Totalt antall sidevisninger

søndag 4. august 2019

Oslo og hjem

Lørdag 3 august ble en god dag, vi hjelper vår datter med å flytte til Oslo og studier der. Det var da det slo meg en tanke om at vi kan ta velomobilen på taket så sykler jeg hjem. Stol ikke blindt på maps, mer om det litt senere. Etter en del bæring av kasser osv osv så sa jeg takk for meg og satt meg i veloen. Fra Diakonhjemmet til Nøtterøy via Østfold er planen i dag. Maps foreslo en tur gjennom Slottsparken og det er kult for da kan jeg ta et bilde foran Slottet.
Et sted i Oslo, på vei mot Slottsparken i alle fall.
Her er jeg da og mens jeg holder på å fotografere så kommer det en gardist.....
Denne gardisten sier at dette er forbudt, hva da repliserer jeg, er det forbudt å ta bilder? Nei slike kjøretøy er forbudt sier han. Mellom oss og hovedinngangen så sykler folk og jeg spør om det er lov. Ja det er lov sier han og da sier jeg at dette er også en sykkel som kun går på pedal kraft. Jeg må tydligvis ha vært observert en stund for det foregår litt samtaler på sambandet. Ja ja jeg fikk bildet jeg ville ha om ikke annet.
Straks ute på Karl Johan, men fy for en vei å sykle på, brostein og atter brostein.
Lurer egentlig på hvor mange bilder som ble tatt på min vei nedover Karl Johan, tomler opp og bare hyggelige kommentarer. Jeg ble samtidig litt skremt av antall el scootere som lå over alt, snåle greier.
Veien gikk sakte men helt greit via Karl Johan og så forbi Operaen. Kommer deretter greit inn på Kongsveien og tusler rolig oppover Ekeberg skråningen. Møter en masse mennesker og alle smiler og hilser.
Egentlig ganske fint her oppe.
Først trodde jeg det var en gnom med en kjempe raper.... I nærheten av Ekeberg.
Første pitstopp, Kolbotn, panini og en kaffekopp på Circle K.
Ble noen fine veier sydover og noen fine bakker. Samtidig så har jeg hatt noen små bomturer og har måttet rygge litt osv osv. Ved Ås eller deromkring så ble jeg geleidet ut på en superlang grusvei, den var iogfor seg fin å sykle på men verre skulle det bli.
Før jeg kom inn på grusveien så var det en utrolig lang og fin sykkelsti, her vil jeg tilbake.
Denne ble lang, men jeg holdt en hastighet på ca 20 til 25 kmt.
Grusvei så langt man kan se.....
Denne stien varte omtrent 1 kilometer, det er dette jeg mener med "ikke stol blindt på maps"
Før jeg kom så langt så stoppet jeg ved et hus og bommet litt vann hos en hyggelig kar langs Hogstveien noe syd for Ås. denne skogsturen gikk etterhvert over i en knakande flott vei.
Et lite stykke syd for Vestby, ved Kjensttjernet, så står det en bil og en mann og signaliserer at jeg skal stoppe. Jeg ligger i drøye 50 kmt og rekker å gire ned og stopper ved en hyggelig mann med et kamera. Han sier han har observert meg og var imponert over farten jeg holdt. Han lurte på om det var mulig å ta noen bilder for han kom fra Vestby avis, jeg er jo ikke treg å be for å si det sånn.  ;ø)
Blir spennende å se hva han skriver.
Veien gikk greit til Moss og plutselig så var jeg på ferja, svele og Munkholm gjorde godt i en svett kropp.
Ankomst Horten og porten går opp.
Hadde selskap av 10 spreke damer på hver sin svære offroad sykkel, mye pent å se på. De skulle til Prekestolen og jeg fikk overtalt de til å ta seg en tur til Lysebotn i samme slengen.
Slagentangen i bakgrunnen og jeg har akkurat passert Borre kirke.
Da er det bare 24 kilometer til så er jeg hjemme og et stort glass rødvin skal jeg unne meg i kveld, det blir sikkert flere også. Fornøyd med dagen etter 114 kilometer i et flott landskap, blir nok ikke siste turen på denne ruten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar