Totalt antall sidevisninger

lørdag 26. juli 2014

Lang tur, mat medbrakt......

Ja dette er en tur jeg har gledet meg til lenge og planlagt like lenge. Nå ble det brått litt forandringer på arbeidsfronten og avreise kunne fortas på langt kortere varsel enn planlagt tidspunkt utpå høsten engang. Faktisk så kort at jeg ikke fikk reist med ferja til Strømstad og handlet litt taxfri varer, les øl.
Planen er jo at jeg skal ha med all mat og drikke (bortsett fra vann) Det betyr 24 bokser med øl og alt kjøtt samt ris, 5 løk, 3 paprika og en pose sukker erter pluss diverse pålegg, 2 pakker med pumpernickel brød (god holdbarhet) halv flaske whiskey og en liter hvitvin. alt ble med bortsett fra øl, det ble en 10 pack med Hansa og tilatelse til å etterfylle. En planlagt middags stopp i Kragerø på El Paso er lagt inn. Hadde jo grunnkurs del 2 på søndagen og konemor skulle kjøre meg til Mandal, alt stasj var pakket i bilen og kun kjøttet lå i kjøleskapet som konemor skulle ta med når hun hentet meg. By the way stor takk til kajakk sport og fritid for utlån av firmabil, er redd suzuki`n ikke hadde klart den veien tur retur. Kjørte del to av grunnkurset med Point 65 Freya, så jeg ikke skulle plundre med flere kajakker. Konemor stod på land og ventet når vi kom tilbake til Lahelle og vi kjørte rimelig kjapt avgårde. En deilig middags stopp på Brokelandsheia stod på programmet og deretter gikk turen rett til Mandal og sjøstranden camping. Heiv ut all stasj og konemor kjørte hjemover igjen, det var jo da hun sa at hun hadde glemt alt kjøttet hjemme..... Gjør ingen ting sier jeg, finner noen sjapper underveis.. Våknet klokken 06.00 og var klar for avreise klokken 07.17
Fin strand og jeg er helt alene så tidlig bortsett fra tre rådyr.

Brua ved Langvika i motsol

En rask stopp ved Skogøysundet for litt påføring av solkrem.

Nord på Skarpøya for en lunsj, det har blitt 5 timer i motvind, motstrøm og delvis motsol.
I området Oksøy/Ryvingen var det til dels store bølger og mer vind, 1,5 til 2 , ble litt stresset for jeg kjenner jo ingen landingsområder her og jeg padler delvis langt ut, men ser noen øyer jeg kan gå bak om det skulle bli for ille. Her må jeg bare si at Freya`n oppfører seg meget bra, den har jo som kjent et sparkebrett og man kan sitte med bena samlet og det gjorde jeg nesten hele tiden, så stødig oppleves den.
Lading må til, sammen med lading av kroppen, det er bare så varmt i dag

Møtte denne på vei inn til Kristiansand, Sea cloud 2, jeg padlet forbi Kristiansand.
 Sea Cloud 2 er et 5 stjernes privat eid skip, du kan leie det hvis du skal gifte deg eller bare vil ha en spesiell fest, her er mer info om skipet
Den første øl på den første dag, smaker bare helt utrolig godt.
Første camp er på Stokken og jeg har padlet ca 45 kilometer i dag og det blir en vegetarwok i dag, takk til konemor  ;ø)
15 meter over sjøen fant jeg denne krakken.

Hengekøya er bare så digg.

øl og nøtter etter midagen er topp.

Før pakking....

Magisk alt er borte.

Rute på dag 1.
Dag 2
Våkner til en fabelaktig stille og fin dag, velger å drøye avgangen litt og er ikke på vannet før klokken 10.00. Det blir motvind, motstrøm og motsol i dag også, men det er sikkert karakterbyggende. Det er veldig pent her jeg padler på upadla mark eller sjø og glad og fornøyd runder jeg et nes og tror nesten ikke jeg ser det jeg ser, men jeg ser jo det jeg ser og må padle bort til en hjuldamper! Ja du leste riktig en hjuldamper i Norge, det hadde jeg aldri trodd jeg skulle se.
Som tatt ut av et Lucky Luke album

Denne er visstnok bygget i Norge og er en partybåt, men en kul party båt da.
Mot Blindleia

Her var det en appelsin stopp og tisse stopp ved Steinøysund

Bare et nydelig sted.

På vei inn mot Nilen, her inne var det pent

Så møtte jeg et ektepar som padler fra Kristiandsand og bare padler nordover, hun i Kajakkpro Nemo, fine båten.

Ved Brekkestø for litt kjøtthandel og sjekk iskøen midt i bildet.
Padler videre og padler i Blindleia og finner et sted for hengekøya på Herøya rett syd for Grimstad.
Har bare vært på tur i to dager men her skåler jeg med meg selv..... Fremdeles på Herøya
Deilig med hvitvin i sola da,mangler bare reker.

Ser ikke frisk ut men føler meg helt topp, deilige hengekøya.

Klar for nedrigging, snakeskin på plass.

Mye skit som skal med, dagens lengde ble 47 kilometer.
Dagens rute
Del to kommer snart.

1 kommentar:

  1. Artig å følge deg Rolf! God tur videre!

    SvarSlett