Totalt antall sidevisninger

torsdag 26. september 2019

En kveld uten tv.....

En vanlig onsdags kveld på øya og øya er Nøtterøy. Kommer hjem fra jobb og det plinger inn en beskjed på talertuten om at vi er uten nett. Skal si man er sårbar når både tv og nettet får all informasjon fra en tynn fiberkabel. Alt var bedre før sier de. Vel vi hadde en kanal og en antenne og faktisk et tv (ikke minst) Så kom svensk tv og vi måtte få opp en antenne til på taket. Da hadde vi to kanaler å velge blant og vi måtte reise oss opp av godstolen for å skifte kanal på sort hvitt tv`n. Mener å huske at tv`n vår var på hele 24 tommer og med en krummet skjerm som en halv medisin ball.
Utvalget av programmer var jo deretter. Jeg husker godt Kruttrøyk og Festus og "på med pilen Palle".
Husker ikke helt hva og hvilket program som sendte dette men moro var det å følge med på tidlig på syttitallet. Det ble også en veldig kjent kommentar den gangen. Fem myror er mer enn 4 elefanter, var også et delvis morsomt program. Anslagstavlan var også et interessant program med korte filmstubber og opplysnings program.
Ved juletider var det svenskt tv som gjaldt, Trazan Apansson og Banarne var julens høydepunkter. Pippi Langstrømpe glemmer vel ingen.
På norsk tv så hadde vi Pompel og Pilt, Rumlingene og Mr Nelson, ting som dette ga de fleste et varig men vil jeg tro. Etterhvert kom halvsju og jeg glemmer ikke Espen og Ann Mari, spilt av Ivar Dyrhaug og Turid Øversveen. En kjekk og joikende samegutt ved navn Ante ble også fulgt med på.
Titten Tei og bjørnen Colargol var gode navn som jeg husker.
Erik Bye sine reiseprogram var svært spennende, fysikk på roterommet var også veldig spennende og jeg glemmer aldri programmene til Per Hafslund, han var passe gæern og jeg tipper det er han som ga mang en liten gutt opplevelser for livet.
Familen Asthon var en engelsk serie som tok for seg livene til en familie under krigsårene.
Onedin linja var også en serie som jeg fulgte litt med på, Kaptein Bains var tøffingen over alle tøffinger spilt av Peter Gilmore.
Før i tiden var det faktisk spennende å følge med på melodi grand prix, husker til og med Abba som vant med låten Waterloo og det skjedde i 1974.
Odd Grythe hadde et eller annet show muligens lørdagsunderholdningen og tilfeldigheten ville at Barbi Benton stakk innom.
I tv intervjuet fortalte hun innledningsvis om en strabasiøs biltur i snøstorm mellom Århus og København. Da var det programleder Odd Grythe, som ikke fremsto veldig sterk i engelsk, stilte den amerikanske stjernen det legendariske spørsmålet: "Did you hav pigs in your decks?"
Hun svarte forfjamset: "I dont know that expression".
Og vi kan vel ikke glemme Pelle Parafin, det var jo forsåvidt nyskapende. Et annet program som fikk meg til å sitte stille var den berømte Franske dykkeren Jaques Costau sine reise programmer.
Sports sendinger var sports sendinger da som nå, men i dag er det noen flere kameraer og litt bedre grafikk. Av musikk programmer var det mest felegnukk som gjaldt, i alle fall som jeg husker.
Nakne damer fantes ikke og hvis vi fikk se en pupp så var det ramaskrik dagen etter i alle aviser.
Finsk fjernsyns teater var og ble en snakkis, likeså den norske varianten. Se på det i dag og du vil gremmes. Hvem kan vel glemme Røtter med slave gutten Kunta Kinte? Tv serien mot alle vinder med Jon English, var en liten høydare det og jeg var til og med på konsert med han i Oslo.
Rart nok jeg husker da Neil Armstrong og de andre ble skutt ut i en gigantisk rakett og de satt sine ben på månen. Husker godt alle romfarts relaterte ting man kunne få tak i, måne pulver (ishockey pulver i dag) minnemyntene som man fikk på Shell, det var tider det. I mellomtiden så venter jeg på at nettet skal komme tilbake med 100 kanaler og tilgang til den store webben igjen. Det var nå deilig med en liten pause fra det store digitale rotteracet. Jeg må innrømme at jeg ser frem til å komme "online" igjen på en 50 tommers helt flat skjerm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar