Totalt antall sidevisninger

mandag 15. april 2019

Til broderfolket i øst.

Påsken er her jo bare en gang i året og dette året så er den litt sent, litt sent er bra. Er som regel mye varmere da og bra er jo det. Konemor og meg selv planla en liten harrytur på palmesøndagen og jeg er som regel ikke vond å be, særlig ikke når det gjelder en buffet på ferga hjemover. Det var jo først når hun sa at du kan jo sykle, siste forsøk endte jo på Svinesund brua....  Fikk jo nesten ikke sove skal vite for jeg vil jo stå tidlig opp, det gjør jeg i og for seg bestandig men litt reisefeber får ta skylden. Kort fortalt så var jeg i sykkelen kl 07.30 og kursen var satt retning Horten.
100 meter etter take off Kirkeveien minus 2 grader på morran.
Når jeg ligger i denne velomobilen så har jeg det godt, kaffen er med i en Circle K kopp (laget hjemme) og musikken spiller greit fra MP3 spilleren, da leker livet gitt. Ankommer Horten etter forbausende kort tid og triller ombord i Bastø fergen, det er jo gratis for oss som sykler selv om han i billett luka så litt skeptisk ut ;ø).
Ekspress sykkelsti er noe som burde vært over alt, det er gøy å sykle her i Horten.
Her en hyggelig kar på Harley, vi hadde en flott prat under overfarten eller over underfarten.
Ankommer Moss og legger lystig veien bak meg etter hvert som jeg sykler fremover, pussig det der gitt. Jeg har sagt det før og det er så deilig å tråkke i denne sykkelen og plutselig så er jeg i Råde
Dette er et stykke etter Råde og Sarpsborg er neste stopp.
Vel neste stopp skjedde jo etter en feilnavigering ved Solibrua, der hvor man kan kjøre til Rolvsøy, der bommet jeg og syklet på en utrolig fin vei, perfekt nedoverbakke og den ene bonde gården etter den andre passerte jeg i god hastighet, plutselig så går veien over i en grusvei, da begynner ting å demre og kanskje jeg har valgt feil vei...... Sjekk av kart på gps og da var det bare å snu da, jippi de nedoverbakkene er nå oppover bakker pussig nok. Her på Aagaardveien så var det jo veldig pent da (om ikke annet) Kommer etterhvert over Sollibrua igjen og jeg velger da vei 112 og Greåker venter i det fjerne, her ble det også en liten feilnavigering og jeg sykler på en relativt trafikkert vei nr 109 for å være nøyaktig, men det går helt greit og så enda en feil i selve Sarpsborg, skulle vært på Greåker veien som går over i vei 109 så hadde jeg kommet rett til brua som jeg skal krysse Glomma med. Etter litt småkrøll så er jeg ute på 118 igjen og nå heter den Skjebergveien og dette er god knall. passerer Skjeberg og snart er Svinesund innenfor rekkevidde. Forrige gang så måtte jeg gi opp å sykle til Strømstad da deraileren ble ødelagt. Dette gikk greit i dag endelig så fikk jeg syklet over den gamle Svinesund brua og Norby kjøpesenter er snart innen rekkevidde, der skal jeg møte min sjåfør, les konemor og vi skal spise lunsj før hun handler litt sånn harry.....
Vi kom frem helt likt, så finnes det de som sier at å sykle det tar tid.......Blå Subaru er våres ;ø)

Der er Strømstad skiltet.

En svært god lunsj er over og jeg fikk beskjed av konemor om å sykle til Strømstad og finne meg en plass i solen og bestille en øl eller to, treg å be er jeg som sagt ikke. Rett i overkant av en mil til Strømstad så syklet jeg gjennom sentrum og fant en god pizza sjappe, men jeg kjøpte kun korn suppe.   Jeg hadde 1 god time til rådighet så da ble det vel et par øl da og veldig mange skuelystne som stoppet og pratet.
Det var også ganske kult å sykle inn på fergeterminalen, ble noen spørsmål der også gitt ;ø)
Å vente på ferja er like kjedelig om man sitter i bil eller velomobil.
 
Like iverige er disse ferge mannskapene som vinker bilene på plass, men mange hyggelig kommentarer også her. Deilig med buffet på ferga og øl og vin sklir raskt ned. Heldigvis er det tre hjul på velomobilen og jeg drakk ikke så mye som det høres ut som bare så det er sagt.

– Syklister faller utenfor bestemmelsen, men disse kan rammes av vegtrafikklovens paragraf 21, som setter forbud mot å føre kjøretøy - blant annet sykkel - når man er i en slik tilstand at man ikke kan føre kjøretøyet på en trygg måte, forteller Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening.

Likevel dette som er skrevet over her kan tolkes dithen at man kan drikke og sykle men innenfor rimelighetens grenser. Fergen ankommer Sandefjord om 20 minutter og vi fordeler taxfri kvotene mellom oss og avtaler å møtes ved Brødrene Berggren så konemor kan ta mine flasker osv osv. Like gøy å sykle av ferga og gjennom politi kontroll og tollkontroll, men alle smiler og kommer med gode kommentarer. Klokka er nå nærmere 20.00 og jeg har ca 4 mil igjen å sykle men jeg gleder meg.
Dette er rett vest for Sandefjord lufthavn Torp.
Gleder meg til jeg kommer opp til Skjee Kirke for derifra og mot Semsbyen så er det nesten en eneste lang nedoverbakke og her er det rett og slett dritgøy å sykle, ligger i jevnt 60 kilometer i timen. Litt oppover bakke ved Krizoo før det raser utfor igjen ned mot Semsbyen. Blir en rask stopp på Circle K og en kopp sjokolade før jeg racer over Semslinna.
Ser jo ikke riktig frisk ut men de gærne har det godt er det noen som sier.
Signaturen på Kaldnes med gjestehavna i forgrunnen.
Nå er det bare en halv time til med tråkking så er jeg hjemme igjen da skal det smake med litt vin tenker jeg. Totalt så tråkket jeg 172,3 kilometer i dag og jeg er rimelig fornøyd med egen innsats og med de begrensningene jeg har pådratt meg, ingen grunn til å sitte å sture. Ble nesten 14 timer og 30 minutter totalt med fergene inkludert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar