Totalt antall sidevisninger

mandag 16. november 2015

Frem fra 1924.

Frem var datidens Illustrert vitenskap og min kjære bestefar var en bokbinder av den gode gamle sorten. Frem er riktignok et Dansk tidsskrift og den nevnte bestefar har bundet inn flere årganger av dette tidsskriftet. Det som er litt morsomt og som jeg håper jeg kan få hjelp til er å finne trær av typen Mammuttre eller kjempesequoiatreet tilhører Kjempesequoiaslekten i sypressfamilien. Treet kan bli over 80 m høyt, og i sjeldne tilfelle opp til maksimalt 95 meter med stammetverrmål på åtte til ti meter. Det første nummer av Frem leverte nemlig frø til denne type tre til alle som kjøpte bladet. Arts spredning var nemlig ikke noe tema på denne tiden, Bladet Frem ble vel i hovedsak gitt ut i Danmark så alle mine Danske venner kan dere værsåsnill og spre denne "etterlysningen" Jeg reiser gjerne til Danmark eller hvor det måtte være med fotoapperat og lager en historie om dette.
Her noen bilder fra bladet datert 1924.



Her står man og hogger med øks......

Så stor vil en rotvelt være.

Tretunnel i ordets rette forstand.
Det hadde vært så gøy og funnet noen av disse trærne, jeg skjønner jo at de ikke har rukket å vokse seg veldig høye da disse trærne har en snitt alder på 3000 år pluss. Ca alder på disse vil nå være 92 år.
Ps ta det helt med ro jeg har ikke sluttet å padle, har bare så innmari mye å gjøre i hagen om dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar