Totalt antall sidevisninger

lørdag 18. mars 2023

Konserter.

 Noe skal man jo skrive om og i denne omgang Pink Floyd og Roger Waters. Jeg oppdaget Pink Floyd når jeg jobbet på Dag og natt, et gatekjøkken i Tønsberg, sånn ca høsten 1978. Da kjøpte jeg en kassett med Wish you where here. Ble solgt på flekken, jeg altså ikke kassetten. Etter hvert kom nok mesteparten av deres album i mitt eie. I 1988 så kom Pink Floyd til Norge og de skulle ha en konsert på Valle Hovin, der troppet jeg opp for å si det sånn. Jeg har vært på en del store konserter men aldri opplevet maken til lyd. Lyd bildet var helt surrealistisk. 

Prisen på 200 kroner var vel ikke helt feil.


Set list på konserten i 1988 var:

Shine on your crazy diamond (part 1-5), Signs of life, Learning to fly, Yet another movie, Round and around, Sorrow, The dogs of war, On the turning away, One of these days. Time, On the run, The great gig in the sky, Wish you where here, Welcome to the machine, Us and them, Money, Another brick in the wall (part 2), Comfortably numb. Ekstra nummer One slip og Run like hell.

Det må sies at Comfortably numb som David Gilmore spilte på Valle Hovin muligens er en av de beste han har gjort live. Han improviserte noe helt inn i granskauen på dette nummeret og det var en utrolig reise å være med på.






Pink Floyd i 1988 spiller uten Roger Waters og det synes jeg er synd, han er jo den kreative delen av Pink Floyd, mer om Roger Waters senere. Nå spoler vi 6 år frem i tid, fremdeles på Valle Hovin. Pink Floyd spiller igjen og jeg trodde ikke det kunne bli bedre enn i 1988 men jaggu meg så feil kan man ta gitt. 1994 ble et bra konsert år på alle Hovin, her spilte Bruce Springsteen, Prince, U2, Michael Jackson med flere. En gammel venn som var på alle konsertene uttalte at de andre dugde som oppvarmings band - Jeg tror på han ennå.

Set liste i 1994 var som følger:

Astronomy domine, Learning to fly, What do you want from me, On the turning away, Take it back, Coming back to life, Sorrow, Keep talking, One of these days, Shine on your crazy diamond (part 1-5), Breathe, Time, High hopes, The grat gig in the sky, Wish you where here, Us and theme, Money, Another brick in the wall (part 2) Comfortably numb.

Ekstra nummer: Marooned (live debut) og Run like hell.

Neste innlegg handler om konsertene til Roger Waters.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar