Totalt antall sidevisninger

mandag 7. desember 2020

Drømmer.

 Drømmer er overskriften og dette handler ikke om drømmer man kan kjøpe. Dette handler om scener som utspiller seg i hodet ditt (eller mitt) om natten da vi sover. Jeg drømmer mye og ofte og har særlig noen tilbake vendende drømmer som er gode. 

Litt av en drøm........

Den ene handler om å fiske og jeg kommer stadig tilbake til et stort og flott vann med stor fisk som svømmer utfordrende nær overflaten. Bestandig når jeg er der så har jeg aldri fiske saker med meg. Blir egentlig like irritert hver gang jeg drømmer dette, men på den annen side så er dette en god drøm å drømme. En annen drøm som ikke er gjentagende men jeg kjenner meg igjen på noen byer som jeg besøker og dette er muligens i Norge, men jeg har aldri vært der i våken tilstand, og det er her jeg kommer inn på noe som er litt interessant. I veldig mange år så drømte jeg at jeg kunne fly, høres rart ut? Les litt til, jeg var bestandig oppe på et fjell eller en ås side og jeg løp nedover og flakset litt med armene og så forlot jeg bakken ganske så rolig og svevde langs bakken en liten stund og jeg kunne svinge til høyre og venstre med å trekke ned høyre eller venstre arm. I 1992 så sluttet jeg helt å drømme denne typen drømmer, da begynte jeg å fly paraglider. Det er nesten litt skremmende men take off er akkurat som jeg drømte, man løper og "flakser" litt med armene så er man plutselig i luften. Man svinger så klart med å trekke ned en arm på den siden man ønsker å svinge til.

Blir litt rart og sært dette her kanskje men nok en drøm som ikke har vært tilbake vendende er følgende, jeg var vel 15-16 år gammel og drømmer at jeg sitter i en dragster, med front montert motor.

Se bort i fra motor og de store hjula så er det nesten sånn jeg sitter hver dag på vei til jobb.

Og det som er ekstra snålt er at jeg "kjørte" denne dragsteren ved Teie veidele og det er der jeg sykler to ganger om dagen. Denne drømmen husker jeg egentlig veldig godt og det var trangt og litt mørkt i denne "dragsteren". Er dette noe som er ment å være, kan man kanskje spørre? Dette er vel bare en av livets mange tilfeldigheter vil jeg tro.
Dere ser likheten ikke sant, litt forskjell på motoren bare ;ø)

Enkelte av oss drømmer mer bevisst enn andre, de skjønner oftere at de faktisk befinner seg i en drøm, når de drømmer. De er antagelig flinkere til å løse problemer enn folk flest, ifølge Britisk forskning. Jeg tror jeg er litt der, ikke det at jeg er superflink til å løse problemer, men små ting som jeg tusler med hjemme har jeg hatt en tendens til å løse (delvis) ved hjelp av drømmer jeg har hatt. 
Jeg mistet min far tidlig på åttitallet og til tider så våkner jeg svært lykkelig og uthvilt for da har jeg hatt en svært god prat med pappan min. Dette er den beste drømmen og den er tilbake vendende og svært givende. Vi kan prate om alt og det er til tider svært oppdatert. Om dette beviser noe som helst er jo svært diskutabelt og jeg må si at jeg ikke tror på det, men det gir meg en usedvanlig god følelse på morgenen.

Dette er altså pappen min og jeg føler jo at jeg slekter litt på han, jada han var sjømann.

Helt avslutningsvis så er drømmer stort sett ganske så behagelige og på godt Norsk så heter det vitenskapelige studie av drømmer for oneiromanti. Så da vet du det, RulleRolf leverer ukjente ord på en mandag. 



1 kommentar:

  1. Kjenner meg igjenn i og kunne fly,men det er noen år siden nå

    SvarSlett