Totalt antall sidevisninger

lørdag 13. desember 2014

Min første kajakk.

Min første kajakk.
Jeg padlet jo elvekajakk som junior og tar ikke med det her, ble jo noen runder i NC rundt omkring i vårt vakre land.
Ryggproblemer, hadde en lei tendens til noen smerter helt nede i korsryggen, da var det noen som snakket om kajakk og vedlikehold av kjerne musklene. Hvorfor ikke prøve? Etter litt søking på Finn.no så fant jeg en elvekajakk til 1500,- samme lange gamle typen som jeg padlet som junior, kjørte hurtig inn til Oslo og byttet penger mot kajakk. Åre fulgte ikke med så jeg dro inn til den eneste sportsbutikken som hadde kajakkutstyr her i Tønsberg, Hesby sport. Hei jeg skal ha en åre til en kajakk, ja da anbefaler jeg denne, kun 2500 kr. Er du sprette hoppe gæer`n sa jeg og fortalte hva jeg hadde kjøpt kajakk for….. Da dro jeg til Biltema og kjøpte en åre til 295,- i plast og aluminium, den ligger fremdeles i garasjen.
15 april 2005 satt jeg meg i kajakken og padlet fra Kjøpmanskjær og til Mågerø og retur. Hadde selvfølgelig ikke vest og ikke sprut trekk, padlet så vidt jeg husker, med olabukse og genser. HMS og generell sikkerhet satt i system, tror også at båten hadde en liten lekkasje for det ble stadig vann i bunnen. Det ble totalt padlet 41 kilometer med denne og ryggproblemene forsvant. Dette gjorde at jeg fant, etter noe leting hos Narvesen, et Norsk padleblad, nemlig Padling. Hadde jo nå fått lov til å investere i en ordentlig havkajakk og valget, etter mye titting, falt på en Reval RS med åre og spruttrekk fra en forhandler på gæli sia av fjorden ( I dag Seabird design) Jeg valgte å kjøpe med en wing åre og har aldri angret på det siden. 22 mai 2005 ble denne båten sjøsatt ved Havna hotell på Tjøme og jeg padlet derifra og inn til Kjøpmanskjær. Dette med padling i en såpass rank båt var relativt en ustødig opplevelse, skulle jeg drikke vann fra vannflaska så måtte jeg inn til en brygge for å holde meg fast i ett eller annet. Kom det en båt og lagde bølger så måtte jeg ha dem rett forifra. Den smarte leser skjønner sikkert at jeg begynte å skrive en logg allerede fra første åretak med elvekajakken. Bloggen derimot ble startet 22 januar 2008. Så kan jeg avsløre at jeg lærte rulla på det første havkajakk treffet til Jan Phil og det skjedde 20 august 2005. Kan trygt si at våren 2005 var et vendepunkt for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar