Totalt antall sidevisninger

torsdag 5. august 2021

Trollstigen, eller dag 3.

 Våkner i otta på Odda, eller du kan trygt si at jeg våknet tidlig om du ikke helt forstod innledningen på 5 ord, eller 4 ord og en bokstav om du vil. I dag ser det ut som om det blir en herlig dag. Forlater Odda i otta  legger i vei nordover, herlige smale og svingete veier. Fjorden ligger som et speil og dagen er lys og trivelig.

Kun de som er tidlig oppe opplever det her.

Som skrevet dagen ser lys og fin ut.

Veien langs Hardangerfjorden er smal og jeg tenker med gru på de som kjører bobil og møter en trailer her, jeg synes det er ille nok selv med en motorsykkel. Kommer nå greit over Hardangerbrua og vindmåleren sier 2 meter i sekundet, da er det stille da. For de som ikke skjønte det så er det vindmåleren på brua det er snakk om. Kommer til Voss og der er det en Circle K stasjon i sentrum. Fyller på koppen og tar en Panini som varmes inne (ikke BMW style hver gang) Tok litt tid før jeg fant betjeningen på denne stasjonen og vedkommende satt i dype tanker med telefonen klistret til nesa. Det er slettes ikke bra.
Morgenstund i Voss, kaffe og panini.

Holesvingane på vei opp mot Viksfjellet

Kult ingeniør arbeid, bare å ta av seg hatten og mer skal det bli.

Fergen mellom Vangsnes til Hella.

Etter Fjærland, dette tror jeg er deler av Josterdalbreen, pent uansett.


Samme breen men bare litt større avstand.





Kommer vel frem til Stranda og der venter en ny ferge som tar meg over til Liabygda og snart står Trollstigen for tur. Trollstigen er en fjellovergang på FV 63 i Rauma. Trollstigen forbinder Valldal på Sunnmøre med Åndalsnes og Romsdal. Veien ble offisielt åpnet 31 juli 1936 og anlegget ble i 1925 budsjettet til omkring 1,8 millioner kroner. Trollstigen er en av de nasjonale turistveier og er en av Norges mest besøkte attraksjoner.

 Tidligere ferdsel. Trollstigen eller stigen som den ble kalt før 1936, er en gammel fjellovergang mellom Valldal på indre Sunnmøre og Åndalsnes. Fra 1533 var det et stort årlig marked på gården Devoll nederst i Romsdalen. Dette Romsdalsmarkedet var en viktig grunn til at Valldalingene ivret for et samband over "Stegafjellet". Presten Hans Strøm skrev omkring 1766 at fjellveien mellom Valldal og Romsdal befares "aarlig og idelig af sognets beboere so paa Romsdals marked og bjergverkene drive en betydelig handel med heste og feedevarer"
Det står en minnestein i Valldal at Kong Håkon bilte denne veg 1936 og ved siden av står en sten hvor det står at Olav den hellige gjekk denne steg 1028. Litt historie der altså.

Kommer greit ned til Åndalsnes camping etter Trollstigen, men der er det helt fullt. Da velger jeg å kjøre videre mot Molde og for deretter å finne meg et annet sted å overnatte. Først måtte jeg forbi denne leiren hvor de spilte inn Kompani Lauritzen og ta et bilde. Kjører deretter mot Molde og kommer forbi Korsbakken camping. Lite og trivelig sted men litt slitt, ny eier sier han skal pusse opp. Tidligere eier var visst ofte sur har jeg lest på tidligere "rewievs". Ny eier er ung og virker veldig hyggelig og imøtekommende. Om det er litt slitent nå så blir det sikkert bedre og jeg skal bare sove i telt så for meg så går det helt greit. Telt blir slått opp og stolen kommer frem, da kan jeg kose meg i solen med en velfortjent øl mens jeg skriver i boka mi.
Kvelds stemning på campingplassen.

Dette er jo den tredje dagen på tur og tanker går tilbake på hvor heldig jeg er. Det å oppleve Norge på to hjul er noe helt eget spør dere meg. I morgen går turen via Molde og om Atlanterhavsveien, gleder meg til det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar