Totalt antall sidevisninger

tirsdag 11. oktober 2016

Liten kajakk messe i Tyskland.

 Årets messe er vel overstått og "kjørt" for å skrive det sånn, ble mye kjøring på 4 dager men det gjør jo ingen ting når man har en god sjåfør som Petter og en grei BMW å kjøre med.

Havnen i Hamburg i fart, behagelig kjørevær om ikke annet.
Dette hadde du ikke så lett sluppet unna med i Norge, mm mm mm 

Point65 kajakk

Fremdeles på messa og vi har et avtalt møte med Richard, Sjefen på Point65 en meget hyggelig og snill Svenske som serverer oss Sveska kjøttbullar og øl, en veldig god øl.

Det vi legger merke til når vi kommer på standen til Point65 er det totale frahværet av kompositt båter. Vi spør og vi får en veldig god forklaring på hvorfor og kanskje det er noe å tenke på. Richard forteller at produksjonen av kompositt båter er nok mer kreftfremkallende enn det som godt er og så er det såklart alt wast fra selve produksjonen som man ikke har noe brukbar løsning på når det gjelder gjennvinning. Plast er fremtiden sier Richard og jeg tror virkelig han mener det. Uten at han røper for mye så snakker han om en nyhet som vil komme i 2018 og det er en miks av Freya og XP18 i plast. Nå er det vel snart ikke riktig å kalle det plast noe mer, her er nemlig Point65 langt fremme når det gjelder å utvikle bindingskomponenet i plasten for å få denne lettere og stivere. Vi kan trygt si at vi som padlere går spennende tider i møte. Som Richard sier så er plast meget resirkulerbart og en sliten og brukt plastkajakk kan gjennvinnes, hur lett som helst som Richard sier En annen nyhet de presenterte var Whisky i plast med mer rocker, altså mer leken i bølger og en Whisky tourer med mer rett fasong, mer hastighet og sporingsstabilitet. Nigel foster står jo bak utviklingen av denne Whisky modellen og Point leverer også en jubileumsmodell i litt freshe farger, Whisky 2010 heter den og den kommer i et begrenset opplag.
Deler av utstillingen, både over og under.


Det må vel sies at det viktigste foregår i kulissene og mye penger bytter eier for å si det sånn

Rebel kajak.

Aldri på messa uten at vi besøker Aquarius standen og de hyggelige folka der, De hadde en god nyhet og det var en litt rimligere model som de kaller for sea shadow, kul modell ser det ut som.
Ilage er nærmest kamera her, en uberkool båt.

Aquarius er også produsent av Rebel kayak som Johan Wirsen står bak, Johan har jo satt et veldig bra spor etter seg i kajakkverden og vi hadde en lang og veldig god samtale om kajakk, brudar og livet i sin helhet. Johan er et oppslagsverk når han snakker om design og skrogtyper. Han var ikke så interessert av topphastighet, les olympiske prestasjoner, men la mer vekt på snitthastighet over en dags padling for eksempel. Da spiller det nemlig ingen rolle om båten til kameraten har en skroghastighet på 2 kilometer mer i timen, når du padler hardt. Det er viktigere å prestere over en hel dag. Jeg prøvesatt en modell som heter Gnarly dog en kul båt og det er fra en annen blogger som bor i Australia som har fått en båt oppkalt etter seg. Etter som praten gikk og han sikkert så min interesse for sitt eget design så ber han meg om å prøve en Rebel Ilaga. Nå skal det sies at jeg ikke er verdens største Grønnlandsbåt entusiast, etter en prøvetur i en Sea bird Greenlander for et par år siden, den var så flat at jeg fikk umiddelbart krampe i bena. Så det designet ble lagt litt på hylla for meg, men det var til i dag..... Lørdag 8 oktober blir nok en liten merkedag, tror nok det kommer en Ilaga i garasjen om en liten stund. Jeg satt nemlig bortimot helt perfekt i denne båten, den hadde akkurat passe høyde for låra og krampetendensen kom aldri frem. Ja jeg satt lenge i båten for Johan satt nemlig på huk og pratet med meg men jeg satt der. Kommer den så skal jeg nok begynne å trene inn flere ruller. Kanskje det blir RullerRolf i stedenfor RulleRolf.

Melker Kajakk.

Etter noen hyggelige dager i Tyskland så er det flere gode inntrykk og forbindelser som har oppstått. Pelle på Melker kajakk er en av de, Pelle en utrolig hyggelig kar, lett hippifisert og barbeint på messa, min type uten at det skal misforståes. Han er veldig opptatt av miljø og har noen enorme visjoner om kajakkproduksjon. Melker kajakk har motatt 15 millioner i støtte fra EU for å utvikle en 3D printer og de er allerede godt igang med testing og de lager foreløpig kajakker i skala 1 til 4. Det må så klart nevnes at Melker har bambus i båtene sine og de får en veldig spesiell finish. Pelle holder også på å teste ut forskjellige bindemiddel i båtene, mais og hemp er gode produkter for å forsterke båtene, da blir det nesten sånn at du kan spise båten om du skulle komme opp i en situasjon som krever det og så kan man slappe av med en joint etter maten.....



Pelle forteller videre om sin visjon at som kunde så skal man få en spesiallaget båt tilpasset sine mål, du blir innvitert til fabrikken og kan se på når båten produseres, så kan man prøvesitte og sjekke den ut. Skulle det vise seg at den blir for trang eller for vid så går hele båten opp i en shredder (les kvern) så justeres målene og en ny båt printes ut. Melker kajakk holder til Varmland ved Klaraelven. Bare en liten opplysning til Klaraelvn, der har de hvert år en liten padlekonkuranse som heter , ja pussig nok , Klaraelven challenge, der skal Kajakk grossisten og jeg delta  til neste år og da kombineres dette med et besøk på Melker kajakk.

For å si det sånn så er Petter fra kajakkgrossisten en kjempekar å reise på tur med, det er for eksempel kjempelenge siden at jeg har vært på museum og de fleste museum jeg har vært på er som regel en støvete affere om dere skjønner. Det var ikke tilfelle med Porsche museumet i Stuttgart gitt. Så mye flott å se på selv om jeg ikke er en like stor entusiast som Petter så kan man trygt si at jeg så lyset der nede. Kan si det på følgende måte at en ny favoritt bil hos meg nå er Porsche 918 spyder, av alle ting så er det også en hybridbil, hvem skulle egentlig trodd det. Til kommende anledninger så er følgende ønske, et ønske jeg har hint hint altså en Porsche 918 Spyder. Tilbake til Paddle Expo så går vi nå der og tusler og på standen til Nelo så synes jeg at jeg kan dra kjensel på en mann som står der og vi "popper" inn og kikker på noen blå og fine surfskiˋs
Da ser jeg messebeviset til denne mannen og jaggu meg det er selveste Oscar Chaplusky foran meg og spør åssen jeg har det, Iˋm fine and how are you? Verdens beste surfski padler gjennom tidene og det er nok ikke få timer med video jeg har sett av han (det var jo selvfølgelig mest aktuellt når jeg padlet min Think Legend selv). Husker så godt et råd han ga når han skulle slappe av og da padlet han langt fremme og med en veldig rask frekvens, åra var såvidt i vannet.
Dere kan si hva dere vil men for meg så var dette stort, veldig stort.

Dette har jeg testet og praktisert flere ganger og det fungerer helt topp. Oscar er en svært hyggelig mann og prate med og sjelden blir jeg såpass starstruck, men her hang liksom ikke kroppen helt med og Petter fikk tatt noen bilder, fine bilder. Nelo sin stand var liten men inneholdt en stor mann i mine øyne om ikke annet. Det ble liksom ikke bedre enn dette trodde jeg helt til jeg fikk møte Johan Wirsen en meget annerkjent kajakk designer, et hyggelig møte på alle måter og så fikk jeg prøvesittet en Rebel, flere Rebel kajakker egentlig men Ilaga ble et spennende møte på alle mulige måter......
Vi har spist utrolig god mat, særlig på Heilg Geist Spital, kan anbefales på det varmeste og det ligger helt nydelig til i Gamlebyen i Nurenberg. Det ble en del øl og annet fludium underveis og vi tittet på biler, kajakker og damer, egentlig mest kajakker. Var også innom en kul restaurant som het Chilli, en mexikansk matfabrikk som laget en super god tallerken som het Rio Grande, kan pussig nok anbefales den også. Øl må vi ikke glemme og Petter fikk en øl som het Tucher weiss beer, helt utrolig lettdrikket, leskende, skummende og rett og slett jævlig god.
Somebody is back, but its not me.

 Kjøring i Tyskland er jo et kapittel for seg , vi (les Petter) toppet fler ganger 220 kmt og det føltes ikke særlig gæli, på en side så var det sikkert det i natt mørket og regnvær men vi (les Petter) regnet sikkert ikke med å møte noen fotgjengere på Autobahn om natten. Adskillig bedre på formiddagen på vei hjemover i klarvær og tørr veibane. Stoppet innom Flensburg for litt Tysk Harryhandel og fy flate for noen priser de har her, en fem liter med god rødvin koster 95,- Norske kroner ikke Euro altså
Jatakk en av hver.

Denne var litt kul, ca 4 liter vodka og en granat med likør pluss 6 shotglass, kun 850,-

 En alldeles herlig tur er over og jeg sitter ennå med hodet fullt av inntrykk. Stor takk til Kajakkgrossisten for en superflott tur. Kommer snart både en og to kajakker til min garasje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar