Totalt antall sidevisninger

søndag 18. oktober 2015

Strängnäs Kanotmaraton 2015

Hur jag paddlade bort mig i dimman, kunne man også kalt dette innlegget. Tenkte jeg skulle bli litt historisk og bli første Nordmann som ble med på dette løpet. Første Nordmann ble jeg og er fornøyd med det også. Etter at jeg hadde meldt meg på og løpet så ble avlyst så tenkte jeg med meg selv at det er ganske passende. Kjøre nesten 100 mil for å padle 44 kilometer er vel ikke helt klokt. Så kommer det en kontra beskjed på mail Strangnes kanotmaraton gjennoppstår ved Lasse Heintz. Ja ja da var det bare å hive seg rundt og få låne en bil av ksf og jeg fikk ordnet meg litt tidligere fri på fredagen også.

Her har jeg forlatt jobben og det gjenstår bare 484 kilometer......

Klokken er ca 07.45 og starten har blitt flyttet til 08.30 grunnet tåke, eller dimma som dem sier i Sverige
I bakgrunnen til høyre, verdens beste hengekøye, Amok Draumr.
 I denne hengekøyen sover jeg utrolig godt, eneste utfordringen denne gangen var kvekkende gressender fra klokken 05.00, de kan desverre ikke Amok gjøre noe med, note to self; ØREPLUGGER!
Fra morgen briefingen, Lasse opplyser om "dimman" som sikkert letter klokken 10.00

Flöjt flickor, de blåste til start, til høyre Johan og Louise, SKM`s grundere, som desverre ikke kunne være med i år.

Den lokale fotografen med mor fra samme område som meg i nord i Norge tilfeldigheter.
Dette er hva vi ser i startområde, tåke og atter tåke

Sjøredningen var på plass, men om de så noen i det hele tatt er ikke så lett å si.

Susanne Pettersson eller Sussie blant venner, padlet fort men også hun padlet feil i tåka.

Her har jeg padlet et kvarter og det er om mulig mer tåke.
Her har vi padlet feil i tåka og det var ikke mulig å komme gjennom her.

Her trodde vi det skulle lyse opp men den gang ei, det er ca 50 meter inn til land, snart halv veis.

Her trodde vi det skulle lysne igjen, dette er Bengt Ström, vi padlet sammen.
 Det var veldig koselig å padle med deg Bengt, det gjorde min opplevelse noe rikere og din kunnskap om Mälaren var fin. Mälaren er den tredje største innsjøen i Sverige, etter innsjøene Vänern og Vättern. Mälaren ligger i landskapene Västmanland, Uppland og Södermanland, og har sitt utløp i Østersjøen. Nå har også RulleRolf satt sine ben i Mälaren.


Dette er i det norøstre hjørnet av løypa og her har Bengt og jeg tatt en liten sjokoladebit, nei tåka lettet ikke her heller.
 Vi nærmer oss slutten og mål er snart bare 6-7 kilometer unna. Det er nå jeg går inn i en tenkemodus og sier til meg selv at dette har vært en flott opplevelse, hadde man bare sette noe av dette flotte lanskapet. 6 timer i tett tåke gjør noe med hodet ditt. Tankene mine går til Lasse for god kaffe og hyggelig opphold i bobilen på fredagskveld og lørdag morgen, Sussie for en fin liten prat underveis og Bengt som holdt ut med en nordmann så lenge, det viste seg at han var uten gps og og pratet bare høflig med meg..... Såklart ikke, dette var en veldig hyggelig tur og jeg satt pris på ditt selskap.
Ute av tåka og snart i Norge.
Dagens rute, kunne vært 43 kilometer men for mitt vedkommende så ble den på 47 kilometer. 6 timer og 14 minutter ;ø)
Takk til alle som var med og tusen takk for meg, det er ikke umulig at vi sees igjen. Legger ved to fine linker til hengmatta og kajakk stativ, begge laget i Norge.

2 kommentarer:

  1. Hm, jeg klarer ikke å se ut fra kartet hvor hen dere padlet feil. Uansett imponerende, særlig kjøringa, ha ha! Gratulerer med vel gjennomført, kul rapport.

    SvarSlett
  2. Tack Rolf för ditt trevliga sällskap och hjälp med navigeringen. Jag skulle sätta stort värde på att få paddla med dig vid fler tillfällen i Sverige eller Norge. Har du vägarna förbi Sunnaryd i Småland, Sverige så är du hjärtligt välkommen att besöka oss.
    Bengt Ström

    SvarSlett