Totalt antall sidevisninger

mandag 30. juli 2018

The roadtrip, down south and back again.

Ennå et ordspill der altså fra Ringens Herre altså. Bryllupet er vel overstått og Amber og undertegnede skal legge ut på en roadtrip på feil side av veien og andre side av verden, dette blir spennende. Første stopp er Matamata som ligger rett i nærheten av filmsettet til Hobbitton, selveste landsbyen i Ringens Herre og Hobbiten. Biletter booket og vi er underveis. En kjøretur på 42 mil, veiene her på New Zealand er ikke helt som hjemme, de er svingete. Jeg tror veiplanleggerne her har kastet kokt spaghetti på et passe stort kart og bygget veier etter disse tegningene.... Men koselig å kjøre her da, selv om det er på feil side. Jeg har bestillt rom på Horse and jockey i Matamata, etter eget sigende et koselig hotell og jeg stoler jo på omtalen.

Ingenting i veien med puben og restauranten og øllen her er meget god, fikk 3 smaksprøver og det er service.
Amber og jeg gikk en tur for å lete etter mynt vaskemaskiner og det fant vi og Amber fikk vasket klærne sine, mens jeg gikk en tur, så satt hun inne på dette mynt vaskeriet og ventet på rene klær. Det er jenta si det, hun vasker klær mens far tar en øl. Og det på andre siden av jordkloden, der sitter hun alene på kveldstid i et myntvaskeri.
Surf'turf var ekstremt godt, med 3 stillehavsøsters i en skarp sås, mmmm
 Maten på bildet over her var verdt hele kjøreturen, biffen var stekt slik jeg ba om, røsta potet, nydelig saus til kjøttet og en enda bedre saus i hvert av skallene til Stillehavsøsterene, en flaske vin og en sticky toffee pudding til dessert, ble kanskje i overkant mye mat men fy pokker så godt. Anbefales på det sterkeste om dere er i Matamata. Vi ble også velsignet med ei fabelaktig flott servitør som ga alt og var morsom, det er flott med folk som åpner seg litt. Stor takk til Jasmin.
Gjelder ikke meg så ;ø)
Eneste ulempen med dette hotellet var at det ikke var noen frokost servering her, men det er bare å gå noen meter så serveres det frokost på de fleste kafeer. Så kommer vi nesten til turens høydepunkt og det er jo selveste Hobbiton movie set.
Ser jo nesten ut som en alv på håret jo.
Dette er jo en liten drøm som jeg aldri trodde jeg skulle få oppleve, men det er klart er man på New Zealand så er dette obligatorisk. Vi hadde litt tid å slå i hjel så det ble en runde i suvernirshoppen før vi kom oss i bussen til selve Hobbiton.
Skal ikke plage dere med for mange bilder herifra, men det var et kult sted å være.
Som en ihuga Ringenes Herre og Hobbiten fan så var dette ganske så fantastisk skal vite.  Vi hadde en gaske så kul turguide (Mike) som fortalte den ene gode historien etter den andre, det i seg selv var en god opplevelse, come on my little hobbits, da måtte vi gå videre gitt. Hele turen varte vel ca 2 timer og det var to gode timer.
The green dragon inn, her fikk en complementary drink etter eget ønske og jeg tok en sider meget god.
Ikke det beste bildet men svarte svaner er ikke dagligdags for meg.

Når vi forlater Hobbiton movie set så setter vi kursen til Wellington, New Zealands hovedstad helt syd på nord øya. Som jeg har skrevet litt tidligere så er veiene her ganske så svingete, men vi er jo på et lite eventyr og en aldri så liten roadtrip så hvem bryr seg egentlig? Det som er litt synd er at det er langt å kjøre og kvelden går tidlig over i natt, les mørkt. Gatelys er utelukket så fort man kommer litt utenfor bygrensa, da er det mørkt..... Vi kom oss omsider til Wellington ca klokken halv ti på kvelden og se dette var et flott hotell, delvis midt i sentrum og vi var heldig med en p plass så godt som rett utenfor hotellet. Dagen etter så dro vi til Weta workshop, også et selskap som hadde noe med LOTR og Hobbiten å gjøre, så kult å ha vært der også. Ellers så ble det litt shopping og lunsj i Wellington før vi kjørte nordover igjen.
Føttene til Frodo samt leggene med føtter.

Denne kunne jeg godt kjøpt men tror konemor ville blitt passe gæern om jeg hadde tatt med denne hjem.
Den koster kun 16 688, 84 kr, men fy søren så godt laget, dere kan skimte ringen såvidt i midten på bildet. Den var også ganske stor for å si det sånn, ekte hår hadde den også.

En kirke midt i Wellington med bokstaven Æ, det hadde jeg ikke trodd jeg skulle se.
Alt har sin ende så også oppholdet i Wellington og vi har booket et hotell i Hamilton, blir langt å kjøre det også siden vi kommer oss sent avgårde igjen.
But the road go ever on som de sier i LOTR og vi er fremme i Hamilton sent på kvelden og har nå bestilt rom med boblebad, kostet 10 New Zealandske dollar ekstra, så da tok vi det da. Rommet var kjempefint og sengene likeså. Vel det var en dobbeltseng men vi får ligge på hver vår kant og det gikk bra det også. Ble ikke frokost her men vi fant et sted som jeg måtte dra til nemlig Joes garage, liker man Zappa så har man hørt om Joes garage, beste hamburger jeg har spist. Såklart litt drøyt til frokost å være men skitt au vi er på ferie.
Dette er ikke en hamburger men en kaffekopp.
Jeg måtte si til kokken at du laget den beste hamburgeren jeg har spist og da ble hun skikkelig glad. Det er noe med folkene her nede, de er utrolig lette å komme i kontakt med og det gleder mitt ekstrovert hjerte, jeg elsker å prate med folk, de som sliter eller de som jobber det spiller ingen rolle egentlig, de har gode historier alle sammen.
Veien tilbake til Kerikeri ble både god og lang og det er koselig å være på tur med datter, ble mye potetgull og juice i bilen men fylt med gode historier og min bil er full av t, tiden flyr da gitt. Under hele oppholdet så kjørte vi 4468 kilometer, det ble en god bit men med ekstremt mange flotte opplevelser og mange T-skjorter, fikk kjøpt to All Blacks skjorter, det er Rugby teamet til New Zealand, de er kule synes nå jeg og de er tekniske så de er flotte å bruke i Velomobilen.
Neste innlegg blir litt rundtomkring i nærheten av Kerikeri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar