søndag 28. mars 2021

Istrehågan.

 Snål overskrift og det kan jeg være enig med dere i. Du verden for et sted her i hjertet av Vestfold, (sorry Telemark jeg vedkjenner ikke der på det nuværende tidspunkt) altså i hjertet av Vestfold ligger et sted som heter Istrehågan. Jeg var innom der i dag med både bikkjer og konemor, jeg ble svært overrasket over stedet og her skal jeg garantert tilbake med kamera.

Her var det fint og jeg visste ikke om dette stedet.

Steinsettingene på Istrehågan er blant de mest spektakulære kulturminnene du kan finne i Vestfold. Store steinmonumenter i Europa, du har kanskje sett steinsettingen i tegneserien om Asterix og Obelix? På kontinentet og på de britiske øyer finnes det store shteinkonstruksjoner hvor lange steiner er satt på høykant i jorda. I Frankrike og England kalles de menhirer som betyr lang stein. De største ligger i Carnac i Frankrike, den er datert 5000 f.Kr. Lignende steinkonstruksjoner i England, som Stonehenge har man sett som kultiske plasser, kanskje også som steder der folk kunne observere himmellegemer.


Steinsettingene på Istrehågan er graver. To av de fem steinsettingen har form som skip. Et viktig forhistorisk symbol i og utenfor dagens Norge. På begynnelsen av 1960 tallet gravde arkeologene i steinsettingene. De fant brente beinrester i alle sammen. I tillegg fant de spillebrikker av bein, leirkarskår, bjørneklør og rester av kull som det gikk an å datere. Funnene er gaver lagt ned med den døde. De beviser at steinsettingene er graver, De er datert til 400-500 etter Kristus, det vil si den delen av jernalderen som kalles folkevandringstid.



Her var det skikkelig fint ingen tvil om det.

Som skrevet tidligere så skal jeg tilbake hit en morgen eller kveld og med Nikon kameraet, tror det kan bli kule bilder her. Bikkjene fikk gjort det de skulle og vi kjørte videre.


søndag 21. mars 2021

Deilig liten lørdagstur.

 Lørdag 20 mars ble en liten merkedag, nummer en var at jeg passerte 1000 kilometer i dag, sånn hittil i år og nummer to er at det ble årets lengste tur så langt. Regner kanskje med at den "rekorden" ryker allerede neste helg. Vel vel jeg legger lystig av gårde ca kl 12.00 og setter kurs mot Horten via Slagendalen.

Nede på fiskebrygga, eller det som var fiskebrygga.

Nå bor det bare sure folk der som klager på at det ligger båter på brygga. Selvfølgelig så må de startes og da kommer det noe røyk da, ikke helt unaturlig tenker jeg. Det får de bare godta eller så kan de flytte, båtene var her lenge før dere satt opp disse helt utrolig stygge kassene. Kan huske 50 år tilbake da var det mye fisk å få langs denne brygga (uff jeg begynner visst å bli gammel)
Ser jo litt penere ut denne veien.

Veien er planlagt å gå gjennom Slagendalen men første kaffestopp skjer på Circle K nede på Kilen. I dag så har jeg også tatt med en matpakke og dagen virker jo lys og fin. Kommer greit til Borre og her begynner en ekspress sykkelsti og det er noe jeg virkelig liker. Mye folk ute å sykler og går i dag og dessverre mange som går som blinde esler uten tanke for andre, men dem om det.
Ikke veldig langt unna Bastøfergene.

Skilt på benkene på utsiden av Trakter'n.


På vei opp etter Falkensten, snart ved evighets sletta og snart en kaffekopp til på Kopstad.

Fra Kopstad så sykler jeg på Kopstadveien og tar av til høyre ved Hauganveien og retning Revetal, kommer inn på RV 306 og den er kjempefin å sykle på, flotte lange bakker og her koser jeg meg stort. Kommer trygt ned til Bispeveien og tar neste kaffekopp på Circle K Revetal, her er jeg skikkelig gæren og kjøper et wienerbrød også. Sykler så Ramnesveien ned mot Sem. Over Jahrelinja eller rett føre ved Ramnes kirke så sykler jeg forbi en TDF syklist i rimelig stor hastighet og han tar meg igjen ved denne oppoverbakken på slutten av Jahrelinja. Jeg tar han igjen en liten stund før Re pukkverk i en rimelig stor hastighet igjen. Jeg tråkker på og tar meg en liten stopp på brua over E18, der blir kaffekoppen fortært og dette wienerbrødet, etter 3-4 minutter kommer denne TDF syklisten forbi meg igjen og hilser.
Kanskje ikke det beste stedet å stoppe på men skal man strekke på bena så er dette helt ok.

Ny kaffekopp på Cirkle K Sem og så er det bare å tråkke på over Semslinna, kommer greit gjennom byen og bestemmer meg for å sykle om Circle K Vestskogen for nok en kaffekopp. Så er det strake veien hjem.
Ble etterhvert noen fine og spesielle skyer, her er det ca 500 meter før jeg er hjemme.




Mammatus skyer, ikke så veldig vanlig å se her i nord.

Avslutter uteaktiviteten med en rusletur med hundene og de er så glade og fornøyde med en liten strekk.
Synes vi bor greit til her.

En super fin turdag er over og det ble 83,5 kilometer i et superflott vær.

onsdag 17. mars 2021

Kajakk kurs 2021.

 Da er en foreløpig liste på kurs satt, gjelder frem til sommerferien foreløpig.

8 og 9 mai vi starter friskt og fint med denne helgen.  Oppmøte kl 09.00 Fjærholmen badestranden, ikke seilforeningen. Husk litt skift og en god matpakke og noe varmt i termosen. Kurset gir deg våttkort fra Norges padleforbund type grunnkurs.

29 og 30 mai blir sikkert en flott helg og vi starter på Fjærholmen denne gangen også.

5 og 6 juni blir det også kurs, sted foreløpig ukjent, grunnkurs dette også.

12 og 13 juni blir det også kurs, sted foreløpig ukjent, grunnkurs dette også.

19 og 20 juni blir det også kurs, sted foreløpig ukjent, grunnkurs dette også.

Felles for alle disse kursene er at det koster kun 1500,- og trenger du kajakk og utstyr så legges det på 400,-. Husk også vervefordelen om dere klarer å bidra med 5 personer så får den 6 kurset gratis. Legg gjerne totalsummen sammen og del på 6, blir gjerne rettferdig det så tjener dere alle på det.

Ring eller sms på tlf 45266726 for mer info.

Bli en padler du også.


mandag 15. mars 2021

Mine tohjuls fremkomstmidler.

 Før jeg fylte 16 år så hadde jeg kjøpt meg en moped, jeg drømte om en Gilera men måtte ta til takke med en Suzuki ac50. Helt grei moped det og en god kamerat kjøpte en Gilera. Glemmer aldri mor til kameraten som sa noe sånt som se så fin Rolf sin er, med blinklys og greier. Gileraen var jo av offroad typen og hadde ikke slik luksus.

Dette gjorde jo noe med et guttesinn og jeg hadde noen små turer med denne.

Ble liksom litt tregt å kjøre og denne ble snart byttet ut mot en Yamaha 100, måtte bare ta lappen først og det foregikk på en Honda 350, 4 sylindret motor og en ikke helt lett kjørelærer bakpå men det gikk jo greit det også.

Da ble man jo helt konge med denne og jeg hadde et saueskinn på salen, alle hadde jo det.

Med denne så ble det en Oslo tur med en klassekamerat og det var jo spennende å kjøre til Oslo, ble en flott tur kan jeg huske og vi ble nok ganske slitne husker jeg.

Så nærmer man seg 18 år og interessen for motorsykler tiltok og jeg angrer jo ikke noe på det selv den dag i dag. Jeg bestilte og kjøpte en Kawasaki SR650 sprett ny og den ble hentet i mars måned husker jeg og jeg fikk en del av gutta i mc klubben til å sitte på så jeg kunne kjøre. Jeg fyller jo 18 i begynnelsen av mai og gleden er straks ganske stor. Siden jeg hadde 3 kjøretimer på "stor" sykkel så gikk mitt sertifikat automatisk over til tung sykkel den 2 mai 1980. Problemet var jo at jeg hadde den nye plastlappen og da måtte man ha nytt bilde på sertifikatet. Spurte om dette i slutten av april og en herremann på sakkyndig sa jo at dette var greit, men dette snappet en "ildsjel" på biltilsynet opp og sa at jeg måtte komme meg inn på morran og fornye lappen så kunne jeg dra hjem og kjøre. Urettferdig for de som hadde den gamle grønne lappen de kunne starte å kjøre klokken 00.00 på den dagen de fylte 18. Jeg kjørte så klart til Kilen og parkerte på en bensinstasjon der og gikk bort og fikk lappen. gleden var stor.

Den var veldig fin husker jeg og så hadde den et spesielt eksosanlegg.

Denne handlet jeg på Speed i Sandefjord og den kostet ny 28 800,- når jeg kom for å hente den så fikk jeg 4 800 kroner for Yen kursen hadde gått skikkelig ned. Akkurat det hadde vel ikke skjedd i dag, så det betyr at jeg betalte 24 000 sprett ny for denne i begynnelsen av 1980.

Neste sykkel, det ble et lite opphold, men neste sykkel ble en Suzuki 250X, dette var en morsom sykkel, lett rett i overkant av 110 kilo, vannavkjølt totakter med over 30 hester. Veldig kul å kjøre på bakhjulet med, dro den opp på 2 gir og skiftet men jeg kjørte på bakhjulet. (ikke veldig lurt på veien men jæskli kult)
Denne ble kjøpt i Holmestrand (Løvås motor) og jeg kjørte en hel vinter med denne.


På sikt så ble den litt liten så en ny, sprett ny Suzuki ble innkjøpt og det var en Suzuki 600 Dakar, en ensylindret jæv... uten elstart men med dekompresjons spak på styret. Gikk egentlig veldig greit å starte den nå jeg fikk teknikken inn. Med denne så kjørte en kompis og meg til Nordnorge i 1986 og det var litt av en tur kan jeg erindre.
Denne var ganske så grom synes jeg og den ga meg mange fine turer.

Så gikk det 3 åer eller noe som jeg ikke hadde noe mc, men lysten tok overhånd og en Yamaha 650 ble innkjøpt, en god klassiker og den ble også ombygget til en chopper men jeg fikk aldri rotet meg til å gjøre den ferdig, stivramme fra Calles chopper deler og en 14 tommer webgaffel ble også innkjøpt. Det faktum at jeg hadde en 14 tommers bilfelg med 205 60 14 bak så den stod neste uten støtte.
Denne hadde jeg det også mye moro med og som sagt så ble den bygget om.

Så ble det en ny brukt sykkel, nemlig en 1968 modell Kawasaki WR, tosylindret Triumph kopi. Skulle også bygges om til en chopper eller mer en bomber om dere vil. Stivramme som ble pulver lakkert og en springergaffel som ble kuttet fra 20 tommer over til 0 tommer over så den skulle få den rette stilen. Ble gitt opp og solgt.
Tenk denne med stivramme og en springer gaffel, hadde blitt kult det.

Så gikk det en liten stund igjen men lysten ble for stor og en Suzuki 750 DR BIG ble innkjøpt.
Denne var også kul(synes jeg) men en 1 sylindret 750... Man hadde lyst til å hoppe av ved 110 kmt.

Det er noe med offroader tenker jeg så neste sykkel ble en Africa Twin og det var kjørekomfort og litt til i en smekker maskin for å si det sånn, den ble hentet i Ålesund en tidlig morgen i mars for noen år siden. Busstur opp om natten uten søvn og kjøretur hjem i snøvær fra Dovre til Lillehammer og regn resten av veien. Husker jeg datt av sykkelen når jeg kom hjem og satt den på støtten (heldigvis)
Dette fargeskjema hadde jeg og med skinntrekk til tanken for tankvesken.

Så ble denne Africa Twin byttet inn i en seilbåt, det var jo helt greit det men det var liksom ikke noe suksess. ble et år eller to uten sykkel før konemor en vakker dag sa nå kan du finne deg en sykkel for jeg skal ha en ny bil. Velg hva du vil for 40 000. Jada vond å be er jeg i alle fall ikke. Da ble det en Ducati ST2, helt grei sykkel men fy for en kjørestilling, kjøpt uprøvd hos Løvås motor. Første gang jeg har hatt en motorsykkel som må på service.....
Kul sykkel og fin farge, morsomt drag i den også.

Så kommer vi til sommeren 2020 da ble det nok en gang en ny sykkel og denne gang en BMW R1100GS dette er sykkel med stor S. Perfekt kjørestilling og perfekt handling. Hvorfor har jeg ikke kjøpt noe sånt tidligere kan man spørre, skal denne byttes så blir det i en nyere modell, den jeg har er 98 modell men en fabelaktig turmaskin. Hentet den i NordNorge og det ble en perfekt kjøretur hjem av det.
Her fra første jobbtur i år 8 mars.

Dette er på Circle K i Narvik, første stopp på vei sydover.

Dette var noen mine sykler som har hatt skilter, har også hatt noen crossere som kanskje kommer som et lite innlegg en annen dag. Snart er det kjørbart igjen og da møtes vi sikkert på veien.
En sykkel som ikke forsvinner med det første er Velomobilen.
Denne gir meg stor glede året rundt.


fredag 12. mars 2021

Et lite stilstudie av Minni.

 Vi har en søt liten og jeg mener liten hund av typen Chihuahua, det er en liten men modig hund. Den er intelligent og selvsikker. Rasen blir ofte svært knyttet til eieren sin og trives best i nærheten av familien de er ofte reserverte ovenfor fremmede. Dette kan jeg skrive under på for å si det sånn. Rasen er glad i lange turer og tåler mer enn mange tror.

Et av de første bildene hos oss, hun har på mange måter sneket seg inn i hjertene våre.

Chihuahua ble i utgangspunktet brukt som vakthund eller varsler og av den grunn kan rasen bli litt gneldrete uten riktig oppdragelse. Vår Minni er nok en veldig god varsler og særlig på katten Kurt.

Hun er veldig søt.

Det som er med Chihuahua er at de ofte får tannfeil grunnet det kompakte hodet og kjevepartiet, Minni har trukket noen tenner men lider ingen nød. Rasen er både korthåret og langhåret, Minni er langhåret og utrolig søt synes vi. 
Minni elsker å ligge på sofaen og særlig på noen puter.

Chihuahua er en gammel hunderase som noen mener nedstammer fra meksikanske Toltechunder som levde på 800 tallet. Hunderasen har fått sitt navn etter det meksikanske distriktet Chihuahua, der man regner med at den har oppstått.

Beste stedet Minni ligger er på lårene mine, da er hun trygg.



Kose stilling for Minni.


Hun er litt dronning og hun vet det.

Dette var litt om Minni, hun har vel rukket å bli 4 år allerede.

tirsdag 9. mars 2021

Første tur til jobben.

 8 mars er jo en merkedag i utgangspunktet men at jeg skulle kjøre sykkel til jobb er jo litt av en merkedag det også. Minus 2 på morran men ekstremt tørt og fint på asfalten så dette er god knall. Hadde jo kledd på meg for en velomobil tur men ombestemte meg da jeg endelig klarte å se ut av mitt eget hode. Litt småkaldt var det jo men så lenge jeg ikke er på langtur så går ting greit.

Synes den er fin jeg.

Så er den veldig god å kjøre, perfekt sittestilling for norske forhold.

Bakdekk skal skiftes, lett å ta av bakhjulet gitt.

Dette skal gjøres manuelt og jeg gleder meg til det skjer. Så skal det så klart bli spennende å kjøre rundt med et rundt dekk igjen. Nå er det jo også meldt om et vanvittig drittvær på torsdag så BMW'n blir sikkert stående i garasjen en liten stund.

lørdag 6. mars 2021

Verve fordel kajakk kurs.

 Våren og sommeren nærmer seg med stormskritt og vi går en langt lysere tid i møte og varmere.

 Snål overskrift kanskje men jeg kan tenke meg å tilby gratis kurs til han eller henne som tar med seg 5 venner eller venninner  på kurs. Det gjelde da såklart samme kurs eller på en gang om dere vil. 

Jeg tilbyr grunnkurs i våttkort stigen via Norges padleforbund, dette går over to dager med mye lek og moro. Prisen for dette er kun 1900,- inkludert kajakk og utstyr. Det betyr da at den som verver 5 stykker får dette gratis. Eller dere kan dele summen 5x1900 9500,- totalt og del denne summen på 6 og dere betaler kun 1583 kroner per pers. Det er ganske billig spør dere meg. Har dere egen kajakk så kan dere i tillegg trekke fra 400 kr for den eller de det gjelder.

Det blir snart satt opp datoer og steder. Jeg er også ganske fleksibel om dere ønsker at jeg skal komme til andre steder enn Nøtterøy, Tjøme og Lahelle.

Ring for en koselig kajakk prat på 45266726

Ps har du sjekket tørrdrakten din, jeg skifter mansjetter for en billig penge.

Dette er et herlig liv.


onsdag 3. mars 2021

Tåkebilder 3 mars.

Var så fin tåke i dag, vet at akkurat det høres litt rart ut men, og en liten foto stund på fiskebrygga i dag tidlig.

Fint på morran klokka er ca 07.30.

Tror jeg skal innom her flere ganger på morran.

Her var vi mange ganger i barndommen og fisket.

Vakkert både i forgrunnen og bakgrunnen egentlig.
Det var sjukt glatt på brygga denne dagen, det synes vel ikke så godt på bildene men det var tynn skøyteis over det hele.
 
Dagen før så det slik ut.

Nå går det heldigvis fort mot lysere tider og allerede i dag så ble dagen 4 timer og 36 minutter lenger. 


mandag 1. mars 2021

28 februar.


 Dette var en kort hilsen til et par kollegaer.