Totalt antall sidevisninger

mandag 9. august 2021

Dag 8, kommer jeg til Nordkapp tro?

 Dro fra Tromsø ca kl 06.30 og la lystig i vei østover, velger å kjøre om Svensby, lyngseidet og over til Olderdalen før ruten tar meg inn på E6 igjen og veien går nordover.

Ble to ferger før jeg kom inn på E6 igjen.

Siste ferge og snart er jeg på E6.

Nærmer meg Alta.

Kult med skyer og ting og tang.

Ca 15 mil etter Tromsø så begynte motor å fuske noe inn i helv... Fikk ruset den opp og blåst "dritten" gjennom trodde jeg...... Så feil man kan ta gitt. Den gikk fint drøye 20 mil, hadde en kjapp stopp i Storeslett for bensin og kaffe. Begynner å bli pent her. Veien gikk greit forbi Alta og det var litt en veldig pen by. Gleder meg til å finne en plass å sove her på vei nedover igjen etter Nordkapp. Livet leker og det er ca 25 mil igjen til Nordkapp. Været er upåklagelig 25 pluss og nesten ikke en sky på himmelen. Kommer opp på Senna landet og her er naturen virkelig noe for seg selv. Cruiser i ca 100 kmt og da sier det poop og motoren stopper....... Jeg kunne ikke ha stoppet på en mer øde plass, prøver noen forskjellige tjuvtriks men den smeller i potta og starter ikke. Uten at motoren går så rusler turtelleren opp til ca 5000 rpm. Jaja, hadde jeg hatt en Colt 45 så hadde jeg avsluttet lidelsene på BMW'n der og da  når jeg vet det jeg vet i dag. Tiden er inne for en realitets sjekk og jeg befinner meg langt ute på vidda. For meg selv så innser jeg et nederlag og finner frem telefonen for å ringe NAF. O shit her er det ikke dekning..... Heldigvis så har jeg stoppet ved en avkjøring opp til ei hytte. Tusler opp dit, det er vel ca 3-4 hundre meter og noe høyere så kanskje det er dekning der. Der finner jeg en svært så hyggelig mann, tror han het Ole Petter og han innviterer meg inn på øl og tørket reinsdyr. I mellomtiden så ringer vi NAF, men de kunne ikke hjelpe hvis jeg ikke betalte på forhånd og kom med en nøyaktig adresse. Det var ikke verdens beste mobil forhold her og en adresse hadde ikke Ole Petter. Han tok over telefonen og ba denne mannen som sikkert satt på et kontor i Oslo om å ryke og reise til en meget varm plass, må si meg enig med OP makan til slett kundebehandling har jeg aldri vært borti. Viking kom og tauet meg inn til Alta.
Det var ikke slik det skulle være....

Øde er fornavnet.

Nordlys katedralen i Alta, litt spesiell men pen synes jeg da.

På vei i Viking bilen til Alta så ringte jeg forskjellige verksteder og til slutt så var det en kar som sa han kunne se på BMW'n. Da ble den tauet dit og Viking kjørte meg til Scandic Alta, der var jo hotellet bestillt da jeg hadde planer om å overnatte der etter Nordkapp..... Scandic Alta er et supert hotell og vel installert så sitter jeg og venter på en telefon. Klokken 22.30 så tikker det inn en melding om at sjarken er fiksa.
Jippi, han henter meg og jeg kjører sykkelen tilbake til hotellet og ser for meg en ny tur i morgen til Nordkapp. Dagen etter så kjører jeg blid og fornøyd mot Nordkapp igjen og den stopper på nytt, heldigvis etter bare noen få mil. Rakk ikke å komme opp på Sennalandet men snur og triller ned mot sivilisasjonen igjen. Stopper ved Rafsbotten idrettsanlegg og nok en dag som er meget varm, her innser jeg tapet og skifter fra kjøredress til lettere sommerklær...... Møter på en UP kar som skal ha kontroll her og det blir en 20 minutters hyggelig prat med han. Håper jeg reddet noen fra en bot, all den tid han ikke hadde fått opp radaren sin.
Scandic Alta har egen kjeller til MC.

Møter en veldig hyggelig kar som kjører meg inn til Alta igjen.

Denne karen fikset transport til Bodø for en hyggelig penge og husk hva jeg skrev om å avlive sykkelen, mer om det i neste innlegg. Vi får levert sykkelen til dette transport selskapet og han kjører meg til Alta sentrum. Da prøver vi og finne noen som leier ut bil men det var håpløst, finnes ikke en bil å leie, Avis hadde en men de skulle ha 14000,- fra Alta til Bodø..... Her står jeg da med 4 store kolli og en kjøredress. Finner Rema og post i butikk og sender avgårde 2 av de største Norgespakkene til meg selv. Bestiller på nytt hotellet som jeg lå på da kollektiv trafikken her oppe ikke er helt det samme som i sør. Morgendagen sier nesten 50 mil i buss til Narvik og der kommer noen og henter meg så jeg kommmer tilbake til Hundholmen igjen. Ble en rolig kveld og natt på hotellet og noen øl.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar