Totalt antall sidevisninger

torsdag 4. august 2016

Dag 5 og et tilfeldig møte.

Siden natten ble usedvanlig våt, da en hyttenisse helte vann opp i hengekøya, jeg valgte å ikke stå opp da det ville bli kaldere å legge seg igjen. Det regnet store deler av ettermiddagen i går og i dag skinner solen. Jeg ligger ved Ørvik ca 6,5 kilometer fra Kragerø sentrum, står opp og kommer meg ut av den våte soveposen og skifter til vått padletøy, bare buksa men det varmer. Får på meg en langarmet rashguard og livet smiler litt tilbake igjen. Klokka er bare 05.50 og jeg bestemmer meg for en rask frokost og har en plan om å padle hjem, sjekker yr.no men det ser ikke lovende ut med 10 til 12 sekundmeter vind fra sydvest. Kommer meg på vannet og padler i en fantasisk lav motsol så tidlig på morran.
Kragerø i morgensol.

Skulle vært her inne og spist på El Paso men det får bli en annen gang.

Spanderte meg en appelsin i stedet for da.
Solen skinner og livet leker men jeg tenker stadig på åssen det er på utsiden og vinden som er meldt senere i dag. Jeg la en plan om å padle hjem i dag men det baseres på vinden som er meldt, dette vil jeg vurdere når jeg nærmer meg Langesundfjorden, eller som det egentlig heter Rognsfjorden.
I nærheten av Risøy og Kjerkholmen så er det stille og pent, det står et ektepar på land og fruen sier: Det var en flott kajakk, en sånn en har jeg ikke sett før. Jeg er da ikke sen om å sette kursen mot land for en liten kajakkprat. Alle som synes jeg har en flott båt må jo få lov til å spørre litt om den. Under samtalen kommer de inn på at sønnen dems også driver med padling og kursing. Hvor bor han da spør jeg og de svarer Risør, han heter Sjur..... Javisst kjenner jeg Sjur, jeg tok jo instruktørkurs hos han for noen år siden. Hils fra RulleRolf sier jeg og padler videre inn i vinden (skulle det vise seg)
Det er kult når man legger inn noen ekstra kroner på et tak som ligner en båt.

Her har jeg tatt en liten matbit før jeg skal krysse Rognsfjorden, dette er på Store Såstein.
 Etter å ha kikket litt på forholdene så kaster jeg inn håndkle og bestemmer meg for å gå inn til Langgangen, der vil VeltePetter hente meg. Turen begynner ganske bra fra Store Såstein og et stykke ut i sjøen. Jeg følger med på gps`n og ser vel litt feil for jeg kommer litt for langt nord i forhold til Langesundstangen som jeg må runde. Det er bølger på et par meter pluss pluss innimellom og det er nok båt traffikk, synes nesten det er for mange som har for store båter jeg, de bølgene på tvers i alle retninger i tillegg til store dønninger og vindbølger gjør sitt til at denne turen blir passe rodeo. Det er bare litt over 3 kilometer og padle men så blir jeg god på støttetak da. Runder Langesundtangen og det er deilig å få rene bølger i ryggen i nesten 3 kilometer før jeg dreier rett øst på nordsiden av Langøya, endelig en mulighet til å "slappe av". Går i land på Siktesholmene for en ny matbit og en benstrekk.
Langesund
Her ute var det veldig fint.

Fra benstrekken på Siktesholmene.

Endelig Langgangen.

Da er det bare å tømme båten og vente litt og refelktere over en veldig flott tur om ikke annet.
Vel jeg kom ikke helt hjem i år heller men "better safe than sorry" og mulighet for å padle en dag til om ikke annet. Neste år skal jeg ta en helt annen rute og gjerne med flere som har lyst på en liten langtur, denne turen vil gå fra Uddevalla og hjem, system til system og morsomme overnattinger, bli med da vel.
Under litt kart over turen, men korte fakta Turens lengde ble 257,5 kilometer inkludert gåing, labbing, tusling med tungt drag, såpass tungt at helgummihjulet har begynt å spalte seg.....
Fra sportstrackeren så brukte jeg 17381 kalorier, på disse få dagene så gikk jeg ned litt over 3 kilo.
Oversikt over litt av gåturen i skogen, her trives bare Rolf og elgen, med litt feilnavigering.