Totalt antall sidevisninger

mandag 29. august 2011

Oslo Surfski Challenge

Det er første gang dette arrangeres og det var 2 spente deltagere fra Horten, 1 fra Nøtterøy og en fra Melsomvik som lurte på om det ville være store bølger så langt inn i Oslofjorden. Det kan jeg love dere at det var, de største var mellom 1,5 og 2 meter og vi hadde et rodeoritt i ca 14 km i en 17 km lang løype. Dette kan beskrives med et ord nemlig Yihaaaa. Det var så gøy og surfe og leke i bølger i ca 15 km uten tanke for å måtte snu og padle motsjø hjemover igjen. Alle foto Christin Aronsen

Det var en strandstart og det var jo hektisk, de med havkajakk og toere fikk ikke padle før førstemann satt i båten.
Det var oppmøte på Oslo kajakk klubb sine lokaler i Bestumkilen for briefing og utdeling av startnummer og slikt. Møtte en del kjente og det er jo koselig.
Rino ikke så langt etter start.
Det så ikke så "gæli" ute på sjøen når vi stod inne på stranden men fy inn i heite for noen bølger og surfer det ble der ute, innerst i Oslofjorden, det hadde jeg ikke trodd gitt.
Jeg minner om at kajakken er 6,5 meter lang så det er lange bølger, starten ser vi i bakgrunnen.
Kort etter starten så er ikke bølgene av de største men det bygger seg etterhvert skikkelig opp.

Tunga rett i munnen her, det er bare ca 14 km igjen ;ø)
Det var ikke mange jeg så underveis for det var fritt valg av løype, jeg valgte å padle relativt langt ut for så å ha vinden og bølgene mest mulig i ryggen. Dette var ganske greit men hvor pokker er det vi skal etter ca 10 km padling så er jeg helt på jordet, eller midt i sjøen. Jeg aner ikke hvor jeg skal og det er jo litt flaut, treffer en annen og vi blir vel sånn ca enig om hvor vi ikke skal, om ikke annet.Så ser jeg plutselig en padler langt foran meg og det hjelper, regner ut sånn ca at det stemmer og følger etter han.
Gleb Greben i godt driv, han fikk første plassen på 1.06.13
Regn ut snitthastigheten på det dere 17 km på 1 time og seks minutter.............. Dette var så gøy å være med på at jeg savner ord, gleder meg allerede til neste år og med litt bedre følgebåt oppfølging så blir dette en klassiker, det ble litt dramatikk da noen ikke dukket opp osv.
Følgebåter er greit å ha.
Kom etterhvert i mål, ikke noen kanon tid men jeg er fornøyd med vel gjennomført og en tid på 1.36.36 jeg veltet ikke tross de rådene forhold. Hadde til tider mer vann i båten enn det som godt var ;ø) Da er det godt man har en selvdrenerede båt, bare det at hver gang han var nesten tom så kom det en stor bølge og fyllte han opp igjen ;ø(
Redningstjensten, detter før det ble bruk for den.
Oppsummering av dagen en stor takk til Oslo kajakk klubb som steller i stand slikt noe for oss. Kjempegod mat når vi kom i mål, bra dusj/garderobeforhold. Det som var litt negativt var vel at en følgebåt eller to lå fortøyd før alle var inne og litt usikker på veivalg underveis gjorde sitt med hensyn til navigeringen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar