Totalt antall sidevisninger

onsdag 16. september 2015

Jeg en vinterpadler?

Jada jeg padler hele vinteren men tenkte at noen tips og triks og smarte innkjøp vil være på sin plass nå når vi nærmer oss den kalde og hvite vintertid. Det er egentlig ingen grunn til å legge bort kajakken selv om det begynner å bli kaldt. Jeg sier bruk kajakken hele vinteren og opplev skjærgården i et nytt lys. Noen enkle innkjøp og man kan trygt padle vinteren igjennom, selv uten tørrdrakt som kanskje vil være den største utgiftsposten. Uten tørrdrakt spør du kanskje? Ja sier jeg, du kan padle uten tørrdrakt men da med noen selvpålagte restriksjoner. Nummer 1 er selvfølgelig å aldri padle lengere fra land enn du kan svømme. Nummer 2 er at du kan padle i en hyggelig avstand om du bare har på en våtdrakt. Nummer 3 tenk på været, du trenger ikke å dra ut når det blåser hatter og høy og du kun ser kloremerker etter forsjellige dyr...
Vinterpadling er sol og pent.

Vinterpadling er også vind og snødrev, like moro dette.
Noen ganger kan det være en utfordring å komme seg på sjøen.
Kjøper du derimot en tørrdrakt så har du en jungel å velge i, personlig så er jeg meget fornøyd med PeakUK sin onepiece som de kaller den. Selges hos Kajakk Sport og Fritid i Sandefjord til ca 6500 kr, denne drakten har to geniale ting, det ene er inngangen som består av en glidlås fra ankel til ankel og det andre er halsen som ikke gir deg kvelningsfornemmelser, du kan faktisk "lufte" halsen når du padler og den er tilfredstillende tett. Teknisk sett så har denne drakten en vannsøyle på 25 meter, dette sier noe om tettheten. En konkurerende drakt til den doble prisen har en oppgitt tetthet på glidlåsen til 6- SEKS meter!!!
Så er det tema sko eller hva pokker skal jeg ha på bena? Jeg anbefaler høye padlestøvler som er vanntette.
Disse koster kun kr 650 hos Kajakk Sport og Fritid i Sandefjord. Hvorfor vanntett når jeg allikevel har på tørrdrakt? Joda ta på deg lave neopren sokker og sitt der med vann rundt føttene, det blir kaldt, sitter du der  uten vann rundt tottisene så smiler du, dette er egen erfaring.
Jeg er ikke særlig glad i ull tett på kroppen så for meg så gjelder det fleece og ullsokker og generellt superundertøy. Lukter balle om du svetter mye eller padler hardt, men vi har da vaskemaskin i huset.
Noen ganger må man gå et stykke.

Februar rulle, helt greit dette.
Av og til så er vi en gjeng på tur.
På hendene så liker jeg å bruke muffer og da har jeg hendene bare, altså ingen votter eller handsker på. Er det ruskevær og et snøfnuggs sjans i helvete at jeg tipper da har jeg hansker under eller i muffene. Det er faktisk kaldere med hansker enn uten hansker altså. Bruker gjerne votter og da av typen open mitts, det er hansker med hull i håndflaten, dette gir et svært godt grep om åren. Dette gir også en god mulighet til å betjene et kamera da det er lett å vrenge av seg tuppene og frigjøre fingrene til telefon eller kamera aktiviteter. En annen god ting med vinterpadling er at man stort sett er alene på fjorden, med de fordeler og ulemper dette kan medføre-  Fordelen er at man er alene, ulempen er at man er alene om noe skjer.
Noe varmt å drikke på er jo ikke å forakte og kaffe smaker utrolig godt ute i kulda.
Bli en vinterpadler du også.
En siste lur ting er såklart å ta kontakt med din lokale kajakk klubb og bli med de på tur først.
Jeg gleder meg til det blir kaldere og mørkere........

1 kommentar:

  1. Jeg brukte også høye støvler i flere år. Men så kjøpte jeg meg et par sånne lave, og siden har jeg fortsatt med det.
    Hvorvidt det er et tilfeldig sammentreff at jeg ikke lenger har lekke føtter på tørrdraktene skal jeg ikke sverge på, men jeg synes det er litt mistenkelig at fenomenet slutta samtidig. Så jeg holder meg til korte heretter. (Men jækla praktisk ellers, med de lange – ikke minst varmen.)

    SvarSlett