Totalt antall sidevisninger

fredag 10. april 2020

Fra Rødberg.

Og hjem såklart.
Først og fremst en stor takk til datter Amber som valgte å stå opp før klokken 06.00 en skjærtorsdag (tidlig) morgen. Vi har lastet velomobilen på taket, det gjorde vi på onsdagskvelden så vi slapp å tulle med det på morran, da er vi jo passelig smarte. Det å sette seg i bilen en kald morgen og vite at vi skal kjøre nesten 20 mil er jo hyggelig på en måte. Det ble mer enn hyggelig for praten gikk om det ene og det andre. På vei oppover i dalom så synes jeg det var mye oppoverbakker i feil retning, altså når jeg skal sykle nedover igjen.....
Rødberg sentrum skjærtorsdag morgen, klokken har såvidt passert 09.00, minus 1 i lufta men sola skinner.
Ble et raskt toalett stopp på Shell Rødberg og og litt organisering i veloen før jeg begynte å tråkke avgårde. Fordelen med å starte i Rødberg er jo at det nesten er nedoverbakke hele veien. Denne turen starter jo med en skikkelig lang nedoverbakke og det blåser friskt på huet, glad jeg har en buff påsatt.
Allerede etter en liten kilometer så øker hastigheten markant og jeg bikker 76 kmt og jeg holder denne hastigheten ganske lenge, passerer Skjønne kirke i en hyggelig hastighet og like etter så kommer Amber kjørende forbi meg.
Den ligger fint til langs Rv 40.
Skjønne kirke er en langkirke i Nore og Uvdal kommune som ligger i Buskerud fylke, det ble feil den ligger nå i Viken fylke. Kirken ble tegnet av Henrik Nissen og oppført i 1879-80 av byggmester Gulbrand Johnsen. Kirken ble innviet 5 oktober 1880, kirken er laftet, bortsett fra tårnet som er i bindingsverk. Antall sitteplasser er ca 230. Litt historie der altså levert av RulleRolf i samarbeid med Google ;ø)
Som skrevet tidligere her så startet jeg på Rødberg og Rødberg ligger ca 369 meter over havet etter 2 mil eller 20 kilometer om du vil så er høyden over havet redusert til 270 meter, da går det unna Gunnar og jeg har til da hatt en snitthastighet på ca 40 kmt uten å anstrenge meg noe særlig.
Allerede har så har jeg tatt et segment på Strava som heter Dukes of Hazards ligger nå på en 6 plass overall der, men tar jeg denne turen en gang til så klatrer jeg oppover på dette segmentet.
Dette har vi ikke sett for mye av på Nøtterøy, mye snø på toppene gitt. Dette er ved Norefjorden.
Langs Norefjorden går det greit unna og jeg kommer over til Kravikfjorden og her møter jeg noen oppover bakker som jeg nesten ikke kjenner, dette er magisk. Før jeg vet ordet av det så er jeg på Veggli og ikke trodde jeg at det skulle gå så fort.
Da har jeg syklet ca 33 kilometer og det har gått greit unna, og det er bare ca 66 kilometer igjen til Kongsberg. Jippi.
Fra et nødvendig tissestopp langs Rv 40.
Tiden flyr når livet leker og musikken som strømmer ut av høytaleren gjør så klart tråkkingen ennå enklere. Ulykkelig nok så var det ikke mange Circle K stasjoner på veien men Circle K Lampeland holdt åpent så der ble det stopp og det smakte godt med litt kaffe i koppen og i kroppen.
Jeg er veldig glad i kaffekoppen min, dette er fra Lampaland.
 Her kom jeg i prat med en kar med en hyggelig familie som lurte veldig på hva jeg kom ut av. Ble mange spørsmål og mange svar, han gikk nesten på ryggen når jeg sa at jeg startet på Rødberg og skulle sykle til Nøtterøy. Tror jeg hadde passert 75 kilometer her og med en snitthastighet på over 35 kmt. Kaffen og deler av matpakken ble fortært i velomobilen mens jeg tråkket lystig videre.
Ikke langt unna til Kongsberg men her måtte kaffen ut gitt.
Kommer vel til Kongsberg og stopper ved Shell på Friedland for å sjekke veien gjennom Kongsberg, da kommer det også en familie bort for å sjekke hva dette er og jeg svarer villig vekk såklart. Får en fin forklaring og legger avgårde igjen. Over Lågen ved denne store fossen og får noen fabelaktige flotte sykkelstier ned mot Skollenborg. Fra Skollenborg og forbi denne golfbanen er det en herlig lang nedoverbakke som jeg må besinne meg litt på. Her kommer jeg inn på et nytt segment som heter Skollenborg rundkjøring Fv 83, her klarer jeg en 4 plass totalt, kommer jeg tilbake så skal jeg klatre på denne listen også ;ø)
Jeg velger å svinge av Rv40 og tar av mot Bjerknes, kommer da inn på Fv83 som tar meg til Efteløt og her spiser jeg resten av matpakken min i et nydelig solskinn og sitter og ser på trafikken mot Hvittingfoss. Kommer vel avgårde igjen og Hvittingfoss blir et tilbakelagt tettsted og veien går innom Andebu og et besøk hos svigermor, det var koselig og veien går via Dyrsøveien før jeg kommer ned på Andebu veien igjen.
Fikk jo en øl i Andebu og da måtte jeg stoppe og lette litt på trykket igjen.
Jeg er egentlig hjemme igjen langt tidligere enn det Google maps foreslo og det er jeg fornøyd med. Totalt så syklet jeg 184,6 kilometer på 6 timer og 20 minutter med et snitt på 29,1 kmt 😎