Beregninger viser at hos en sykkelrytter alene på flat vei, med en hastighet på ca 48 km/t
så vil ca 85% av den totale energi gå med til å overvinne luftmotstanden.
Dette er jo grunnen til at jeg har valgt velomobil. Tenker litt på dette når jeg cruiser i 65 kmt ved Plantasjen på Nøtterøy. Ja det er en svak nedoverbakke men jeg må bremse i en oppoverbakke grunnet en sving. Må du det med en racersykkel???? Nei.
Luftmotstand = 0,5*r*Cw*A*(vsyklist-vluft)^2, der Cw er luftens tetthet (ca1,2 kg/m^3 ved 1 att trykk og 20 grader i luften)
Cw er en konstant som sier noe om hvor aerodynamisk du og sykkelen er.
En snerten liten Porsche har mye lavere Cw enn en diger lastebil.
Dobler du hastigheten så firdobler du motstanden.
Luftmotstanden er lik Cd ganget med bilens/sykkelens tverrsnitt, med luftas tetthet og med hastigheten (m/sek) i kvadrat, det hele delt på to. Bilens glatthet kommer selvsagt av formen, men også av lengden dividert på tverrsnittet, dvs. tykkelsen. Luftas tetthet? Ja, kjør i åtti og stikk en hånd ut av vinduet. Den blir nesten revet av. Lufta er treg og tregest nede ved bakken, der antallet luftmolekyler pr kubikkmeter er størst. Tettheten ligger på 1,2 kg/kubikkmeter normalt, men synker selvsagt drastisk om bilen kjører over Hardangervidda, eller flyr.
Du skjønner jo at dette er som en kule, minimal luftmotstand er tingen her. |
Det er ikke bare det at jeg sparer mere men jeg tjener godt på økt aktivitets nivå, formen øker og tilværelsen blir et bedre sted å være. Dette er også en langt mer effektiv treningsform enn padling, naturopplevelsene er minst like store.
Seems a great work has been done. Keep it up.
SvarSlettWazifa for husband love back in 3 days