Totalt antall sidevisninger

søndag 6. november 2022

Kniv makerne.

 Dette har jeg aldri gjort før og det var utrolig inspirerende å holde på med. Fikk en julepresang av Thomas og det var et kniv emne, skaftet var allerede festet så det skulle bare pusses og tilpasses min hånd.

Den godeste Thomas hentet meg klokken 10.00 på lørdagsmorgen og han kjørte meg hjem klokken 17.30 med en flott kniv i bagasjen. Dette blir en arbeids kniv og det er slett ikke siste gangen jeg lager en kniv.

Her har jeg bare tegnet noen hjelpelinjer før jeg begynner å spikke til formen.

Thomas har laget noen kniver før og har litt utstyr med seg.

Spikke, spikke og her kom jeg på en ide om personlig tilpassing som jeg synes ble veldig god.

Thomas syr slire.

Begynner å hjelpe her nå.

Ble veldig godt grep på dette skaftet gitt.

Sliren ble så som så, men til arbeidskniv å bli så får den godkjent.

Neste gang jeg skal lage slire så skal jeg bare markere hullene på en side og bruke syl og med mer enn 3 millimeter å gå på til sømmen. Faktisk så var det nesten mest tilfredsstillende å lage sliren.
Det nesten ferdige resultatet, nesten kan du spørre.....?

Tok med kniven og sliren og en flaske med linolje i en bærepose, synes det luktet litt olje i bilen og jaggu meg så hadde mesteparten av oljen rent ut i posen og farget sliren ganske så brun. Blir jo en fin historie om min første kniv tenker jeg. Tusen takk Thomas dette var virkelig inspirerende å gjøre og en flott bruk av en regntung lørdag (jada solen skinte og vi satt inne...)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar