sykle uten toppen men med toppen så blir det noen grader varmere, men toppen forbereder også aerodynamikken så den går ennå noen kilometer fortere ved Plantasjen. Plantasjen er liksom blitt mitt farts strekk på morran. Det er 70 kmt her og det er nesten så jeg ligger jevnt med bilene. Pr i dag har jeg syklet 130 mil, det er penger spart det på bensin gitt. En bil er også solgt. Veiavgift, forsikring, verkstedutgifter, veldig mye spart på det. Det får holde med en bil og noen sykler. Snart så kommer bomring helvete tilbake og da sparer jeg ennå mer. 
Det er ikke bare det at jeg sparer mere men jeg tjener godt på økt aktivitets nivå, formen øker og tilværelsen blir et bedre sted å være. Dette er også en langt mer effektiv treningsform enn padling, naturopplevelsene er minst like store. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar