Totalt antall sidevisninger

lørdag 29. desember 2012

Måneskinnstur med måne.

Jeg ønsket en overnattings tur i romjulen og det fikk jeg også. Turen som gikk fra Fjærholmen og ut til Ildverket hadde med seg 7 glade padlesjeler, det var Trond, Vigdis, Marianne, Tor, Gry Elisabeth, Kirsten og meg såklart. Været på denne torsdagen var helt uten skyer av noe slag og havet lå nesten helt blikkstille, noen steder så var det helt stille, les is. Vi brøytet oss gjennom et belte på kanskje 50 meter helt uten problemer. Når solen skinner fra en så flott og blå himmel så leker livet og praten går livelig om det ene og det andre på vei utover. Nå skal det sies at vi hadde en leken nordavind i ryggen så for oss så virket det jo helt stille, ble dyttet forsiktig i ryggen, det er deilig det.
Vi pakker og vi pakker.

På rekke og rad, nesten litt morsomt bilde dette her.
Man kan jo si at det var kaldt i dag men så fort vi fikk satt oss i båtene så ble det bra. Så bra at jeg med letthet padler uten lue og handsker, jada hette på tørrtoppen er god å ha men den brukte jeg for solskjermingens skyld. Veien er målet og målet er Ildverket, ca 12,5 km padletur i en ikke rett linje.
Her har vi det fint.

Vestre Mostein.
Turen ut til Ildverket foregikk uten overraskelser av noe slag, en og annen sel hilste på og ingen badet i dag, kanskje likegreit det. Ankommer Paradisbukta i vinterskrud og det er ingen båtfolk her i dag det betyr jo at vi har hele bukten for oss selv. Telt blir satt opp og plugger banket ned i noe som ligner på permafrost, skal lure på åssen de blir å få opp i morgen. Jeg hadde prestert å legge igjen stangen til lavoen i bilen og Trond hogger da ned et passe stort tre med knagger, litt finjustering og det passer veldig godt. På med litt julepynt i stanga og lavoen er klar til innflyting. Vigdis og Kirsten har fått hvert sitt hjørne og er vel fornøyd med det.
Siste 20 meter før land var dekket med is.

Telt blir reist raskt eller raskt reist om dere vil

Kajakpro Marlin og måne med teltet til Marianne.
Som dere ser av bildet over så er det skyfritt og månen viser seg over landet i øst, dette må bli bra.
Vi samles i lavoen og bålet blir fyrt opp, øl blir åpnet, likeså vin og andre ting. Snart ligger det biff og kyllinglår i bålet og jeg steker pølser på spyd, synes det er en god ting og det blir en lang middag av slikt noe (lengden på grillspyd dividert med antall pølser osv osv)
Dessert eple, Vigdis sitter i andre enden av grillspydet.

Tor, Gry Elisabeth og Kirsten og brennivin fra Island, det skrives brennivin.
Tiden gikk og vi ble sittende men vi skulle jo ut å se på månen og en måneskinnstur på Ildverket i natten er ikke å forakte. Det var så stjerneklart og flott at vi burde hatt med solfaktor, mørkt var det ikke det er sikkert. Det blåste en nordlig vind og det ble vel litt kaldt med vindfaktoren men ikke så kaldt at det ike var koselig å være ute. Vi gikk til den høyeste toppen på øya og da har vi en 360 graders panorama utsikt og det mine venner er ganske flott en vinternatt i desember.
Kajakkpro og soloppgang og teltet til Marianne.

Telt leir på Ildverket.

Mot øst, mot øst der mitt elskede Østfold ligger tenker sikkert Tor.....

Man vet man har sovet godt når man våkner klokken 09.30 i en lavo med mange kuldegrader. Vi avtalte felles frokost i gamma og det å strekke kroppen, tisse litt i snøen og gå til gamma og fyre opp bålet igjen, det er flott. En god frokost med speilegg og rundstykke gjør jo noe med en lett fyllesjuk kropp. Jeg fikk en stekepanne i julepresang av mine søte små barn, pannen en teflonbelagt mini panne med plass til et speilegg var super.

Måneskinnsgjengen gjør seg klar for retur.
Litt mer skyer i dag.

Her er vi på Mostein igjen

Kirsten og Gry Elisabeth.
Vi padlet forbi og rundt Lindholmen for å se om vi så noen kjentfolk fra Havpadlerne Tønsberg, lavoen var opp men det var ikke noen padlere her. Når vi padlet videre så så vi noen i det fjerne og det var Thomas, Torstein og Arild, hyggelig møte i fjorden, tviler på at de så noe til måneskinnet senere på kvelden. Trond og Marianne ble med dem for nok en natt i det fri.