Totalt antall sidevisninger

søndag 11. august 2019

Tur og retur Nøtterøy Oslo.

Jeg er kanskje en liten sta jævel, men har jeg bestemt meg for noe så blir det som regel gjennomført.
Ta torsdag 8 august da bestemte jeg meg for en slik tur på fredag 9. For de som kjenner meg så ble det jo litt rødvin i sofaen, altså jeg søla ikke men alt havnet der det skulle.
Blir jo litt tv titting og småprat med mor ut mot de sene kveldstimer. På god vei ut av folkeregistret med tanke på inntaket av rødvin så sier jeg godnatt og setter klokka på 04.30........
Aldri særlig godt når klokka ringer men jeg spretter opp (hater å snooze...) Kommer kjapt i sykkel klær og lager en enkel matpakke pluss 2 bananer. Vann er fylt på i to flasker og en kopp kaffe er med i veloen. Klokken er 04.56 når jeg tråkker ut av garasjen. Første planlagte stopp er Kopstad-krysset og Circle K der. Fyller på kaffekoppen og kjøper et wienerbrød, de 30 første kilometer er tilbakelagt. Fordelen med en velomobil er jo at jeg kan tygge wienerbrød og drikke kaffe mens jeg sykler.

Fra de første meterne langs Kirkeveien.
Avreise Circle K Kopstad-krysset, solen er på vei opp og dette tror jeg blir en bra dag.
Det er koslig å sykle på veien mot Holmestrand og etter Hellandkrysset på riksvei 313 så bikker hastigheten 85 kmt, deilig med litt bakke om morran. Det er jo fremdeles tidlig fredagsmorgen og Holmestrand våkner såvidt til liv når jeg sykler gjennom sentrum. Ja det er mange som kikker og kommer med tommel opp.
Sande i tåke, her var det veldig behagelig å sykle, lite trafikk og fine veier.
Lierbakkene, denne var lang, men jeg har god tid jeg.
På vei opp denne bakken så tar jeg sjansen på å sende en tekst melding til konemor, klokka har passert 08.27 og jeg skriver på vei opp Lierbakkene og hun repliserer er på vei opp av senga..... Seriøst jeg sluttet ikke å flire (for meg selv) før jeg kom til Sandvika.
Drammen i bakgrunnen, ennå et godt stykke igjen til toppen.
Kommer opp til Bauhaus og Liertoppen kjøpesenter og endelig begynner det komme noen nedoverbakker igjen. Jeg fylte jo kaffekoppen på Circle K Drammen og nyter godt av en kaffekopp og en brødskive fra matpakka mens jeg tråkker i vei. Veien går relativt uproblematisk videre men stol ikke helt på Google maps, ble en liten detour i Asker, men jeg har det som sagt ikke travelt.
Her er Bygdøy på høyre side og ellers så er det fine sykkelveier på vei mot sentrum.
Klokka er nå 10.45 og jeg har en avtale med Amber på Operaen klokken 11.00, dette går veien. Kommer greit frem og sykler ut på plassen foran operaen og det blir nesten som en omvendt Moses effekt når jeg sklir ut på marmoren her. Det kommer en busslast eller en hel masse med japanere med kameraer rundt halsen og vil ta bilder, det får de lov til såklart.
Ny reklame og egenreklame er på plass, takk til Studio Z.
Vi tok bilde litt for sent, her har de fleste fått sitt og gått. Foto Amber Kristoffersen
Noen gjorde litt mer ut av det. Foto Amber Kristoffersen
Ble en hyggelig stund med Amber her inne og vi dro på en cafe og tok hver vår islatte som passet veldig godt med tanke på temperaturen i dag. Jeg sier farvel og spør hva hun skal gjøre i dag og hun svarer ganske greit at hun skal shoppe litt. Gleder meg til neste gang vi sees.
Veien går nå opp mot Ekeberg og det går helt supert, kommer i prat med en TDF syklist og han er synlig imponert over denne velomobilen, det ender med en fistbump og god tur videre. Planer er nå en stopp på Kolbotn eller Kullbunnen som de sikkert sier her inne. Her er det nemlig en Circle K stasjon igjen så jeg får fylt på litt kaffe igjen. Jeg er helt gæren i dag og bestiller en burger også, det har jeg egentlig fortjent tenker jeg. Kjøper en pose med moreller fra en grønnsaks vogn på utsiden.
Veien går lystig videre og det blir en liten detour før jeg kommer til Ås, stol ikke blindt på Maps....
Jeg har det som tidligere skrevet ikke særlig travelt og kilometer etter kilometer tilbakelegges. På vei mot Vestby så roter jeg meg bort i skauen igjen ennå jeg prøvde å unngå denne veien. Trodde jeg hadde unngått denne skogsturen etter forrige ukes happening.
Dette er markert som en sykkelsti..... Neste gang vet jeg hvor jeg skal ta av.....
Stopper innom et hus og spør fruen om jeg kan få fylt opp litt vann i flaskene mine og det er såklart i orden. Det gjorde seg for å si det sånn, ja det er varmt i dag.
Veien mot Moss er veldig grei å sykle og i speilene min så ser jeg en TDF rytter igjen og jeg drar på litt og ser han prøver å henge på men han må gi opp gitt. Det er veldig tilfredstillende å observere. Jeg kuler`n litt og han er ikke uvillig til å slå av en prat, han var synlig imponert over hastigheten min. Ble en koselig prat og vi sa farvel i en oppover bakke. Kommer vel inn til Moss og får komme ombord på fergen som ligger klar til avreise. Jeg er litt sær så jeg sitter i veloen på overfarten, men jeg koser meg bare så det er sagt.
Like etter Horten så bikket jeg 200 kilometer.
Det er jo ennå et stykke hjem og summa sumarum så ble det 224,2 kilometer i dag og et forbruk av kalorier på 10514. Neste langtur må bli lenger. Geilo og hjem kanskje?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar